Kvd slutar exportera miljöbilar

NorskaElbilar

Bilauktionsfirman Kvdbil slutar exportera miljöbilar för att påskynda omställningen av den svenska fordonsflottan.

Som vi larmade om i vår artikelserie försvinner ett stort andel av Sveriges begagnade elbilar till utlandet.

Elbilar får 60,000 kronor i miljöbonus som utbetalas 6 månader efter köpet. Som vi kunde avslöja har vissa leasingbolag satt i system att först leasa ut elbilar till svenska kunder så de kan inkassera bonuset men sedan exportera bilarna till utlandet. På så vis åderlåts svenska bilmarknaden på begagnade elbilar och svenska skattepengar går åt att finansiera Norges elbilsrevolution.

Det är så lönsamt att exportera begagnade elbilar till utlandet och efterfrågan på dem är så stor i Norge att även många elbilar som säljs privat hamnar där. Under förra året exporterade Kvdbil 400 laddbara bilar.

Vi efterfrågade att regeringen borde adressera frågan och täppa till lukrativa möjligheten att utnyttja svenska bidragssystemet. Till exempel genom att kräva tillbaka bonuspengarna på bilar som exporteras till utlandet. Till vår glädje kom frågan in på regeringens klimatpolitiska handlingsplan – men omgärdad av konstiga formuleringar. Och ingenting har gjorts åt problemet än.

Därför är det extremt glädjande att privata företag kliver fram och gör vad de kan för att få fart på Sveriges begagnatmarknad för elbilar! Kvdbil hjälper privatpersoner och företag sälja sina begagnade bilar via online-auktioner. De hjälper även till att exportera bilen ifall högsta budgivaren bor i utlandet. De väljer dock att nu stoppa sådan export av laddbara bilar till utlandet så att de stannar kvar på de svenska vägarna. Överst på deras informationssida om export står nu:

Kvdbil exporterar inte miljöbilar
För att påskynda omställningen av den svenska fordonsflottan har vi på Kvdbil beslutat att sluta exporta miljöbilar. Exporten av svenska miljöbilar har ökat kraftigt sedan införandet av bonus malus och blivit ett hot mot omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Vi har därför valt att stoppa exporten av miljöbilar till utlandet, så att bilarna stannar på de svenska vägarna.

Vi applåderar Kvdbils initiativ och önskar andra aktörer följer deras exempel. Om inte regeringen orkar göra något åt problemet får de privata aktörerna hoppa in och göra det.

Låt oss få behålla våra elbilar på svenska vägar.

 


NorskaElbilarTCS två år sedan: Norges elbilsrevolution finansieras av svenska skattepengar

I vår artikelserie om elbilsexporten till framför allt Norge avslöjade vi fenomenet, tog fram siffror på omfattningen och analyserade hur det lönar sig att exportera bilarna.

Bookmark the permalink.
  • Stefan Larsson

    Det återstår att se hur det fungerar i praktiken. Inget hindrar ju att en utländsk budgivare anlitar en mellanhand vilket kanske sänker deras lönsamhet med ett par tusenlappar men inte ändrar något i sak. Problemet är väl att bilar kan få bonus två gånger i och med att Sverige och Norge har olika system. Om Sverige slopade momsen på elbilar på samma sätt som Norge gjort skulle hela hävstången som den svenska premien på 60.000 utgör försvinna.
    Haken med det alternativet är möljligen att så stor del av den svenska nybilsförsäljningen – inte minst av dyrare bilar som elbilar – utgörs av försäljning till företag i form av tjänstebilar där slopad moms inte skulle få samma betydelse.

  • Anders Nyman

    När jag ska sälja min laddhybrid för att köpa en riktig elbil vill jag naturligtvis ha så mycket betalt som möjligt. Att bilen kommer rulla i Norge eller Finland struntar jag i, om det ger mig 10-20 000 mer i fickan. Vill ni andra verkligen skänka bort pengar på det sättet?

    • Storapa

      Laddhybrider har inga skattfördelar i Norge, så det gör nog ingen skillnad. Undrar däremot om den svaga kronan ökat andelen exporter till en nivå som gjort det svårhanterat för KvD, och att det är orsaken bakom nya policyn?

  • iAkita

    Jag har svårt att förstå problematiken i detta, av flera anledningar.

