Alla biltillverkare som säljer bilar i Kina måste 2019 sälja minst 10% elbilar. 2020 växer andelen till 12%.
Redan i maj rapporterade vi om de kinesiska planerna, då med rubriken “stackars Toyota“. Men egentligen kunde vi ha skrivit stackars vilken som helst traditionell biltillverkare.
De ursprungliga kinesiska planerna titulerade att redan år 2018 skulle 8% av alla bilar sålda i Kina vara miljöbilar, eller NEV – New Energy Vehicle som det heter i Kina. Egentligen inkluderas både laddhybrider, elbilar och vätgasbilar i begreppet NEV, men laddhybrider går inte särskilt bra i Kina. För hybrider och laddhybrider räknas som fossilbilar i Kina och har bland annat problem att få registreringsskylt i större städer. Endast ett visst antal registreringsskyltar till bilar med fossilmotor delas ut per år – men obegränsat antal skyltar för elbilar. Därmed är det svårt att “sälja in” laddhybrider till kineser och det köps inte så många sådana i landet. Ännu värre går det för vanliga hybrider som det knappt säljs några alls av i Kina.
Vätgasbilar har samma problem att slå igenom i Kina som i andra länder: få, dyra bilar på marknaden och total avsaknad av nödvändig infrastruktur med vätgasmackar.
Från början var de kinesiska reglerna benhårda: 8%, sedan 10% och 12% av biltillverkarens försäljning skulle vara miljöbilar. Och med tanke på problemen laddhybrider och vätgasbilar har i landet var det i praktiken elbilar som skulle säljas. Inte lanseras, inte marknadsföras utan säljas. Bilarna måste vara tillräckligt bra för att kineserna skulle föredra dem framför andra bilar.
Största förändringen som den färdiga lagen innebär är inte så mycket att biltillverkarna fick ett år till på sig utan att det kommer att införas en kredithandel liknande den i Kalifornien. Toyota och andra biltillverkare måste inte själva sälja 10% elbilar – det räcker om någon annan har sålt så många elbilar som de kan köpa miljökrediten ifrån.
Toyota kan andas ut (och säkerligen betala massor med arvoden till sina lobbyister), de slipper själva försöka bygga och sälja 10,000 elbilar per månad i Kina år 2019 – det räcker om de kan köpa miljöbilskredit från någon annan som har sålt 10,000 elbilar den månaden. Fossilbilstillverkare kommer att stå i kö hos BYD, Tesla och andra elbilstillverkare för att få köpa deras miljöbilskrediter, att få räkna redas försäljningssiffror som sina egna. Liknande system har gett Tesla betydande inkomster i USA.
Fossilbilstillverkarna kan alltså andas ut. De kan fortsätta tillverka sina avgasstinkande bilar och sälja dem i världens största bilmarknad som Kina är – bara de kan få tag i och köpa tillräckligt många miljöbilskrediter som någon annan biltillverkare har tjänat ihop genom att sälja rena elbilar.
För elbilstillverkarna kommer de extra inkomster de får in genom att sälja sina miljöbilskrediter bli betydande. De får finansiella muskler att utveckla nya elbilar och sälja dem till konkurrenskraftiga priser. Varje såld elbil i Kina kommer på så sätt sponsras av fossilbilstillverkarna. Som också får en morot att utveckla egna elbilar så de slipper betala massa pengar till konkurrenterna. I Kalifornien har många biltillverkare lanserat “compliance cars” – elbilar som de säljer med förlust bara för att få sälja sina egna avgasbilar också. Men bilmarknaden i Kina är så pass gigantisk att det är tveksamt om de har råd att göra så.
Stora landet i öster visar alltså två kraftfulla verktyg för att öka på antalet elbilar: begränsning av antal fossilbilar genom att helt enkelt det är svårt att kunna skaffa registreringsskylt till dem, och miljöbilskrediter som gör att biltillverkare med smutsiga bilmodeller sponsrar biltillverkare som tillverkar miljövänligare modeller.
Om Volvo bara släppte en elbil i Sverige skulle vi säkerligen se svenska politiker också börja överväga sådana åtgärder.
TCS 9 Maj: Stackars Toyota
För några månader sedan rapporterade vi om första lagförslaget i Kina, som skulle tvinga biltillverkare att redan nästa år sälja 8% elbilar i Kina. En biltillverkare som skulle ha fått problem var Toyota som säljer 100,000 bilar i månaden i Kina – men inte har någon elbil alls på sin modellista. De skulle behövt i panik ta fram en otroligt bra elbil otroligt snabbt. Som det framkommer i dagens artikel lyckades de övertyga kinesiska beslutsmakarna att det räcker om någon annan har byggt elbilarna. Istället för plan A och B som vi skissade i den artikeln blev det plan C.
Krediterna löser inte problemet för de fossila biltillverkarna, det kommer inte att finnas tillräckligt antal att köpa!
