Regeringen kör vilse i elektrifieringsarbetet

eWay457

Regeringens infrastrukturdepartement hade pressmöte igår med budskapet “Regeringen ökar tempot i elektrifieringsarbetet“.

Regeringen har inrättat en elektrifieringskommission och gav dem uppdraget att elektrifiera Sveriges transportsektor.

Kommissionens uppgifter blir blir bland annat:

  • att undersöka behoven av och möjligheterna till elektrifiering via vätgasdrift,
  • att kartlägga och identifiera utvecklingsområden för hur en ökad elektrifiering av sjöfarten kan påskyndas,
  • att identifiera åtgärdsområden för att påskynda en en övergång till eldrivna flygplan,
  • att utreda behovet av finansieringen samt ta fram en handlingsplan för elektrifiering av de mest trafikerade vägarna,
  • Trafikverket får i uppdrag att ta fram en plan för en utbyggnad av elvägar. 2035 ska 3 000 kilometer väg ha elektrifierats.
  • Myndigheten ska också utreda behovet av snabbladdning av tunga fordon.

”Nu testar vi inte längre, nu kör vi” sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Regeringens framtidsvision är dock med all tydlighet hämtad från 1990-talet. 3000 kilometer av våra motorvägar vill de spänna högspänningsledningar över. Och sätta upp vätgasmackar. För hur annars skulle lastbilar kunna köra på el? 🙄

 

Semi

Elvägar och vätgasdrift av lastbilar är en lösning på ett problem som inte finns: att lastbilarna ska inte behöva stanna för att ladda. Men till skillnad från privatbilister är lastbilschaffisar av lag tvingade att efter fyra och en halv timmes körning stanna och vila en halvtimme! Dagens regelsystem har redan lagstadgade laddpauser. Med högsta tillåtna hastigheten 90 km/h kan lastbilen åka max 40 mil mellan dessa lagstadgade stopp.

Bara el-lastbilen kan komma 40 mil i 90 km/h och sedan laddas på en halvtimme kommer den kunna åka exakt lika snabbt som dagens diesellastbilar.

SemiSkateboard

Redan för tre år sedan räknade vi fram att Teslas elektriska långtradare kommer utan problem kunna klara dessa krav. Köra 40 mil på en laddning och sedan snabbladdas under den halvtimmen chauffören måste stå still och vila.
Prototyperna hade redan för två år sedan kört med last mellan Teslas Gigafabrik och bilfabriken i Fremont, ett avstånd på över 40 mil.

Det är tur att det i alla fall nämns laddinfrastruktur bland kommissionens uppgifter. För annars skulle vi stå där med hundratals mil högspänningsledningar över hårt trafikerade motorvägar – som ingen använder. För vem vill år 2035 ha en hybrid lastbil som visserligen kan åka utan utsläpp på vissa dyrt ombyggda motorvägar – men som hostar igång en dieselmotor när den ska svänga av från den inne i stan? Tills dess kommer batterierna bli så billiga att de utkonkurrerar både förbränningsmotorn och luftledningar.

Visst är det en bild på Tesla Semi här ovan, men till och med de andra lastbilstillverkarna börjar vakna ur sin törnrosasömn nu och utveckla batteridrivna lastbilar. Som kan köra utan utsläpp på alla vägar utan att de behöver byggas om för miljarder.

 

Man blir så otroligt trött på att alla dessa beslut fortfarande år 2020 tas av personer som inte ens kör elbil. Det finns inte en enda minister i regeringen som ens har en laddhybrid! De ger i uppdrag till Trafikverket att utreda om laddinfrastruktur – men de utredarna kör heller inte elbil. Beslut efter beslut som påverkar vår vardag tas av folk som inte har en aning om hur elbilar fungerar, vilka behov elbilister har. Och resultaten blir tyvärr därefter. Man bara sitter och läser utredningar och promemorior och tror inte sina ögon. Kom igen nu, 12% av alla nyregistrerade bilar förra månaden var elbilar – kan inte nån utredare eller beslutsfattare ta sig an “dessa nymodigheter”? 🙄

Vi på Tesla Club Sweden kräver att få veta hur många på elektrifieringskommissionen och på Trafikverket som har elbilar. För vi anser att man bör känna till det man ska utreda och besluta om.

Tagged . Bookmark the permalink.