Tesla visade 105 miljoner dollar, motsvarande strax över en miljard kronor i vinst förra kvartalet.
Tillverkningen av Tesla Model Y har redan börjat i Fremont-fabriken. De första förseriebilarna har siktats på många platser runt om i USA och Kanada. De amerikanska leveranserna kommer börja innan detta kvartals slut enligt Tesla – de svenska leveranserna dröjer dock till början av nästa år.
Samtidigt som produktionslinorna anpassas till att kunna producera både Model 3 och Y ökas även totala produktionskapaciteten. Idag klarar Teslas fabrik i Fremont tillverka 400,000 Model 3 per år. Till sommaren ska kapaciteten öka till 500 tusen bilar per år – Model 3 och Y blandat. Plus 90 tusen Tesla Model S och X som tillverkas på andra produktionslinor i samma fabrik.
När General Motors och Toyota drev NUMMI fabriken -fabriken som Tesla köpte 2010 och sedemera blev deras Fremont-fabrik- tillverkades det som mest 428 tusen bilar per år där. Tesla tänker passera det rekordet i år.
Nybyggda fabriken i Shanghai uppges ha tillverkningskapacitet på 150 tusen Tesla Model 3 per år. Fabriken har även börjat förberedas för framtida produktion av Model Y även där.
Fabriken i Berlin förväntas stå färdig 2021 och producera Tesla Model 3 och Y bilar.
Det visades en mycket intressant jämförelse mellan Teslas Fremont och Shanghai bilfabrik. Fremont-fabriken köpte Tesla färdig som den var. Visserligen har de fått montera sina egna maskiner inuti fabriken men husen stod som de var, med resultat att arbetsflödet går kors och tvärs i fabriken. Personligen när jag var på besök i fabriken slogs jag av hur mycket komponenter och halvfärdiga karosser fraktas kors och tvärs i fabriken. Shanghai fabriken däremot är specialbyggd av Tesla själva för sina egna behov. Arbetsflödet är mycket mer enkel och rak, hela fabriken är strömlinjeformad från första tegelsten till att producera så många Tesla Model 3 och Y bilar som möjligt. Inte bara bilarna – även fabrikerna blir enklare när de anpassas till den elektriska drivlinan redan från början.
Långtradaren Tesla Semi, sportbilen Roadster och Cybertruck uppges komma produceras i nordamerika – men intressant nog är de inte listade under Fremont-fabriken som tillverkningskapacitet i kvartalsrapporten utan separat som “North America”. Betyder det en ny fabrik som kommer byggas för dem? Och “North America” istället för USA skulle kunna betyda Kanada eller Mexico?
Tesla uppdaterade kommande Model Y räckvidd från 280 EPA miles till 315, vilket skulle innebära att WLTP räckvidden ökar från 50 till 56 mil? Svenska sidan har inte uppdaterats med de nya siffrorna än. Däremot har bakhjulsdrivna versionen av Model Y strukits, nu kan man endast beställa fyrhjulsdrivna Long Range versionen för 719 tusen kronor eller Performance för 769 tusen kronor.
Under aktieägarsamtalet efter kvartalsrapporten nämnde Elon Musk i förbigående att även räckvidden för Tesla Model S och X hade ökat men Tesla har inte hunnit testa om dem än. De bilar som levereras idag klarar längre räckvidd än deras datablad antyder. Elon Musk gissade på runt 380 miles räckvidd jämfört med officiella EPA siffran 373 miles. Svårt att hänga med i snabba teknikutvecklingen. Snart klarar nog Tesla Model S 400 miles enligt Elon Musk. Angiven WLTP räckvidd är 610 km för Tesla Model S på svenska beställningssidan men enligt ovan resonemang borde bilarna som levereras redan kunna uppnå 62 mils WLTP räckvidd idag och snart 65.
Elon Musk betonade också fortsatta starka efterfrågan efter företagets produkter. De säljer allt de hinner producera – trots att de gör ingen reklam för sina produkter. Enligt hans tycke kommer Cybertruck bli ännu bättre än vad folk tror, och nya plaid drivlinan betecknade han som “utomjordisk”. Batterieventet som berättar om Teslas nuvarande och framtida batteriteknologi kommer hållas troligtvis i April.
Marknaden reagerade positivt på kvartalsrapporten och Teslas framtidsplaner, aktien tog en glädjeskutt från redan höga 580 till 640 dollar.
“Cybertruck bli ännu bättre än vad folk tror”
Jag tror det kommer att kunna ladda i mer än 250kW. 400-500kW?
Elon har ju nu sagt att den blir bättre än så… Kanske det blir 600 kW då 🙂
Inget nämns om gigafactory? Står den tom eller är den endast avsedd för batteriproduktion?
De producerar drivlinan till Model 3/Y där samt batterierna till 3/Y så den sttår knappast tom.
Men den är ju ap-stor! Borde det inte kunna tillverkas kompletta bilar där också?
Donald Trump har pratat om att Tesla planerar att bygga en ny stor fabrik någonstans i USA. Att Tesla säger Nord Amerika är väl en del av förhandlingsspelet. Tesla vill inte hamna i en situation där tillstånd tar evighet att få fram, de behöver fabriken tämligen snart för att få kapacitet tillverka Semi och Cybertruck. Den nya USA fabriken kommer rimligen ligga där det bor en massa människor så det går få tag i kompetent personal och inte i någon avlägsen öken.
För övrigt tror jag högspecade model Y kommer till Europa i Q3 eller Q4. Inte för att USA marknaden inte skulle räcka till utan för att störa konkurrenterna i Europa.
Meningen “Marknaden reagerade positivt på kvartalsrapporten och Teslas framtidsplaner, aktien tog en glädjeskutt från redan höga 580 till 640 dollar.” borde vara “Marknaden reagerade positivt på kvartalsrapporten och Teslas framtidsplaner, aktien tog en glädjeskutt från låga 580 till nästa lika låga 640 dollar.”