10% elbilar i Kina 2019

BYDev300

Alla biltillverkare som säljer bilar i Kina måste 2019 sälja minst 10% elbilar. 2020 växer andelen till 12%.

Redan i maj rapporterade vi om de kinesiska planerna, då med rubriken “stackars Toyota“. Men egentligen kunde vi ha skrivit stackars vilken som helst traditionell biltillverkare.

De ursprungliga kinesiska planerna titulerade att redan år 2018 skulle 8% av alla bilar sålda i Kina vara miljöbilar, eller NEV – New Energy Vehicle som det heter i Kina. Egentligen inkluderas både laddhybrider, elbilar och vätgasbilar i begreppet NEV, men laddhybrider går inte särskilt bra i Kina. För hybrider och laddhybrider räknas som fossilbilar i Kina och har bland annat problem att få registreringsskylt i större städer. Endast ett visst antal registreringsskyltar till bilar med fossilmotor delas ut per år – men obegränsat antal skyltar för elbilar. Därmed är det svårt att “sälja in” laddhybrider till kineser och det köps inte så många sådana i landet. Ännu värre går det för vanliga hybrider som det knappt säljs några alls av i Kina.

Vätgasbilar har samma problem att slå igenom i Kina som i andra länder: få, dyra bilar på marknaden och total avsaknad av nödvändig infrastruktur med vätgasmackar.

Från början var de kinesiska reglerna benhårda: 8%, sedan 10% och 12% av biltillverkarens försäljning skulle vara miljöbilar. Och med tanke på problemen laddhybrider och vätgasbilar har i landet var det i praktiken elbilar som skulle säljas. Inte lanseras, inte marknadsföras utan säljas. Bilarna måste vara tillräckligt bra för att kineserna skulle föredra dem framför andra bilar.

Största förändringen som den färdiga lagen innebär är inte så mycket att biltillverkarna fick ett år till på sig utan att det kommer att införas en kredithandel liknande den i Kalifornien. Toyota och andra biltillverkare måste inte själva sälja 10% elbilar – det räcker om någon annan har sålt så många elbilar som de kan köpa miljökrediten ifrån.

Toyota kan andas ut (och säkerligen betala massor med arvoden till sina lobbyister), de slipper själva försöka bygga och sälja 10,000 elbilar per månad i Kina år 2019 – det räcker om de kan köpa miljöbilskredit från någon annan som har sålt 10,000 elbilar den månaden. Fossilbilstillverkare kommer att stå i kö hos BYD, Tesla och andra elbilstillverkare för att få köpa deras miljöbilskrediter, att få räkna redas försäljningssiffror som sina egna. Liknande system har gett Tesla betydande inkomster i USA.

Fossilbilstillverkarna kan alltså andas ut. De kan fortsätta tillverka sina avgasstinkande bilar och sälja dem i världens största bilmarknad som Kina är – bara de kan få tag i och köpa tillräckligt många miljöbilskrediter som någon annan biltillverkare har tjänat ihop genom att sälja rena elbilar.

För elbilstillverkarna kommer de extra inkomster de får in genom att sälja sina miljöbilskrediter bli betydande. De får finansiella muskler att utveckla nya elbilar och sälja dem till konkurrenskraftiga priser. Varje såld elbil i Kina kommer på så sätt sponsras av fossilbilstillverkarna. Som också får en morot att utveckla egna elbilar så de slipper betala massa pengar till konkurrenterna. I Kalifornien har många biltillverkare lanserat “compliance cars” – elbilar som de säljer med förlust bara för att få sälja sina egna avgasbilar också. Men bilmarknaden i Kina är så pass gigantisk att det är tveksamt om de har råd att göra så.

Stora landet i öster visar alltså två kraftfulla verktyg för att öka på antalet elbilar: begränsning av antal fossilbilar genom att helt enkelt det är svårt att kunna skaffa registreringsskylt till dem, och miljöbilskrediter som gör att biltillverkare med smutsiga bilmodeller sponsrar biltillverkare som tillverkar miljövänligare modeller.

Om Volvo bara släppte en elbil i Sverige skulle vi säkerligen se svenska politiker också börja överväga sådana åtgärder.

 


TCS 9 Maj: Stackars Toyota

För några månader sedan rapporterade vi om första lagförslaget i Kina, som skulle tvinga biltillverkare att redan nästa år sälja 8% elbilar i Kina. En biltillverkare som skulle ha fått problem var Toyota som säljer 100,000 bilar i månaden i Kina – men inte har någon elbil alls på sin modellista. De skulle behövt i panik ta fram en otroligt bra elbil otroligt snabbt. Som det framkommer i dagens artikel lyckades de övertyga kinesiska beslutsmakarna att det räcker om någon annan har byggt elbilarna. Istället för plan A och B som vi skissade i den artikeln blev det plan C.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.