Det är enkel matematik även om samtliga elbilar från alla biltillverkare går till Kina kommer man inte i närheten av 10% av 28 miljoner bilar som försäljningen låg på 2016. Det kommer att krävas att de “vanliga” tillverkarna med produktions resurser börjar producera elbilar i mängder. Men glöm inte batterierna, att bygga upp produktionen till denna nivå tar flera år.
Kan vara möjligt ändå. Dels behöver det inte säljas lika många bilar 2019 men sedan är det ett par år dit och alla elbilstillverkare lär få ett stort lyft nu. I Kina dräller det ju av elbilstillverkare, företag som det nu ser mycket ljusare för. Lägg därtill att Tesla har kommit igång med tillverkningen av Model 3 på allvar men det är nog ändå de kinesiska elbilstillverkarna som kommer vara de största vinnarna.
Det är ett år och knappt tre månader kvar till 2019! Kina hoppas på att öka från 1,4 till 2,1% i år.
Teslas 400 000 bilar under 2018 har de jobbat på i två år för att förbereda produktionen för med enorma investeringar i batterifabrik mm.Lyckas de så blir de störst i världen med 5 000 bilar i veckan.Men dessa kommer att i första hand hamna i USA.Kina behöver 50 000 bilar i veckan för att klara målet. De Kinesiska tillverkarna säljer redan över 90% av sin tillverkning i Kina. De skulle behöva fyrdubbla sej på ett drygt år för att klara målet. Föga troligt men skulle kanske vara möjligt om det inte var för det lilla problemet att man måste bygga batterifabriker först.
http://www.ev-volumes.com/country/china/
Det är 2 år och tre månader till 2019 är avslutat. Det är ju under 2019 som det skall vara 10% icke-avgasbilar. 5000 bilar i veckan gäller för slutet av 2017, vid slutet av 2018 är väl det dubbla och än högre för 2019. Tesla är inte tillverkaren som tillverkar flest elbilar och konkurrenterna på elbilsmarknaden har ju inte suttit stilla när Tesla har investerat i både biltillverkning och batteritillverkning. Särskilt i Kina har ju investeringar i batteritillverkning ökat. Med beslutet som Kina nu tar ser jag det inte som omöjligt att nå 2-2,5 miljoner avgasfria bilar under 2019.
Om Tesla kommer upp i 5 000 i veckan är de största i värden på elbilar. http://www.nasdaq.com/article/tesla-shares-fall-on-warning-of-model-3-bottleneck-20171003-00529
Men det spelar ingen roll för de har en liten del av elbilsmarknaden i Kina (6%),
Det måste främst lösas med utbyggnad i Kina. Fyrdubblingen på ett år fick jag ifrån att om de exempelvis går in i 2019 med 8% och avslutar med 12% så blir det 10% på årsbasis. men mellan dagens 2017 prognos på 2% och 8% krävs en fyrdubbling. Som jag ser det går det framförallt inte att flerdubbla batteriproduktionen så snabbt.
Det är riktigt att det byggs flera batterifabriker i Kina nu, men det är för en kapacitet om 10 tusentals eller några hundratusentals bilar, inte miljoner. Och dessa ska beräknas nå full kapacitet först 2019, sånt här tar tid. Det saknas liksom en faktor av 5 – 10 gånger här.
Felet är naturligtvis de “vanliga” biltillverkarna förnekelse av elbilen under lång tid!
Så vist är det bra med en piska!
2% till 8% behöver inte alls vara en fyrdubbling i antal bilar. Tesla är inte världens största elbiltillverkare idag. Vad är det som säger att övriga konkurrenter inte kommer att fortsätta utvecklas när Tesla bygger ut? Även på batterifronten så går det rysligt fort i Kina, snabbare än utanför Kina inklusive Gigafactory. Misstänker att många av fordonen som säljs kommer vara små och kommer nog även att ha blybatterier i många fall. https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-28/china-is-about-to-bury-elon-musk-in-batteries
Det produceras mängder med små, billiga elbilar med blybatterier i Kina. Kanske kan det funka om de räknas in? Här är bara några exempel:
http://bit.ly/2xdpbnb
En av dem som liknar Twizy har jag sett att det finns planer på att importera till Sverige och sälja för 79 000 kr. Bra marginal kan man tycka.
Inte så sannolikt att de skulle gå ut med något som innebär att det säljs 9 fossilmonster för varje rikemansleksak som säljs som kostar några tusenlappar att tillverka. Vare sig hoverboards, dåliga kopior på segways eller övertäckta permobiler vare sig de för en eller flera personer kommer räknas som bilar i den ekvationen, det vore helt orimligt.
Ja, man får ju hoppas det.
Bilförsäljningen växer dessutom oerhört snabbt i Kina, 2019 lär det röra sig om ca 35 miljoner bilar, 10% av det, 3,5 miljoner elbilar finns inte planer på att tillverka 2019 i hela världen som är offentliggjorda.