Supercharger V3 i Sverige!

V3first

I går invigde Tesla de första Supercharger V3 stolparna i Sverige, på Sollentuna Supercharger stationen i Infra City. Undertecknad fick äran att få vara först med att supersnabbladda sin Tesla i Sverige.

Medan “vanliga” Supercharger V2 laddar med upp till 150 kW kan Supercharger V3 ladda med upp till 250 kW. Tesla har installerat 8 stycken nya Supercharger V3 laddstolpar bredvid de sex befintliga V2 stolparna.

V2vsV3

Vid första åsynen skiljer sig inte Supercharger V3 från de V2 vi är vana vid i Sverige. Stolpen ser likadan ut med sina lysande röda T E S L A bokstäver. Men tittar man närmare kan man se att nya V3 stolpen till vänster har mycket tunnare laddkabel än den äldre V2 till höger på ovan bild. Det låter tokigt men de nya kablarna med 250 kW effekt är tunnare än de gamla 150 kW! De nya kablarna är nämligen vattenkylda.

V3backa

Tesla har monterat de nya V3 stolparna längre bort från gatan än de tidigare Supercharger V2 stod. Man måste faktiskt backa hela vägen ända till hjulen tar i kantstenen för att stå tillräckligt nära för att laddkabeln ska räcka. Tesla motiverar nya positionen med att folk hade en tendens att köra på Supercharger laddstolparna och vill skydda dem bättre på detta sätt. Brukar du som jag titta på Tesla parkeringsskylten i backkameran för att avgöra hur nära du ska backa blir det dock ingen skillnad – skylten kommer ha samma position i förhållande till laddarna som förut.

1280px-Charging_Tesla_Model_S_01

Supercharger V1

Varför heter det då Supercharger V3? Jo, för att den är den tredje generationens Supercharger teknologi. Den första, Supercharger V1 finns det inga av i Sverige (men kan hittas på några ställen i Norge).

I Sverige har vi hittills uteslutande haft Supercharger V2 laddare. De kan leverera upp till 150 kW laddeffekt – men två stolpar delar på en laddare. Ställer man sig precis bredvid någon annan och laddar får båda lägre laddhastighet.

De nya Supercharger V3 stolparna har en något annorlunda konfiguration. Alla stolpar är kopplade till en central laddare som dynamiskt kan fördela laddeffekt dem emellan. Det finns en övre begränsning, de 8 nya stolparna i Infra City delar till exempel på sammanlagt 800 kW laddeffekt – men det ska mycket till för att alla de som kommer och laddar inte ska få all laddeffekt de behöver. Sällan det kommer stå bilar med helt tomma batterier på alla åtta platserna.

EIsgt79W4AABumq

Enligt de data sajten aBetterRoutePlanner.com har samlat in klarar Long Range versionen av Tesla Model 3 ladda med full 250 kW effekt mellan 8-25% laddnivå på sina batterier. Sedan börjar laddeffekten dala för att skydda batterierna. Vid ca 60% laddnivå är effekten nere på 100 kW.

Tesla Model 3 SR+ kommer endast upp i 170 kW laddeffekt även på Supercharger V3. Den har färre batterier i sitt batteripack och klarar därmed inte lika hög laddeffekt.

De nyaste “Raven” Tesla Model S och X kan ladda upp till 225 kW på Supercharger V3. Mer om det nedan.

Det är dock viktigt att komma ihåg att dessa kurvor endast visar maxeffekt – oftast får man lägre effekt än så. Hur mycket laddaren vågar blåsa på utan att skada batterierna beror på många olika faktorer där batteriets laddningsgrad endast är den ena. Även batteriets temperatur påverkar, likaså hur mycket effekt anläggningen för tillfället kan dra från elnätet. Vissa äldre bilar kan också få lägre laddeffekt för att skydda batterierna från för tidigt åldrande. Det är så många faktorer så ibland så står man bara och kliar sig i huvudet varför man får “strypt effekt” när man står där och laddar?

V3_180kW

Det märktes på min premiärladdning också. Jag kom väl förberedd till eventet, med endast 10% laddnivå kvar i mina batterier. (Var tvungen att åka äta middag i Uppsala dagen innan och ha kupévärmen igång hela natten för att tillräckligt få ner laddnivån i min bil 🙂 ) Men i och med att Tesla inte uppdaterat sin karta än kunde inte bilen förvärma sina batterier innan ankomst.

