Som vi rapporterat levererar Tesla nu fler Model 3 i USA än BMW levererar 3-serie och Audi A4. Tesla själva visade ovan graf på sin aktiestämma där de även tog med Mercedes C-klass och Lexus IS – det säljs fler Tesla Model 3 än någon utav dem.
Shockerande nyheter för många. Vissa medier försökte till och med misskreditera siffrorna med friskrivelser som “vi ska komma ihåg att det är Tesla som tagit ut siffrorna” – nej, det är officiella försäljningssiffror från respektive tillverkare.
De som inte följer med i snabba utvecklingen verkar fortfarande tro att Tesla Model 3 produktion befinner sig där ovan graf börjar, i November i fjol. På ett halvt år har Tesla artondubblat sin produktionstakt, från 345 i November till 6,250 Model 3 levererade i Maj – och de är långt ifrån färdiga.
I sommar hoppas Tesla nå produktionstakten 5,000 bilar i veckan och långsiktiga målet är 10,000 bilar i veckan. Siffror som ofta har nämnts i pressen, ofta i samband med hur svårt Tesla har att nå dem. Men vad betyder dessa siffror egentligen? Hur mycket är 5,000 bilar i veckan? Eller 10,000? Hur många bilar i veckan tillverkar egentligen andra biltillverkare?
Som jämförelse kan vi titta på Volvos absolut bäst säljande bil XC60. Under maj månad sålde Volvo 16,171 stycken XC60 runt om i världen, som de tillverkade i 3 olika fabriker (Torslanda, Chengdu och Shah Alam). 16,171 bilar på en månad blir 3,651 bilar i veckan. Tesla siktar alltså på att tillverka fler Model 3 i veckan än Volvo tillverkar XC60. Och inte i tre utan en enda fabrik.
Det såldes fler Tesla Model 3 i maj än Volvo V40 globalt. Volvo sålde sammanlagt 5,844 Volvo V40 och V40 Cross Country förra månaden runt om i världen. “Krisande” Tesla sålde 6,250 Model 3 i maj i USA.
Teslas fabrik i Fremont är förresten den gamla NUMMI fabriken som samägdes av Chevrolet och Toyota innan den las ner. I genomsnitt byggde de 6,000 bilar per vecka i den fabriken, alla olika modeller båda företagen byggde sammanlagt. Bästa produktionsåret kom de upp i drygt 8,200 bilar i veckan. Tesla försöker nu nå och överträffa de produktionssiffrorna.
Tittar vi på elbilar så sålde Nissan 44,814 Leaf i fjol över hela världen. Det blir en tillverkningstakt på 861 bilar i veckan – fördelad på tre fabriker runt om i världen (i Oppama Japan, Smyrna USA och Sunderland, England). 861 elbilar tillverkade i veckan ansågs vara banbrytande förut. Även Nissan har dock rejält ökat sin tillverkningstakt i år och kan om allting går bra komma upp i uppemot tre gånger så många sålda Leaf i år – motsvarande uppemot 2,600 bilar i veckan.
Elon Musk sa på aktieägarstämman att Tesla har börjat se ljuset i slutet av tunneln. Det “produktionshelvete” som företaget tog sig an var ämnad att på några månader komma upp i produktionssiffror som ingen annan elbilstillverkare någonsin har haft. Produktionssiffror jämnbördiga med många avgasbilars produktionsvolymer.
Elbilar har lämnat “nisch-åldern” – nu börjas det tillverkas elbilar i samma produktionsskala som vanliga bilar.
Av Tesla, i Fremont.
Produktionssiffror hit och dit, det enda som räknas i slutändan är att Tesla börjar gå med vinst nu. Hela affärsplanen (the top secret master plan) byggde ju på att alla satsningar och investeringar skulle vara värt det för att vinsten skulle börja genereras när den massproducerade “budgetmodellen” kom ut.
Masterplan gick aldrig ut på att Tesla skulle generera vinst.
Nu fixar de vinst några kvartal för att få tyst på olyckskorparna.
Sedan kommer alla pengar Model 3 får in gå åt att utveckla Model Y, långtradaren, Roadstern, bussen, Gigafactory 2, 3, 4, etc…
Jag är ganska säker på att Elon sa att sista fasen i master plan var att ha en “high-volume/low-cost”-bil som också var det som skulle göra Tesla till ett vinst-genererande företag.
Du menar väl inte på allvar att Tesla aldrig tänker bli vinstdrivande? Inget företag (förutom statligt ägda) kan drivas med förlust för alltid, alla som investerat pengar i företaget har naturligtvis gjort det för att de räknar med att få utdelning till slut. Det handlar inte om “olyckskorpar”, investerarna och deras medel som finansierar underskottet är inte oändligt.
