REKORD: elbilar 12% av alla nyregistrerade bilar

Rekord2020-09

Elbilsförsäljningen i Sverige slog nytt rekord förra månaden: i september registrerades det 3894 nya elbilar – det är 11.7% av alla de totalt 33,358 bilar som nyregistrerades i landet den månaden. Det gamla rekordet från mars i år slogs med råge (då var det 3111 elbilar av totalt 30,634 bilar dvs 10.2%).

Var åttonde ny bil förra månaden var en ren elbil! Tre av åtta var laddbara.

Vi är fortfarande långt ifrån Norges siffror men utvecklingen är onekligen på väg åt rätt håll. Även när vi tittar på totalsiffrorna för hela året står elbilar för 7.6% av totala nybilsregistreringarna.

Elbilar2020-09Det registrerades 757 nya Tesla Model 3 förra månaden. Nykomlingarna Polestar 2 och Volkswagen ID.3 tog sig in på andra respektive tredje plats i elbilslistan med 564 resp 459 levererade bilar.

Tittar vi på totala listan över alla bilmodeller (inklusive traditionella bilar med förbränningsmotorer) toppas den fortfarande av Volvo V60 – men Tesla Model 3 återfinns på åttonde plats, före VW golf – och Polestar 2 på trettonde plats, före Volvo V90!

Totalt finns det nu drygt 52,000 elbilar i Sverige enligt sajten car.info

Vanligaste elbilen i vårt land är fortfarande Renault Zoe – men flåsas i nacken av Tesla Model 3. Och det finns nästan exakt lika många Tesla Model S i vårt land som Nissan Leaf.

Listan bredvid sätter i perspektiv hur pass få Hyundai Kona, Ioniq, Jaguar I-Pace och Porsche Taycan det finns i landet – trots all medieuppmärksamhet de har fått med mestadels bra recensioner. Både Polestar 2 och Volkswagen ID.3 har redan gått om både Mercedes EQC och Jaguar I-Pace trots att de just bara haft premiär.

Tittar vi på grafen över nyregistrerade elbilar högst upp i artikeln ser vi att från och med 2019 är det våldsamma svängningar i hur många elbilar som registrerats varje månad. Topparna kommer regelbundet, var tredje månad. Orsaken till detta är enkel:

M32020-09

Grafen ovan visar antal nyregistrerade Tesla Model 3 i Sverige. Det syns tydligt hur det kommer en ny skeppslast med bilar var tredje månad från USA och orsakar en rejäl spik i nyregistreringar… sedan är det stiltje i två månader i väntan på nästa skeppslast. Tesla gör på detta viset för att kunna visa fina kvartalssiffror: första halvan av varje kvartal bygger de bilar för den europeiska marknaden – andra halvan för lokala amerikanska. På så vis kan så många som möjligt bilar levereras till kunder innan slutet av varje kvartal. Skulle de skeppa bilar till europa i slutet av kvartalet skulle det ju sitta massa osålda bilar på båtarna vid kvartalsslut.

Denna olyckliga kvartalshets gör att Teslas personal går på knäna sista månaden varje kvartal – och tidningsartiklar om att “Teslas försäljning störtdyker” brukar alltid dyka upp månaden därpå. 🙄

Bookmark the permalink.