Ja, Tesla Model 3 har fått värmepump – men inte alla modeller. Läs mer nedan:
I dag släppte Tesla äntligen officiell information om sin nya förbättrade Tesla Model 3, via den uppdaterade beställningssidan.
Det har gått många rykten de senaste veckorna om att något var på gång, vi sammanställde de ryktena i vår artikel Uppdaterad Tesla Model 3 i tisdags. Nu kan vi jämföra med facit:
Redan på första sidan i Teslas konfigurator ser vi flera stora förändringar:
Chrome delete – Tesla har tagit bort kromlisten runt bilrutorna, backspegeln och på dörrhandtagen. Vissa ansåg kromlister vara gammaldags, vissa tyckte den gav bilen ett mer premium utseende. När de nu försvunnit kommer vissa glädjas andra längta tillbaka till gamla designen. Men en sak är säker: de nya svarta listerna i kombination med de svarta navkapslarna ger den vitfärgade grundmodellen något utav en “panda-look”. I andra färgkombinationer är allt det svarta inte lika framträdande dock.
Elbaklucka – det är bekräftat nu: Tesla Model 3 har fått elmanövrerad bagagelucka. En komfortdetalj som många kunder förväntar sig av bilar i denna prisklass. Ingen fotsensor dock.
Längre räckvidd – bilarna har fått något längre räckvidd: SR+ ökade från 409 till 430 km WLTP, LR från 560 till 580 km och Performance modellen från 530 till 567 km.
Snabbare acceleration – LR och P accelererar något snabbare nu: 0-100 km/h tog 4.6 sekunder för LR modellen förut, nu 4.4 sekunder. Performance accelererade på 3.4 sekunder förut, nu 3.3. SR+ modellen har dock oförändrat samma värde 5.6 sekunder. Och man verkar fortfarande kunna köpa till accelerations boost till LR modellen för 19,200 kronor som sänker tiden från 4.4 till 3.9 sekunder.
Priserna är oförändrade mot förut.
19-tums sportfälgarna kostar fortfarande 16,600 kronor men har fått en annorlunda, plattare design. De nya fälgarna är förmodligen mer aerodynamiska och ger aningen längre räckvidd – men uppfattas av vissa som “fula” och “ser ut som navkapslar”.
Performance modellen har fått nya 20″ Überturbine fälgar istället för de gamla gråa performance-fälgarna. På ovan bild ser man också hur de nya svarta listerna blir mindre framträdande på icke-vita bilar.
Mittkonsolen är kanske inte den enda men i alla fall den mest märkbara förändringen interiört. Som vi rapporterat har den fått trådlös Qi laddning av mobiltelefoner och ny matt ytfinish istället för det lättrepade pianolacket. Luckan är nu skjutbar istället för att vippa när man öppnar den. Mittkonsolen uppges ha 4 USB-C portar. SR+ uppges fortfarande levereras utan kupémattor.
USB uttag i handskfacket. Tesla har bekräftat mig att de har lagt till en ny USB-A port i handskfacket “för lagringsenhet till Sentry Mode och Dash Cam”. I och med att handskfacket är låsbart blir det svårare för exempelvis tjuvar att stjäla med sig bildbeviset som spelades in av bilens övervakningskameror.
Som nya inredningsdetaljer listar Tesla svarta instegslister vid dörrarna, grafitliknande finish på säteskontrollerna, scrollhjul i ratten i metall, och solskydd med magnetism (vad de nu kan mena med det?).
Lastutrymmet “frunken” under framhuven har krympt några centimeter. Det beror på att Tesla Model 3 LR och Performance har fått värmepump. Mina källor inom Tesla bekräftar att Model 3 har nu fått samma värmepump som Model Y – men genom att specifikt räkna upp LR och P medger de indirekt att Tesla Model 3 SR+ inte kommer få värmepump.
Värmepumpen borde ge förbättrad räckvidd på vintern – en mycket viktig egenskap i vårt kalla land. Skillnaden i räckvidd mellan SR+ och LR versionerna av Tesla Model 3 kan öka ännu mer på vintern.
De första bilarna sägs anlända till Europeiska kunder i November. Standard Range Plus modellen har dock uppskattad leveranstid februari nästa år. Beställer man idag får man nya modellen.
Våra medlemmar som redan hade beställt en Model 3 SR+ och väntar på leverans rapporterar att enligt Teslas leveransspecialister kommer de som redan fått ett VIN nummer tilldelat få den äldre modellen – och $2000 som kompensation. De som inte tilldelats någon exakt bil än (ej fått VIN nummer), samt alla de som beställt Model 3 LR eller Performance kommer få den nya uppdaterade modellen.
Var det inte en extra USB-port i handskfacket också? Den skulle då kunna användas för att ansluta en lagringsenhet för Sentry-mode. Eller kanske det bara var en vild spekulation som jag snappade upp.
Det är kanske till och med så att det ingår lagringsmedia. Vore klockrent om alla nya kunder hade sentry mode aktiverat redan från början.
Nu har jag fått bekräftat av Tesla att det blir en USB-port i handskfacket. Och lite andra smådetaljer. Uppdaterat texten.
Hej Tibor, har de sagt något om rattvärmen som det spekulerats en del kring?
Det hade varit den största förbättringen i mina ögon!
@disqus_vXNqsliGEs:disqus Angående magnetiska solskydd så är det nog samma som i Model Y: https://youtu.be/_R5f7ciM6bo?t=128
Svarta lister är snyggt, men varför är handtagen svarta, de borde vara i karossfärgen, känns allt annat än premium.
Om de stuckit ut från karossen (som på de flesta andra bilar) hade jag hållit med dig.
Men eftersom de livar med karossen tycker jag inte det blir snyggt med karossfärgade handtag.
Men det går ju att lösa enkelt med lite wrap om man önskar.
Tycker svart plasttrim kan vara snyggt på blå bilar, men på svarta och vita bilar är metall oftast snyggare.
Men riktigt bra uppdateringar i övrigt. M3 blir bara bättre och bättre (gäller väl ifos. många bilar).
Enligt rykten på nätet så anledningen till att SR+ levereras först i februari, är att det blir bilar tillverkade i Kina.
Stämmer inte Electreks text om rattvärme?
“The interior is seeing the bigger change with the new metallic finish steering wheel, which is now apparently heated, and the new center console”
https://electrek.co/2020/10/16/tesla-launches-model-3-2021-refresh-range-features/
Om de lägger till rattvärme kommer jag lägga en beställning direkt.
Det är egentligen det enda jag saknar ordentligt med min befintliga Model 3.
Mina Tesla kontakter kunde bekräfta en hel del saker men inte rattvärme. Vilket inte behöver betyda att det inte kommer, kan även vara att de helt enkelt inte vet.
Kommer tidigare modeller av model 3SR+ också att få utökad räckvidd genom mjukvaran?
Jag frågade en säljare om detta och han sa nej, det är mer än så som är uppdaterat.
Så kanske delvis men inte helt och hållet.
Jag fick precis bekräftat att den uppdaterade SR+ som börjar levereras i februari kommer också ha en värmepump.
Pingback: Tesla Model 3 Highland – Tesla Club Sweden
Pingback: Begagnade elbilar för under 400 tusen kronor – Tesla Club Sweden