Därför kom inte laddningen upp i högre effekt än 180 kW. En annan bil som försökte strax efter mig kom som mest upp i 229 kW. Det kommer bli bättre när Superchargerstationen kommer med ordentligt på Teslas laddkartor och bilarna kan förvärma sina batterier – men upplevelsen visade också hur viktigt det är att mata in ens destination i navigatorn även i framtiden så bilarna vet att du tänker stanna på Superchargern och därför förvärma batterierna. Annars kommer du inte få max laddeffekt.

Enligt Tesla kommer en genomsnittlig laddning ta runt 15 minuter med de nya Supercharger V3 laddarna. 120 kilometers räckvidd laddas in på så lite som 5 minuter. Även med våra oförberedda batterier lyckades vi ladda från 10-60% batteriprocent på 16 minuter. Man får “pudra näsan” extra snabbt i framtiden när man ska ut och resa och ladda på Superchargers. Något nummer två kommer inte hinnas med 😉

V3full

SuCSverige2020-10Strax efter oss kopplade bil efter bil in sig på de nya Supercharger stolparna. Det hade samlats en nyfiken liten skara som ville testa nyheten. Jag skojade med Teslas personal på plats att “jaha det tog fem minuter innan alla de nya stolpar blev upptagna, dags att bygga ännu fler” 😉

Förutom Superchargern i Infra City får även den i Sveg åtta nya Supercharger V3 laddstolpar nästa vecka. Och fler är på gång.

Tesla sägs planera sätta upp Supercharger V3 laddstolpar på de flesta gråmarkerade “kommer snart” platser på Teslas officiella karta. Även de befintliga stationer som byggs ut i framtiden kommer ofta få V3 stolpar – men inte alltid, det finns områden där det är svårt att få fram tillräckligt med effekt från elnätet.

De nya Supercharger V3 stolparna är enbart utrustade med CCS laddhandtag. De har inga handtag med gamla “Typ2” utseendet. Tesla Model S och X behöver därför använda en adapter för att ladda på Supercharger V3:

V3adapter

Alla Tesla Model S och X tillverkade från och med maj 2019 har fått med adaptern och är kapabla till Supercharger V3 laddning. Adaptern kan dessutom användas till att ladda på publika CCS snabbladdare med.

Äldre Tesla Model S och X måste uppgraderas på verkstad för att kunna ladda med adapter. Tesla har nyligen sänkt priset på den uppgraderingen till 3400 kronor och har du inte gjort det än är det nog dags att göra det nu. Med CCS adaptern kan du dels ladda på de nya Supercharger V3 laddarna, dels på alla andra publika CCS laddare.

Ionity_concept

Apropå publika CCS laddare ter det sig naturligt att jämföra Teslas nya Supercharger V3 med Ionitys laddstationer, där vissa kan leverera upp till 350 kW laddeffekt.

Största skillnaden är ju naturligtvis priset: 2.56 kronor per kWh på Teslas Supercharger – mot 8.70 kronor per kWh på Ionity. Och för tredubbla priset får du inte ens snabbare laddning. För begränsningen ligger ju i bilarna. Även om laddaren kan leverera 350 kW kommer den inte göra det om bilen endast klarar ta emot 250. Av alla elbilar på marknaden är endast Tesla Model 3 LR och Porsche Taycan som klarar 250 kW snabbladdning just nu. (När Porsche visade upp sina första konceptbilar gick de ut med dunder och brak och lovade att de ska kunna laddas med 350 kW – men till serieproduktion har de sänkt laddhastigheten till max 270 kW.)

Teslas Supercharger är endast till för Teslas egna bilar. För någon vecka sedan spred sig dock nyheten att Tesla glömt begränsa sina europeiska Supercharger V3 laddstationer – även bilar från andra biltillverkare kunde ladda där. Tesla hälsar dock att de har sedan dess uppdaterat mjukvaran, det är ingen idé för andra elbilister att testa lyckan på de nya svenska Supercharger V3 snabbladdarna.

Vi på Tesla Club Sweden välkomnar V3 till landet och kommer följa med spänning utvecklingen. Strömmen av folk som skaffar elbil kommer definitivt öka när laddning har blivit så här effekt-full. 🙂

Bookmark the permalink.