Så tillverkas Tesla Model 3

M3factory

Tesla har släppt in nyhetsbyrån Bloomberg till sin bilfabrik i Fremont där bland annat Tesla Model 3 tillverkas. Tesla tillverkar alla sina bilmodeller, både Model S, X och 3 för hela världsmarknaden i samma fabrik i Fremont strax utanför San Francisco i Kalifornien.

Efter några månaders inkörsperiod då flera flaskhalsar i produktionen fick byggas bort har volymproduktionen av Teslas “folkelbil” kommit igång på allvar. Model 3 produktionen har fått en helt separat fabriksområde skilt från där Model S och X tillverkas. Stora hydraulpressar bockar till plåtskivor till karossdelar som sedan monteras ihop till färdiga bilar i två parallella produktionslinjer. Snart kommer även en tredje produktionslinje tillkomma, med samma kapacitet som de två förra sammanlagt.

M3factory1

Tesla ville automatisera tillverkningen så mycket som möjligt. Istället för människor skulle robotar utföra så gott som all monteringsarbete på bilen. Till och med traditionellt manuellt arbeten som tillverkning av stolarna -som de flesta biltillverkare lägger ut på underleverantörer- har Tesla försökt helautomatisera. Med fullt robotiserad tillverkningslina är det bara hastigheten hur snabbt robotarmarna kan röra sig som sätter begränsningen för hur många bilar som kan tillverkas. Ingen annan biltillverkare har försökt ge sig in på så hög grad av automatisering.

Initialt hade också Tesla enorma problem med tillverkningslinjen. Robotar som inte var samordnade med varandra, hela transportsystem som fallerade och fått monteras ned, batteripack som fick byggas för hand – problemen var många. När företagets VD Elon Musk erkände att mycket av de tidiga leveransproblemen berodde på övertro på automatisering var det många som fnyste åt nykomlingen i bilbranschen. Nu kan dock en del av skratten fastna i halsen. Tesla har nämligen börjat få rätsida på produktionsapparaten. De uppger att det finns inga flaskhalsar kvar i produktionen, bara sluttrimning av maskinerna. Många arbetsuppgifter som tillfälligt togs över av människor har åter börjat automatiseras. 95% av tillverkningslinan är nu robotiserad. Tesla verkar vara på god väg att lyckas med totala omdaningen av hur bilar tillverkas.

Via ökande automatiseringen och invigningen av tredje produktionslinan är produktionstakten på 5000 bilar i veckan nu fullt nåbar – och därmed öppnas jakten på nästa produktionsnivå på 10,000 bilar i veckan, som företaget hoppas nå till årsskiftet.

Att få igång massproduktionen är ett viktigt steg mot målet att Tesla ska bli lönsam från och med nästa kvartal. Det är genom att sälja många bilar som företaget kan börja generera vinst – och få tillräckligt med ekonomiska muskler för att kunna både bygga färdigt Gigafabriken i Nevada och bygga Gigafabrik 2 och 3 i Kina och Europa, som förutom batteritillverkning även ska tillverka Model 3 för respektive lokal marknad. Så Tesla slipper skeppa bilarna runt halva jorden till kunderna.

Tyska konsulter som plockade isär fyra Tesla Model 3 och räknat ihop hur mycket varje komponent kostar att tillverka och montera kom fram till att råvarorna till bilen kostar ungefär 18,000 dollar, plus 10,000 dollar för att montera ihop dem. Bilen säljs sedan idag till kund för minst 49,000 dollar – det blir en marginal på otroliga 40%. Även billigaste modellen på 35,000 dollar skulle betyda en marginal på 20%. Elon Musk twittrade och kallade tyska utredningen för bästa analysen av Model 3.