Säg det till amazon… :-)Plus minus noll är också helt ok.
Så länge man kan joxa med skatterna går det bra.
Amazon.com hade 3.19% profit margin i mars 2018. Rätt ok med tanke på att det är beräknat på 51 miljarder USD i försäljning…
Här kan du se att Amazons net income har varit nära noll i 20 år.
https://www.recode.net/2017/5/15/15610786/amazon-jeff-bezos-public-company-profit-revenue-explained-five-charts
Imponerande siffror för Model 3 i USA!
Förstår dock inte varför antalet fabriker som en modell tillverkas i är relevant för volymen? Volvo tillverkar inte XC60 i två fabriker pga att volymerna skulle bli för stora i en fabrik. Det handlar ju om att tillverka där man säljer för att minska kostnader och ledtider, något som Tesla också kommer behöva göra på sikt. Den tredje du nämner är bara en liten “knock-down” anläggning liknande Tesla i Tilburg av tull-skäl.
BMW 3-serie tillverkas i ca 500 000 exemplar årligen, i 12 fabriker runt om i världen (varav drygt hälften är “knock-down” anläggningar). BMW hade kunnat tillverka alla dessa bilar i samma fabrik, men det hade inte varit så intelligent. Att Tesla fortfarande bara har en fabrik har ju att göra med att de totala volymerna fortfarande är förhållandevis små, och att antalet modeller är få, så att det inte lönar sig att investera i fler (än).
Hur som helst är det kul att Model 3-leveranserna börjar ta fart och att man nu ser kvittot på att folk verkligen efterfrågar elbilar i större skala.
1. Tesla Model 3 finns fortfarande bara i en konfiguration, med stora batteriet och premiuminteriören. Fler konfigurationer kommer snart.
2. Tesla har försökt “antisälja” Model 3 och få folk att köpa Model S/X istället.
3. Fortfarande finns inte Model 3 att testköra i Teslas butiker, detta kommer snart.
4. Tesla Model 3 är fortfarande gravt produktionsbegränsade. Om de hade kunnat producera 400 000 bilar på en dag hade de förmodligen sålt allihop.
Detta är en lista man skulle kunna skriva om försäljningssiffrorna för Model 3 var dåliga. Men siffrorna är inte dåliga, tvärt om är de fantastiska. Tesla kommer att pulverisera motståndet i denna kategori.
Som vanligt bra artikel Tibor! Kompletterar med lite ytterligare marknadsdata från USA från sidan https://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/ som tydligt visar hur Tesla krossar konkurrenterna.
Försäljningsdatan av elbilar och hybrider visar att Tesla tar platserna 1,3 och 4 av de mest sålda rena elbilarna och hybriderna och plats 1,2,3 av rena elbilar:
Plats 1: Tesla M3 18,305 st sålda
Plats 2: Toyota Prius Prime 12,018 st sålda (PLUG IN HYBRID)
Plats 3: Tesla MS 8,070 st sålda
Plats 4: Tesla MX 6,975 st sålda
TOTALT SÅLDA TESLA BILAR 33 350 st
Andra rena elbilar:
Plats 5: Chevrolet Bolt 6,775 st
Plats 7: Nissan Leaf 5,292 st
Plats 10: BMW i3 2,924 st
Plats 15: Fiat 500e 1,195st
Plats 22: VW e-Golf 744 st (FuskWagen skall inte vara så kaxiga 🙂
VOLVO finns också med på listan med sina plug in hybrider:
Plats 19 Volvo XC60 PHEV 786 st
Plats 28 Volvo XC90 PHEV 514st
Plats 36 Volvo S90 PHEV 167st
TOTALT SÅLDA VOLVO ELEKTRIFIERADE BILAR 1467st.
Tesla säljer 23 gånger mera el-bilar än vad Volvo säljer plug in hybrider i USA!!! Detta är en lite fingervisning hur stor Tesla kommer bli globalt om 5-10 år.
När Tesla får ordentligt fart på Model 3 produktionen kommer Tesla M3 fullständigt krossa övriga biltillverkare många år framåt både i USA och i Europa och säkerligen andra marknader. När Tesla lanserar Model Y (prisvärd SUV) är min gissning att första platsen kommer vara Model 3 eller Model Y i en rad länder. I Premiumsegmentet kommer Model S och Model X ligga i top. Fossilmärkena som skrattat åt Tesla kommer börja tappa sina marknadsandelar.