Tänk på detta när du Superchargar

Arboga

Det är så lätt att använda Teslas Supercharger snabbladdare. Du bara åker fram till dem och sticker in sladden i bilen. Du behöver inte fubbla med RFID kort, appar eller ens kreditkort, laddningen startar på en gång. Om du inte har gratis superladdning betalar du 2.53 kronor per kWh automatiskt med kreditkortet som är kopplat till ditt bilkonto.

Det är dock en viktig sak du ändå ska tänka på när du laddar:

Om möjligt välj en stolpe längre bort från andra laddande bilar.
Urinal Etiquette Supercharger
Supercharger laddstolparna delar parvis på samma laddare. Stolparna delar två och två på tillgänglig laddeffekt.

Titta längst nere på varje Supercharger stolpe: det står 1A, 1B, 2A, 2B etc på stolparna. 1A och 1B delar på en laddare, 2A och 2B på en annan. Står det en bil på laddare 1A får han tillgång till de 150 kW en Supercharger kan leverera.

Ställer du din bil på plats 2A eller 2B får du också tillgång till de 150 kW Supercharger 2 kan leverera.

Men ställer du dig precis bredvid laddande bilen på 1A, ställer du dig på plats 1B får ni två dela på laddeffekten, ni får bara hälften var. Laddningen kommer ta dubbelt så lång tid för er båda – helt i onödan.

Gör det därför en vana att kolla vilket nummer och bokstav Supercharger stolpen du ska ladda på har och att andra stolpen som delar laddeffekten inte redan är upptagen.

För några år sedan fick bil nummer två som anslöt sig till samma laddare effekten som blev över. Bil ett fortsatte ladda med oförändrad effekt medan bil två fick först lite men sedan undan för undan mer effekt när bil etts batterier började bli så pass laddade att dess laddeffekt fick sänkas. De första Teslorna kunde ta emot 120 kW max laddeffekt endast under en kort stund när batterierna var som mest urladdade. Sedan fick laddeffekten sänkas för att inte skada batterierna. Dagens Teslor har mycket mer avancerade batterier som tål hög laddström längre. Då skulle det inte bli någon laddeffekt över till bil två, därför ändrade Tesla på effektfördelningen till att dela lika mellan bilarna. Förut var endast bil nr två påverkad om den försökte ladda från en redan upptagen stolp-par. Nuförtiden får även första bilen sänkt effekt. Inte kul att tro bilen är färdigladdad bara för att se någon annan parkerat precis bredvid och “snor laddeffekt”. Speciellt när det skulle funnits plats även längre bort.

Nästa generations Supercharger V3 har inte problematiken, där har varje laddstolpe fått en egen laddare, stolparna delar inte laddeffekt.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Tom Langborg

    Skriv gärna ditt telefonnummer på laddluckans insida också.

  • Niclas

    Bygg hellre dubbla antalet v2 laddstolpar än byta till v3.

    Tidigare laddschema, att bil 1 laddar klart först, bil 2 får den effekt som ev blir över och laddar full effekt sen, låter som den effektivaste modellen. Bil 2 blir ju inte klar snabbare för att man delar effekten lika, men bil 1 blir klar senare.

    Möjligen slits båda batterierna mindre trots allt om de delar laddeffekten.