Ystad – Haparanda

Umea

Igår invigdes Tesla Motors Supercharger snabbladdarstationer i Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå. Invigningen skedde helt utan pompa och ståt, installatören bara slog på strömmen så TESLA skyltarna på stolparna tändes för att indikera att de är igång och redo ladda bilarna. Med hundratal snabbladdare runt om i Europa hinner inte Tesla ordna pampiga invigningar för var och en av dem.

Därmed har Tesla Motors helt på egen hand byggt en landstäckande snabbladdarnät, som sträcker långt större area än konkurrenternas. Medan övriga aktörer är upptagna med att sätta upp enstaka snabbladdare längs med motorvägarna i triangeln Stockholm-Göteborg-Malmö har Tesla Motors satt upp kompletta stationer med 6 eller 8 snabbladdarstolpar per ställe.

Nu kan elbilister åka snabbt, tyst och gratis mellan Ystad och Haparanda – om det står TESLA på bilens bagagelucka. Rutten på 170 mil har 10 Superchargerstationer att bjuda på, men på vissa ställen står de så tätt så man behöver inte ens stanna och använda alla. Det är en historisk dag, man kan säga att hela Sverige har öppnats för framtiden igår.

Visst, laddnätverket är inte komplett än. Stationen i Tindered jobbas det fortfarande på, och de i Kalix och Gällivare kommer först nästa år. Men Tesla har varit först med att öppna upp Sverige i Nord-Sydlig riktning. Och, viktigt att komma ihåg: helt på egen hand! Tesla Motors har inte fått ett enda öre varken från regeringens Klimatklivet eller från några EU-fonder för utbyggnad av laddstationer. Tesla har byggt sitt Sverige- och Europatäckande laddnätverk helt på egen hand, endast av inkomsterna från bilförsäljningen. Tvärtom har svenska staten tjänar miljoner på utbyggnaden, via moms och arbetsgivaravgifter.

Många har undrat varför stolparna är vridna 90 grader vid Superchargerstationen i Umeå? Som det syns på bilden ovan är stolparna annorlunda placerade än vanligt. Misstag? Eller ska de asfaltera ytorna mellan stolparna? Vill ni höra en teori till är det kanske för att undvika detta:

Ska man skotta undan snön blir det lätt en snövall precis framför Supercharger-stolpen. Men är de vridna 90 grader kan man skotta snön förbi dem, så de läggs på hög till höger på bilden högst uppe på sidan.

 


SECC_728

Vill du inte åka Ystad-Haparanda med din elbil vill du kanske åka runt i Stockholm istället?

Tesla Club Sweden bjuder in Sveriges alla elbilister (inte bara Teslaägare) till elbilens dag lördagen den 19 November. Stockholm Electric Car Championship är en familjevänlig lekfull tävling på Stockholms gator för elbilar. Efteråt kan du passa på att besöka Sveriges första elbilsmässa. Så klart du ska vara med! (Och känner du någon med elbil får du gärna tipsa dem!) Läs mer på vår informationssida!

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to Ystad – Haparanda

    1. Mocke says:

      Det är förvisso en poäng att vrida stolparna 90 grader för att underlätta vid snöröjning (så de kan putta snön en bit bakom, även om man bara skulle kunna ploga vinkelrät, men då är risken stor att det blir en vall framför laddstolparna)

    2. Mocke says:

      fast egentligen finns det stora områden som fortfarande är vita fläckar, speciellt i inlandet.
      Men vi får hoppas att de blir åtgärdarda kommande år. Dock så får man hålla med om att det är en imponerande yta som täkts. Och det har faktiskt börja rulla en del tesla bilar där uppe som motiverar dessa också.

    3. G F says:

      Förstår inte varför de inte asfalterade förbi stolparna och leder in påfarten till dem det hållet. på så vis hade ingen behövt backa in och även skottnings skulle bli smidigare. Men framför allt för X med släp som kan ladda enkelt utan att koppla loss släpet.

      • Fredrik_Gustavsson says:

        Antagligen äger inte Max den marken, då hade de inte haft sneda P-rutor till att börja med

        • G F says:

          Så kan det vara, fast Tesla har säkert köpt in mark på andra ställen så det borde gått att lösa.
          Men sneda P-rutor används ofta även på väldigt stora ytor för de är effektivare (matar korridoren kan vara betydligt smalare) fast de funkar bara när man kör in och ut olika vägar.

    4. Lasse Larsson says:

      lnte för att vara petig men de står med 45° inte 90°. Enkel geometri. 🙂
      Orsaken är enkelt att alla parkeringsplatserna på Max är just vridna 45° för att få plats på den ytan de har.

    5. Jr. says:

      Att det inte är asfalterat är nog för att P-platserna funnits sen i maj då Max invigdes, enbart stolparna har tillkommit och därför har nog inte hunnit (om de ska göra det) asfaltera mellan dem.

    6. Jr. says:

      I övrigt saknar man en Supercharger mellan Mo i Rana och Umeå, hade varit fint då de billigaste modellerna (som jag ändå långt ifrån har råd med) näppeligen tar sig hela vägen till fjällen från Umeå med takbox mitt i vintern.

      • Lasse Larsson says:

        Jag talade om för killen från Tesla att det var där de skulle ha en också. Många Norrmän kommer den vägen så den vore perfekt. Han skulle framföra det för nästa år, så kanske kan vi få en extra där snart.

    Lämna ett svar