Efter att Tesla har börjat få rätsida på produktionen av Tesla Model 3 (“produktionshelvetet” som Elon Musk kallade det) är det nu dags för nästa utmaning: att hinna leverera alla bilar till kunderna. Speciellt att försöka göra det innan kvartalet är slut och företagets siffror kommer granskas av investerare.
Tesla levererar sina egna bilar till slutkunder via sina egna butiker, inte via återförsäljare som brukligt i bilvärlden. Det tillverkas mångdubbelt fler Teslor i år än för ett år sedan – men antalet butiker och butikspersonal har dock inte följt med i ökningen av produktionen.
Nu kan man hävda att det är ingen rocket science precis att många tillverkade bilar medför många bilar att leverera men Tesla blev ändå tagna lite på sängen nu när produktionsproppen verkar ha lossnat. Många kunder berättar om hur leveransen av deras färdigtillverkade Tesla Model 3 blivit fördröjda gång på gång på grund av kapacitetsbrist hos Teslas leveranscenter. Vanligtvis brukar en leveransspecialist gå igenom bilens funktioner och visa hur bilarna fungerar efter att allt pappersarbete med själva betalningen är avklarad.
Tesla har därför försökt med flera olika nya taktiker. Vissa kunder har fått länk till instruktionsvideos i sina leveransmejl. Då kunde de titta på filmerna för att förstå hur deras bilar fungerar så leveransspecialisten behövde mindre tid att visa bilen live sedan.
Vissa andra kunder fick sina bilar hemlevererade. På liknande sätt Tesla hade infört sina revolutionerande servicebilar som lagar mindre fel utan att kunden behöver besöka verkstad har företaget även på försök levererat bilar direkt hem till kund i San Francisco regionen utan att de behövt besöka en butik.
Tesla hade också en speciell “kundhelg” där folk kunde komma och hämta sina bilar direkt från fabriken i Fremont, så Tesla slapp frakta dem till närbelägna butiker. De till och med tillverkade bilar “i blindo”, utan beställning från kund och folk kunde komma och köpa Model 3 på plats, utan att ha behövt beställa en bil på nätet innan.
I fredags twittrade så podcasten Ride the Lightnings programledare Ryan McCaffrey Elon Musk och frågade ifall Teslaägarna kunde hjälpa till på något sätt?
Wow, thanks for offering to help! The coming week is incredibly intense. If any current Tesla owners who’d like to help educate new owners could head to Tesla delivery centers during midday on Sat/Sun & morning/evening on weekdays, that would be super appreciated!
— Elon Musk (@elonmusk) 22 september 2018
På typisk Musk-vis svarade Elon spontant tillbaka att det var en bra idé – sedan fick företagets avdelningar skynda sig att förverkliga hans idéer. Som officiell Teslaklubb råkade vi på Tesla Club Sweden också få det snabbt hopkomponerade mejlet från Tesla där de skulle organisera hur det hela skulle gå till – trots att Model 3 leveranserna inte hade kommit igång i Sverige än.
Företaget Tesla betonade att det var ett externt förslag och deltagandet var högst frivilligt. Ifall någon klubb skulle vilja hjälpa till skulle de först och främst kontakta närmsta leveranscenter och höra sig för om hjälp behövs. Man skulle helst inte parkera utanför anläggningen med tanke på höga antalet kunder som väntas och man skulle absolut inte utge sig för att vara Tesla-anställd. Tesla-ägarna skulle hjälpa till med information om bilarna, genomgången av alla finesserna – men inte vid pappersarbetet.
Resultatet blev en enorm folkfest vid flera utav Teslas butiker! Hundratals kunder som äntligen fått beskedet att de kan hämta sin Tesla Model 3 och massor med gamla Tesla-ägare som hjälpte dem med att förstå hur deras nya bil fungerar. Hur man parar mobilen med bilen, hur man ställer in olika inställningar, mm praktiska frågor man har med en ny bil. Teslas personal kunde koncentrera sig på själva leveranserna och fixa alla dokument. I Teslas leveranslokal vid Fremont-fabriken dök till och med självaste Elon Musk upp och hjälpte förvånade kunder få sina bilar.
Nu ska man inte missförstå det som hade hänt. Det var inte Tesla som bad privatpersoner hjälpa till. Företaget skulle klarat helgens alla billeveranser även på egen hand, med sin egen personal. (Dock med mindre antal minuter dedikerad varje kund.) Utan det var befintliga kunder som var så nöjda med produkten de köpt att de frivilligt ville vara med och hjälpa nya kunder få samma upplevelse! Ja, det gränsar till sekt, väckelsemöte och missionärer – men på ett i grunden bra sätt. Hur många andra biltillverkares kunder har ringt upp företagen och frågat om de kan hjälpa till? Och som en ny kund som ska hämta ut sin bil vad uppskattar man mer: att en säljare går igenom och visar hur din nya bil fungerar – eller att en annan kund som redan haft bilen i några månader? Ägarna kan även tipsa om grejer som säljaren kanske inte riktigt förstår är viktiga.
Det var så många bilar som skulle levereras att det var långa konvojer av långtradare som fick skeppa dem. Elon Musk berättade på Twitter att Tesla bokade upp alla tillgängliga biltransportsläp i regionen, det fanns inga fler att tillgå. På bästa Tesla-sätt började då företaget tillverka sina egna temporära biltransportsläp.
Det twittrades många roliga anekdoter om helgen men mest tänkvärda var nog TheTeslaGuys tweet om Jaguar butiken bredvid Teslas leveranscenter i Littleton: en av Jaguars säljare där undrade var Tesla skulle få plats med alla bilar som långtradare efter långtradare levererade? “Var ska ni få plats med alla dessa bilar?” frågade de? Svaret var: “De blir inte kvar” 🙂
Trevligt att Tesla lyckats ta sig från det ena helvetet till det andra med Model 3 🙂