Regeringens infrastrukturdepartement hade pressmöte igår med budskapet “Regeringen ökar tempot i elektrifieringsarbetet“.
Regeringen har inrättat en elektrifieringskommission och gav dem uppdraget att elektrifiera Sveriges transportsektor.
Kommissionens uppgifter blir blir bland annat:
- att undersöka behoven av och möjligheterna till elektrifiering via vätgasdrift,
- att kartlägga och identifiera utvecklingsområden för hur en ökad elektrifiering av sjöfarten kan påskyndas,
- att identifiera åtgärdsområden för att påskynda en en övergång till eldrivna flygplan,
- att utreda behovet av finansieringen samt ta fram en handlingsplan för elektrifiering av de mest trafikerade vägarna,
- Trafikverket får i uppdrag att ta fram en plan för en utbyggnad av elvägar. 2035 ska 3 000 kilometer väg ha elektrifierats.
- Myndigheten ska också utreda behovet av snabbladdning av tunga fordon.
”Nu testar vi inte längre, nu kör vi” sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Regeringens framtidsvision är dock med all tydlighet hämtad från 1990-talet. 3000 kilometer av våra motorvägar vill de spänna högspänningsledningar över. Och sätta upp vätgasmackar. För hur annars skulle lastbilar kunna köra på el? 🙄
Elvägar och vätgasdrift av lastbilar är en lösning på ett problem som inte finns: att lastbilarna ska inte behöva stanna för att ladda. Men till skillnad från privatbilister är lastbilschaffisar av lag tvingade att efter fyra och en halv timmes körning stanna och vila en halvtimme! Dagens regelsystem har redan lagstadgade laddpauser. Med högsta tillåtna hastigheten 90 km/h kan lastbilen åka max 40 mil mellan dessa lagstadgade stopp.
Bara el-lastbilen kan komma 40 mil i 90 km/h och sedan laddas på en halvtimme kommer den kunna åka exakt lika snabbt som dagens diesellastbilar.
Redan för tre år sedan räknade vi fram att Teslas elektriska långtradare kommer utan problem kunna klara dessa krav. Köra 40 mil på en laddning och sedan snabbladdas under den halvtimmen chauffören måste stå still och vila.
Prototyperna hade redan för två år sedan kört med last mellan Teslas Gigafabrik och bilfabriken i Fremont, ett avstånd på över 40 mil.
Det är tur att det i alla fall nämns laddinfrastruktur bland kommissionens uppgifter. För annars skulle vi stå där med hundratals mil högspänningsledningar över hårt trafikerade motorvägar – som ingen använder. För vem vill år 2035 ha en hybrid lastbil som visserligen kan åka utan utsläpp på vissa dyrt ombyggda motorvägar – men som hostar igång en dieselmotor när den ska svänga av från den inne i stan? Tills dess kommer batterierna bli så billiga att de utkonkurrerar både förbränningsmotorn och luftledningar.
Visst är det en bild på Tesla Semi här ovan, men till och med de andra lastbilstillverkarna börjar vakna ur sin törnrosasömn nu och utveckla batteridrivna lastbilar. Som kan köra utan utsläpp på alla vägar utan att de behöver byggas om för miljarder.
Man blir så otroligt trött på att alla dessa beslut fortfarande år 2020 tas av personer som inte ens kör elbil. Det finns inte en enda minister i regeringen som ens har en laddhybrid! De ger i uppdrag till Trafikverket att utreda om laddinfrastruktur – men de utredarna kör heller inte elbil. Beslut efter beslut som påverkar vår vardag tas av folk som inte har en aning om hur elbilar fungerar, vilka behov elbilister har. Och resultaten blir tyvärr därefter. Man bara sitter och läser utredningar och promemorior och tror inte sina ögon. Kom igen nu, 12% av alla nyregistrerade bilar förra månaden var elbilar – kan inte nån utredare eller beslutsfattare ta sig an “dessa nymodigheter”? 🙄
Vi på Tesla Club Sweden kräver att få veta hur många på elektrifieringskommissionen och på Trafikverket som har elbilar. För vi anser att man bör känna till det man ska utreda och besluta om.
