Förra månaden registrerades det 12,692 personbilar i Norge, varav 47.7% var elbilar. En glädjande utveckling!
Ett rejält smolk i bägaren som gör det svårare för oss svenskar att fira är dock att många av elbilarna har norrmännen importerat från Sverige.
Enligt norska Opplysningsrådet for Veitrafikken var hela 20%, 1252 av de 6062 registrerade elbilarna i september inte fabriksnya utan “importerade nästan nya bilar”.
Svenska leasingbolag har satt i system att registrera elbilar i Sverige, leasa ut dem till en svensk leasingtagare en kort tidsperiod (ofta så kort som ett år), inkassera svensk Supermiljöbilspremie – och sedan exportera bilen till Norge. På så vis bidrar svenska skattepengar till att markant öka andelen billiga begagnade elbilar i Norge.
Det registreras tusentals nya elbilar i Sverige varje år – ändå är det svårt att få tag i en begagnad en. Den “svenska modellen” att det är framför allt företag och leasingbolag som köper fabriksnya bilar som sedan dyker upp på begagnatmarknaden efter tre år har satts ur spel för elbilar. De flesta begagnade elbilarna försvinner västerut.
Flera av Tesla Club Swedens medlemmar som har leasat elbil berättar att ibland går det så långt att leasingbolagen stretar emot när kunden försöker förlänga sin leasing eller köpa ut bilen. Bolagen tjänar mer pengar på att exportera begagnade elbilen till Norge än att låta en svensk fortsätta behålla den.
Det var inte så det var meningen svenska skattepengar skulle användas. Med nya bonus/malus systemet försökte regeringen åtgärda problemet genom att införa att bonuspengarna till elbilar betalas ut först efter 6 månader. Vilket ställer till krångel för privatpersoner som måste stå ute med 60,000 kronor i ett halvt år – men stoppar ändå inte leasingbolagen som har bilarna i ett år.
Norrmännen är glada som kan köpa billiga, nästan nya elbilar med en fin rabatt svenska staten bjudit på. Samtidigt åderlåts svenska begagnatmarknaden på elbilar. Utan begagnade elbilar som privatpersoner kan köpa kan inte svenska elbilsrevolutionen komma igång.
Men vi kan ju alltid glädjas åt de norska siffrorna.
Det här var första delen i vår artikelserie om ämnet. Läs även:
Del 2 – Elbilsexporten i siffror
Del 3 – Så lönar det sig att exportera elbil till Norge
TCS två år sedan: Ystad – Haparanda
För två år sedan invigdes Teslas Supercharger snabbladdarstationer i Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå som över en natt öppnade upp hela Sverige för elbilar. Från och med den dagen är det inga problem att åka Ystad till Haparanda med elbil.
Två månader senare var det några som gjorde det.
Det som enkelt skulle kunna sätta stopp för utvecklingen vore att införa att vid export ska supermiljöbilspremien eller elbilsbonuset återbetalas till staten.
Ett ämne i tiden, pratade med Sixt om att förlänga leasingen igår (i vänta på att det ska komma en S refresh med dragkrok 😉 ) och de var väldigt medgörliga och ville gärna förlänga ett år till med för mig bra villkor, men bilen fick ju bara 40kkr tillbaka av staten och är kanske för gammal för norrmännen ;).
Men detta går väl inte lika bra nu med nya miljöbilspremien? Då får man ut 20 000kr första året, 20 000kr andra året och 20 000kr tredje året.
Det var så i ett utav förslagen innan bonus/malus infördes men i systemet som till sist sjösattes av regeringen får man alla 60,000 kronorna på en gång, 6 månader efter köpet.
Den regeln satte stopp för de elbilar som förut registrerades i Sverige och redan efter några dagar exporterades, utan att ens rullat i landet – men är fortfarande tandlös mot leasingbilarna.
Aha ok det förklarar saken. Var säker på att jag läst om det, synd att det inte blev så. Håller med om ditt förslag att vid export borde summan betalas tillbaks till staten. Men även att ge bättre subventioner för begagnade elbilar i Sverige.
Ett stort problem i Sverige är ju också att det inte är några egentliga fördelar med att äga en elbil till skillnad från Norge. Om man hade sett en vinst med att äga elbilen också så skulle nog dessa siffror falla markant också.
Ägandet måste bli förmånligt också inte bara nyköpet.
Precis. Det är lönsamt framförallt för företag att leasa en elbil. För privatpersoner är bonusen på 60k kanske en morot, men en elbil är fortfarande dyr att köpa. Och en begagnad elbil ger egentligen inga direkta fördelar, bortsett från de låga driftskostanderna. Förr i tiden hade miljöbilar andra fördelar i vissa städer, såsom gratis parkering, ingen trängselskatt osv. Men sådana fördelar finns ju inte längre.
Tvärtom så har många kommuner börjat ta rejät betalt för AC-laddning, minutpriser på över en krona är inget ovanligt längre. Inget fel med att det kostar pengar. Men när laddning vid en kommunal laddstolpe är dyrare än att tanka bensin går utveckligen åt fel håll.
Varför slipper inte rena elbilar trängselskatt?? En mkt billig reform som säkert skulle få en bra effekt. Troligen Volvo som bromsar igen???
Mp tycker att även elbilar trängs. Istället vill de förbjuda avgasbilar i innerstan.
Mp har en väldigt bra poäng. Elbilar tar ungefär lika mycket plats som deras fossil-motsvarigheter.
Jag trodde miljöbilar slapp den redan men det är väl inte så förvånande, att försöka göra elbilar populära verkar inte vara på topp hos våra politiker, de få % som kör elbil skulle inte göra nån större skillnad i trafiken. Kan Norge släppa att de får köra i bussfilen så får de nog plats i Stockholm med, jo jag vet att de har stoppat detta på vissa platser men de kan Sverige göra med efter några år.
Attan, har politikerna inte åtgärdat det här…. Det var ju flera år sedan som exportverksamheten startades.
Jag är lite trög men hur går detta till? En elbil som kostar 400 tkr + moms borde bli:
Norge: 400 tkr
Sverige: 400 tkr + 100 tkr (moms) – 60 tkr (bonus) = 440 tkr
Bilen är fortfarande dyrare att köpa i Sverige och då borde den ju inte kunna stå sig mot lokala Norska bilar???
Man får dra momsen när den går till Norge så 440k blir 352k om jag förstått det rätt. Sen har de fått in pengar från svensken i ett år, säg 3*12k så 316k kan de sälja den för i Norge. Och andrahandsvärdet är högt i Norge så där säljs bilarna lätt.
Det förklarar ju saken.
Det är tom ännu bättre. Bonusen är skattefri. Dvs 340kkr och sedan tex privatleasing pengarna blir 304kkr.
Det gör att en 1 år gammal Leaf Tekna är värd 216kkr men kan i Norge säljas för betydligt mer.
Rätt mycket FUD över denna artikel. Finns det nå siffror annat än anekdoter från ett forum på ungefär vilket antal vi pratar om?
Att Norge dammsuger andra marknader på elbilar är ju inget nytt, och att biltillverkare säljer i andra EU länder för att få miljökrediter och sen direktexporterar nya bilar till Norge.
Men frågan är ju om det är något nämnvärt antal av dessa som kommer från Sverige?
Den som köper en Tesla i Sverige betalar 250,000:- i moms så även om vi tappar 60,000:- så tjänar svenska skattebetalare sjuk mycket på detta system!