Nu i helgen tillverkas Tesla Model 3 nummer 100,000.
Vid förra kvartals slut, sista dagen i september hade Tesla tillverkat sammanlagt 95,372 exemplar av sin Tesla Model 3 sedan produktionen började för ett år sedan. Samtidigt tillverkar Tesla drygt 5,000 bilar i veckan. Av dessa två siffror kan man lätt räkna ut att Tesla kommer passera 100,000-strecket ungefär en vecka in i det nya kvartalet, det vill säga någon gång nu under helgen. Fabriken i Fremont jobbar ju dygnet runt, i treskift, även på helgerna.
Medan många fortfarande undrar när volymproduktionen av Tesla Model 3 ska komma igång har Tesla redan tillverkat 100,000 av dem.
Skulle man ställa dem i en bilkö efter varandra skulle kön sträcka sig ungefär från Stockholm till Malmö. Det är en lång bilkö det.
Fabriken i Fremont spottar ur sig runt 5,000 Tesla Model 3 i veckan, från två slutmonteringslinor: en inomhus, en i ett icke-tält. Fabriken tar aldrig rast, arbete pågår dygnet runt i treskift, även på helgerna. Med fortfarande hundratusentals kunder i kö som väntar på sina bilar kan Tesla inte slappna av.
Gemene man, som kanske inte hänger här på Tesla Club Sweden varje dag 😉 tror att Tesla fortfarande är där de var för ett halvt år sedan. Då fanns det bara drygt 7000 Tesla Model 3 totalt, och produktionen gick i snigelfart, med några hundra tillverkade bilar i veckan. Folk är helt enkelt inte vana vid sådana snabba förändringar som är vardag hos Tesla.
Produktionstakten, och antalet bilar har ökat exponentiellt sedan dess. Tesla betade av flaskhals efter flaskhals i produktionen, samtidigt som de ökade bilarnas kvalitet markant. (Ett annat område folk fortfarande tror Tesla ligger efter på.)
Exponentiella ökningen tog även Tesla själva på sängen. Leveransorganisationen fick problem när de plötsligt skulle behöva leverera mångdubbelt fler Teslor till kunder än vanligt. Det här kvartalet som precis har börjat kommer företaget satsa hårt på att stärka den delen av sin organisation.
Som tillfälliga lösningar hade Tesla satt upp temporära leveransställen, bjudit in folk att hämta sina bilar direkt från fabriken och till och med levererat bilar direkt hem till kunderna. Företaget fick även hjälp av befintliga Tesla-ägare för att hinna undervisa folk i hur deras nya bilar fungerar.
De första hundratusen Tesla Model 3 tog ett drygt år att tillverka. Nästa hundratusen kommer gå betydligt snabbare. Tesla beräknas tillverka Tesla Model 3 nummer 200,000 någon gång under första kvartalet 2019.
TCS två år sedan: 32,000 mil med Tesla
Man får ofta frågan hur länge elbilarnas batterier håller. Första indikationen på att svaret på frågan är “långt” fick vi för två år sedan, när amerikanska limousinföretaget Tesloops Model S passerade 32 tusen mil.
Under åren som hade gått har vi fått mycket mer statistiskt underlag som visar att batterierna kommer hålla längre än bilarna och kan sedan återvinnas.
Konspiratorikern inom min undrar hur länge de stora spelarna (avgassekten) kan låta detta pågå? Känns som om det borde komma en arrangerad skandal snart, med syfte att sänka Tesla.
Jag tycker det pumpas ut arrangerade skandalförsök på löpande band i medierna.
Jo visst, smutskastningen pågår konstant. Men det är ju ingenting i stil med “perl harbor”. Det krävs något stort nu när produktionen kommit igång på allvar. Men visst, Tesla är verkligen under lupp, minsta lilla misstag hissas upp på löpsedlarna.
På vilket sätt är kvaliteten bättre? Ser ju dagligen om mängder med märkliga fel på bilar som levereras i den internationella facebook-gruppen. Allt från skruvar som saknas i hjulhusen, lackfärg som ligger ojämnt och saknas på olika ställen till emblem som saknas på motorhuven (!). Triviala fel kan tyckas, men om man missar en sådan enkel sak som ett emblem kan man ju börja undra hur det ser ut under skalet…
Läs Tibors svar nedan… 😉
Nu hade min kommentar inget media att göra öht utan handlar om faktiska användare som fått sina bilar.
Om det nu bara är Teslaägare som kommenterar om kvalitetsmissar. Jag är gissar att det även finns en del troll…
Efter ytterligare ett par veckor, dvs innan denna månads slut så är Model 3 en vanligare bil än Model X. Model S körs kanske om av Model 3 under slutet av första kvartalet 2019 och under tredje kvartalet 2019 så är troligen Model 3 vanligare än Model S+Model X sett till de globala siffrorna.