Bra skrivet, hoppas det blir skärpning!
Heja, heja Tibor! Du slår huvudet på spiken.
El-lastbilar duger bara till att köra chipspåsar. Sverige har lastbils- och billobbying mot laddinfrastruktur.
Till och med Scania har svalt sin stolthet och börjat tillverka el-lastbilar (med 25 mils räckvidd än så länge)
https://www.scania.com/group/en/home/newsroom/press-releases/press-release-detail-page.html/3768729-scania-launches-fully-electric-truck-with-250-km-range
Ni glömmer det faktum att lastbilar kommer vara självkörande. En bil som stannar för att ladda är därmed ett lönsamhetssproblem. (nej att lasta in och ur är inte tillräcklig) så visst har elvägar som ide ett berättigande.
Men återgår man till verkligheten just nu med dagens glasögon så är hägspäningsledningar lite oroande.
För några veckor sedan tog en timmerlast och rev ned högspäningsledningen vi stadens centralstation ca 100 meter. Arbetarna ville inte gå nära då en meter kunde göra att man fick en dödlig stöt. Tänk detta på en motorväg med familjer i bilar. och då och då sker trafikolyckor där stolpar rivs ned.
Bra poäng om självkörning. Om elvägar bara används för snabbladdning under färd, och laddningen tar en halvtimme, så borde det räcka med 50 km långa elvägar utspridda på strategiska platser i landet, något som kanske inte behöver bli så dyrt. Ett tredje alternativ vore att använda batteribytesstationer, då sparar man även på behovet av toppeffekt eftersom snabbladdning inte behövs.
Fokus inom elvägsprojektet håller på att skifta till att bygga laddstationer.
Elvägsprojektet startade när läget på batterifronten var ett helt annat, och projektledningen är väl medveten om utvecklingen inom elbilssektorn. För 4-5 år sedan, när besluten fattades, så var utvecklingen inom batterier inte självklar. Att lägga en del pengar på teknikförsök var motiverat även om det innebär hög risk. Jag har svårt att se att det blir verklighet med elvägar.
Elvägar är inte en dålig idé, men den kommer 20 år för sent.
Angående bilden högst uppe i artikeln: den 2km elväg längs E16 vid Sandviken som syns på bilden, och som invigdes med buller och bång 2016 är redan nedmonterad. Planen att bygga ut sträckan till Gävle hamn har övergetts.
https://sandvikenpurepower.se/elvag.html
Det mest fascinerande med det här förslaget är att det visar hur snabbt teknikutvecklingen nu går, och hur passé politiker och myndigheter blivit. Det är som vanligt entreprenörer och ingenjörer som driver utvecklingen, och förstås vanliga människor som strävar efter att förbättra sin egna situation.
Batteribussar och batterilastbilar har idag ett globalt momentum som inte kan stoppas av denna typen av felsatsningar. Det blir i värsta fall bara några ledningar som satts upp och plockats ned igen till en kostnad av några hundra mill.
Det mest spännande är ju att “follow the money” för att förstå varifrån detta inspel ens kommer, en rapport från 90-talet som letat sig in i Eneroths skrivbordslåda? Varken volvo eller scania varken tror eller satsar på elvägar längre, vad jag vet?
För mig som lekman låter projektet med “elvägar” dyrt, krångligt och gammeldags. När det finns lastbilar redan idag som klarar av detta, varför inte bara smäcka upp laddstationer längs med de vanligaste rutterna? Att stanna och äta/fika/kissa behöver väl även en lastbilschaffis göra efter 30-40 mil?
Har inget för troende för denna regering, speciellt inte för miljöprofilen de påstår sig ha.
Rättning! Det är 45 minuters vila som krävs efter 4,5 timmars körtid, inte 30 minuter som skrivs i artikeln ovan! https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor–och-vilotider/regler-om-kor–och-vilotider/