Volkswagen ska köra om Tesla

HerbertDiess

Volkswagens VD Herbert Diess vill att Volkswagen ska köra om Tesla. Han har tidigare sagt att de klassiska biltillverkarnas era är över och att Volkswagen måste satsa mycket mer på eldrivna, självkörande, uppkopplade bilar om de ska undvika samma öde som drabbade Nokia.

På World Economic Forum i Davos sa Herbert Diess att Volkswagen är nu på jakt efter Tesla. “Det görs mycket värderingar kring framtidens bil och Tesla banar vägen där. De formar något nytt för industrin, men jag tror att vi ligger nära efter dem. Vi är tämligen optimistiska till att vi kan hålla jämna steg med Tesla och vi tror att vi sannolikt kör om dem vid någon tidpunkt” sa han till nyhetsbyrån Bloomberg.

Det är intressant att höra världens största biltillverkare känna sig besegrad av nykomlingen. Herbert Diess sticker inte under stol med att han anser Tesla ha gått om dem och leda bilmarknaden (eller åtminstone elbilmarknaden). Aktiekursen talar också sitt tydliga språk nu när Teslas samlade aktievärde gått om Volkswagens. Han ska faktiskt ha stort “kred” för det – det är långt ifrån alla bilföretag som ens erkänner Teslas existens än mindre att tesla skulle på något sätt utgöra ett hot mot dem. (Inte offentligt i alla fall.)

Men kan Volkswagen lyckas?

“Vi bygger ut vår mjukvarukapacitet, köper nya företag och bygger upp nya kunskaper. Vi investerar tungt i elbilar och en bättre försäljning, så jag tror att vi gör de rätta sakerna för att vara konkurrenskraftiga” säger Diess och hoppas producera 28 miljoner elfordon fram till 2028, varav hälften i Kina. 2025 ska Volkswagen ha 15 olika modeller och sälja 1,5 miljoner Volkswagen elbilar plus lika många till med koncernens andra bilmärken på nosen.

Men räcker stora fina ord, och fina produktionsmål? Räcker det med att lansera massa nya elbilsmodeller (och tillverka ganska få av var och en av dem?)

Show me the batteries.

För att kunna tillverka de planerade 28 miljoner elbilarna kommer Volkswagen behöva 60% av världens produktion av elbilsbatterier. Volkswagen har ingen egen batteriproduktion utan köper in sina batterier, från LG Chem och SKI för Europa, CATL för Kina och SKI för den amerikanska marknaden.

Det finns två stora problem med att köpa in batterier. Dels måste man då slåss med alla andra biltillverkare att komma över de batcher batteritillverkarna producerar. Det kan leda till lägre volymer, längre leveranstider och högre inköpspriser. Inte bara kan – det har det redan gjort, vilket både GM, Audi och Mercedes redan har fått erfara med sina elbilar.

Men framför allt är inte ett batteri “bara” ett batteri. Elbilars batterier är lika mycket en kärnverksamhet som avgasbilars motorer, vilket många av de traditionella biltillverkarna inte verkar ha fattat än. Vana från förr koncentrerar de sig på bilens elmotor, den bygger de själva – men batterierna som i slutändan bestämmer bilens kraft, temperament, snabbladdningsegenskaper och livsläng köper de från första bästa som kan leverera. För att kunna bygga världens bästa elbil måste man börja med batterierna. Det har Tesla förstått för flera år sedan. Redan innan Gigafabriken hade Tesla full kontroll över sina batterier som var utvecklade och patenterade av dem själva. Och elmotorn. Och styrelektroniken. Tesla utvecklade dessutom inte enbart bilarnas mjukvara utan även datorerna de kördes på och nu till och med själva processorerna som används.

Ska Volkswagen eller någon annan försöka ta in på Tesla måste de löpa samma spår. Börja med elbilens hjärta batterierna och fortsätta utåt med drivelektronik, elmotor, automatisering. Ta ett helhetsgrepp på hela elbilen, sluta betrakta den som “som en vanlig bil fast med elmotor”. Det är som gräsklipparna som man först bytte motor i från bensinstånkaren till en elmotor med sladd. Sedan med batterier. Fast vinnande konceptet till slut blev de självgående gräsklipparrobotarna. Många heliga kossor som måste slaktas av Volkswagens ledning om de ska vandra samma väg.

Show me the chargers.

En elbil är så mycket mer än bara bilen. För att kunna använda bilen till fullo, även på långresor, måste bilen enkelt kunna snabbladdas också. Det räcker inte att bara smocka på en laddkontakt på bilen – man måste även se till att det finns snabbladdare bilen kan ladda på. Det har Tesla förstått med sitt Supercharger nätverk av snabbladdarstationer. Med dussinet, ofta ännu fler snabbladdare på varje ställe, som ger enkel, billig och snabb laddning.

Att Volkswagen grundade laddnätverket Ionity tillsammans med andra biltillverkare är ett tecken på att de har förstått problematiken. Allt såg ljust ut – ända till Ionity prissatte ihjäl sig häromveckan. Volkswagen har fortfarande en chans att rädda situationen genom att erbjuda sina kunder snabbladdning på Ionity för en rimlig peng och framför allt utan månadsavgifter.

Herbert Diess sitter bakom ratten på världens största biltillverkare som av många anses vara osänkbar. Han har sett isberget. Han har börjat vrida på ratten. Kan han vända skeppet tillräckligt snabbt?

 


ID3_1st

TCS i fjol: VW ID.3 1ST

Så hur är elbilen som Volkswagen hoppas ska ge Tesla Model 3 en match, som ska få igång företagets elbilssatsning på allvar? Läs vår testrapport.


VW_fabrikTCS fem år sedan: Finn fyra fel

Det kan bli svårt att ställa om till elbilar när hela fabriken så bokstavligen genomsyras av avgaser. Visst, det kan verka löjligt men skorstenarna kan sägas symbolisera hur svårt det är att omvandla anrika bilföretag till att möta framtiden.

Tagged . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Jerker

    Bra analys, Tibor! När ska företagsledare för stora etablerade företag börja lära av historien?

    Det som är intressant är att ledningen för Facit såg och förstod vad som höll på att hända när de elektroniska räkneapparaterna kom, och de försökte vända skutan och följa strömmen men lyckades inte. Samma sak med Kodak. De ledde ju t.o.m. utvecklingen av digitalkameran, med trodde och hoppades på att folk skulle vilja fortsätta skriva ut sina bilder på papper, vilket visade sig vara helt fel. I det fallet så var film och fotopapper företagets kärnverksamhet och kamerorna ett hjälpmedel.

    Det är nog väldigt svårt att ta sig ur gamla och djupt inkörda hjulspår.

  • johannesbrorsson

    Man undrar hur de kan vara så dumma att de inte förstår att de måste utveckla och bygga batterierna själva? Är man riktigt cynisk så kan man tro att de gör detta för att sen kunna säga “nähepp, vi fick inga batterier, så vi måste visst köra på med fossilbilar i 30 år till”. Nu samarbetar visserligen VW med Northvolt, så det är ju ett bra motargument.

  • http://www.elbilen.org Fredrik Sandberg

    Volkswagen kommer nog att utveckla egna celler, samarbetet med Northvolt påminner mycket om Tesla/Panasonic. Med skillnaden att Tesla inte äger andelar i Panasonic. Det kommer dock att ta tid. Jokern i den här leken tror jag nog är Teslas Maxwell-batterier, om de kan få dem i produktion inom rimlig tid vill säga.