När Elon Musk stolt twittrade ut bilden på första fyrhjulsdrivna prestandaversionen av Tesla Model 3 som rullar av nya tredje tillverkningslinan var det många som la märke till bakgrunden: står tillverkningslinan i… ett tält?!
Japp! Och inte vilket tält som helst utan ett 275 meter långt tält! Den står i norra änden av Teslas fabriksområde i Fremont, där en av de två enorma parkeringsplatserna för färdiga bilar låg förut.
Självklara frågan är varför nya produktionslinan inte står inuti ordinarie fabriksbyggnad istället? Gamla NUMMI fabriken Tesla tog över är ju tillräckligt stor för att få plats med flera produktionslinor.
Troligtvis handlar det om hur snabbt man kan sätta upp nya linan – och hur mycket det stör övrig tillverkning. Att få in maskinerna i befintlig byggnad genom befintliga små öppningar är ju mycket mer krångligt än att bara ställa upp dem på en tom parkeringsplats. Och det sista Tesla ville är att störa redan pågående tillverkning i huvudbyggnaden. Så med en klassisk Elon-tänk-utanför-boxen lösning ställde de rubbet i en enorm tält utanför. Snabbare och med mindre störningar för befintlig tillverkning. Tältet byggdes på två veckor, tillverkningslinan i den på tre. Skulle varit omöjligt få ihop något så snabbt i befintlig byggnad, eller att bygga nytt.
Företaget Sprung som levererat tältet skriver stolt på sin hemsida att nejnejnej det är inte ett tält de säljer utan “en patenterad membranstruktur”. Ganska snabbt fick tältet därför smeknamnet “not-a-tent” efter The Boring Companys “not-a-flamethrower“.
Redan i januari i år hade Tesla sökt bygglov för att få uppföra en riktig byggnad på samma plats. Enligt bygglovet ska det byggas en 46 tusen kvadratmeters flervåningsbyggnad där. Tältet fick ett separat, tillfälligt bygglov som gäller i sex månader. Den kan förlängas med ytterligare sex månader. Bygglovet för permanenta byggnaden är inte beviljad än, Tesla måste först lämna in kompletterande ritningar på den.
Inte-tältet kan alltså stå där i ett halvt, kanske ett helt år sedan måste byggandet av permanenta byggnaden komma igång. Fast Elon verkar vara helnöjd med inte-tältet, han har twittrat att han är inte alls säker på att det kommer behövas en fast byggnad. Tältet är väldigt bra tycker han, bättre inomhusklimat i den än i huvudbyggnaden.
Kan framtida Teslafabriker komma bli huserade i tältläger?
Elon Musk har också meddelat att Tyskland ligger bäst till som land för europeiska Teslafabriken. Nära gränsen mot Frankrike och Benelux länderna. Tesla planerar bygga fabriker i både Europa och Kina för att slippa skeppa alla sina bilar med båt från USA. Fabrikerna kommer heta Gigafabriker men kommer förutom batterierna även bygga kompletta bilar.
Idag har Tesla en enklare sammansättningsfabrik i Tilburg, Nederländerna för att komma runt EU-s importtullar på bilar. Istället för att skeppa in bilarna från USA och tvingas betala 10% importskatt byggs bilarna färdigt i USA, testas, plockas sedan isär i tre delar och skeppas in som “bildelar” till EU för att sedan åter monteras ihop i Tilburg. Så din Tesla är på pappret “made in EU” även om den egentligen är “made in USA (not in a tent)”.
Elon Musk har tidigare sagt att innan årets slut ska de avslöja var deras kinesiska och europeiska fabriker kommer hamna. Enligt alla bedömare kommer Tesla först satsa på kinesiska fabriken, då Kina både är världens största bil- och elbilsmarknad. Nästa år måste 10% av alla sålda bilar i Kina vara rena elbilar. Kommande mini-SUV-en Tesla Model Y sägs komma tillverkas i kinesiska fabriken redan nästa år. Verkar som en väldigt tight tidsplan – tills man ser tillverkningslinan i tält Tesla smockade upp på fem veckor blankt.
Kul lösning. 🙂 Men det bör väl “bara” röra sig om slutmontering? En ny komplett fabrik i Kina eller Europa bör ta “lite” längre tid att bygga om man också vill pressa och svetsa plåtarna till karossen. Men det är ju möjligt att man i Kina börjar med en ren monteringsfabrik, för att senare bygga ut till en komplett fabrik.