En viktig aspekt som påverkar en elbils slutpris är kostnaden för batterierna. Tesla har förutom att ha byggt en enorm batterifabrik för att få ner priserna via stora volymer även ansträngt sig för att göra själva batterierna så billiga som möjligt. En ingrediens i litiumjonbatterier som har trefaldigats i pris de senaste 18 månaderna är kobolt. Vanligtvis innehåller elbilars batterier runt 8% kobolt – Tesla har lyckats få ner koboltinnehållet i Model 3 batterier till 2.8%.

På så vis har Tesla lyckats pressa batteripriserna rejält. Elbilsbatterier brukade för nåt år sedan kosta uppemot 250 dollar per kWh batterikapacitet. (Och uppemot 1000 dollar per kWh för tio år sedan.) Därför var det en sensation när Tesla påstod att batterierna till deras Model S kostade under 200 dollar per kWh.

På senaste aktieägarmötet avslöjade Elon Musk att Tesla hoppas nå prisnivån 100 dollar per kWh för Tesla Model 3 batterier i år, om man räknar med kostnaden för enbart battericellerna. Om två år, när Gigafabriken är färdigbyggd hoppas de nå 100 dollar per kWh för kompletta batteripack. Ett batteripack består ju förutom batterierna även av plåt, kylslangar och kontrollelektronik. Vid sådana prisnivåer börjar batterier och elmotorer bli billigare än bensinmotorer i tillverkningskostnad.

Många undrar fortfarande om Tesla lyckas få igång volymproduktionen av sin Model 3, och om de kan tillverka bilen med vinst. Som vi rapporterat om förra veckan är volymproduktionen redan igång, Tesla levererade i Maj fler Model 3 till kunder än BMW sålde 3-serie i USA, Audi sålde A4, Mercedes sålde C-klass – och kompletta världsproduktionen av Volvo V40. Enligt ovan så kan de dessutom tillverka bilen med rejäl vinst, vilket bådar gott inför framtiden.

 


TCS två år sedan: Stackars norrmän

Att en femtedel av alla bilar är elbilar är en avlägsen framtidsscenario i Sverige – men var vardag i Oslos förorter redan för två år sedan. Likt humlan som inte vet att den inte borde kunna flyga åker stackars norrmännen obekymrat runt i sina elbilar utan att bry sig om alla mardrömsscenarion svenskar brukar måla upp.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 5 Responses to Så tillverkas Tesla Model 3

    1. Geni87 says:

      Grymt! När det gäller marginaler så har de ju en form av moms i USA som brukar ligga på 8%, så den får man ju räkna bort från inköpspriset. Model S/X har en bruttomarginal på i snitt ca 25% och det långsiktiga målet för Model 3 är också 25%, enligt Teslas kvartalsrapport.

      Helt klart är iaf att de kan tjäna pengar på modellen, om det nu var någon som tvivlade på det. 🙂 För de billigare varianterna måste de först upp i högre volymer innan de börjar tjäna pengar dock, enligt Elons Tweet i ämnet för ett tag sedan.

    2. Filip says:

      Elon musk sa dock på senaste mötet något i stil med: “att automatisera i så stor grad var dumt. Vi har försökt att få maskiner att göra sånt som maskiner är jättedåliga på att göra och människor jättebra på. Gå ut och titta på linan, det ser närmst löjligt ut när maskinerna försöker utföra dessa uppgifter”.

      Slutmontering bör även fortsättningsvis mest att göras av människor tror jag.

      Jag tror också att många som sparkas från tesla nu är de som sysslat med robotarna. Nu ska många såna ut och montörer in. Bra kommer det bli!

      • Geni87 says:

        Tveksam till ditt sista påstående, det skulle betyda att de i princip stänger ner Grohmann, vilket verkar helt ologiskt med tanke på kommande produktlanseringar som också kommer kräva mycket automatisering och nya produktionslinor.

        Jag tror att det handlar om att de som inte anses ha levererat tillräckligt bra nu sparkas ut, tvärs mer eller mindre hela tjänstemannaorganisationen inklusive R&D.

    Lämna ett svar