    1. Klimatförändringar är ett globalt problem, inte ett nationellt. Det är viktigt att hela världens fordonsflotta ställs om till eldrift så snart som möjligt, inte bara Sveriges. Bonusen beräknas utifrån koldioxidutsläpp, så uppenbarligen är det just koldioxidutsläppen bonusen syftar till att minska.

    2. Bonus-malus systemet är självfinansierande. Det kostar alltså inte staten några pengar att bilarna exporteras.

    3. Bonusen går till den svenska köparen och försvinner inte ur landet för att bilen exporteras. Jag har även svårt att se hur det skulle kunna vara dåligt för den svenska ekonomin om bilen exporteras till ett högre pris än vad den skulle sålts för på den inhemska marknaden.

  • McAber

    Om nu KVD i sin gudomliga visdom beslutat att ägarna av elbilar skall ha lite sämre betalt så måste det väl finnas någon annan att sälja igenom. Synd för jag tyckte KVD var bra.

  • Mocke

    Problemet är att bilar som skulle gått till svenska ägare försvinner ur landet. En lösning att göra det mindre fördelaktigt att sälja, är att ta tillbaka bidraget om den exporterar bilen. Men kan göra så att den som först fick bonusen får en kravbrev ifall bilen säljs utomlands (men det blir orättvis då första ägaren inte har någon kontroll över vad nästa ägare gör) Så det mer rättvisa är då att ha en exportavgift, så det blir en återbetalning av bonusen om bilen exporteras. Mindre lönsamt för den som exporterar och första ägaren har kvar bonusen.
    Det är alltså inte något problem att elbilar säljs till norrmän och den första ägaren gör en hacka utan att bilen säljs till norrmän och billigare elbilar försvinner från marknaden.

  • Mocke

    Om vi tar Norge, så kommer det fortfarande ha fördelar iom att de inte har någon moms. Att ta tillbaka bonusen blir således bara en symbolisk handling. (dock rätt då syftet med bonusen missbrukas). För att få någon effekt så måste exportavgiften vara högre, mycket högre.
    Tråkigt för säljare att de får färre budare och sämre pris. Men nationalekonomiskt får kvd poäng. (men om man får var egoistisk som säljare blir man kanske missnöjd)

    • iAkita

      På vilket sätt är det dåligt rent nationalekonomiskt att bilen exporteras till ett högt pris när momsen är betald i Sverige, bonusen stannar i Sverige hos den som exporterar, och bonus-malus systemet är självfinansierat?

      • Mocke

        Om staten investerar (gör satsning) för att få fler elbilar i sverige och de sedan försvinner utomlands så är det knappast bra.

        • iAkita

          Staten investerar inga pengar i bonus-malus systemet, det är helt självfinansierande. Så jag ställer mig fortsatt undrande till varför det skulle vara dåligt nationalekonomiskt eller för statens finanser. I synnerhet med tanke på att den som säljer bilen i många fall kommer köpa en ny bil, vilket ger momsintäkter.

          • DeltaJesus

            ” bonus-malus systemet, det är helt självfinansierande.”
            Nja, det är självfinansierat om folk fortsätter köpa fossilbilar. Men om alla nya bilar som säljs säljs med en bonus, så är inte systemet självfinansierat.

            Då finns det bara 2 vägar att gå, sluta med bonusen eller ta pengar från statskassan. Nu är det dock inte så troligt att ingen skulle köpa fossilbilar, men jag är ganska säker på att en del bilmodeller kommer sjunka rejält i försäljning när bilskatten passerar 15.000 om året…

  • Sigridur

    Fast elbilarna gör nytta oavsett vilket land de körs i. Klimatförändringarnarna bryr sig inte om gränser, så jag ser inte poängen med att begränsa handlen för lite slentriannationalism.

  • Björn

    JAg tycker det är ett väldigt bra beslut. Även om klimatförändringarna är ett globalt problem och att det spelar liten roll vad lilla Sverige gör till skillnad mot Kina, indien och USA mfl, så har vi möjligheten att få till en fantastisk lokal miljö, med mindre avgaser i städerna som gynnar hälsotillståndet, tillsammans med minskat ljudbuller så skapas en bättre lokal miljö vilket i sig är en bonus för alla i Sverige. Ja, förutom de som älskar ljudet av dieselmotorer då förstås. (men de kan än så länge köpa en traktor eller åka båt)