Färska siffror från carsalesbase.com visar att Tesla Model 3 är den mest sålda elbilen i USA. Med 6250 levererade Model 3 i maj har Tesla närapå fördubblat leveranssiffrorna från i April (3875).
Det börjar bli närmast löjlig att jämföra Model 3 leveranssiffror mot övriga elbilmodellers. Under maj månad har Tesla levererat fler elbilar i USA än alla andra tillverkare tillsammans!
Chevrolet levererade 1125 Bolt EV i maj, Nissan 1526 Leaf – en femte- eller sjättedel av “krisande” Teslas leveranstakt!
Jämför man siffrorna månad för månad ser man hur Tesla har fått igång leveranstakten av sin Model 3 – samtidigt som de ökat även amerikanska försäljningen av Model S och X också.
Nissan, som har en egen fabrik i Tennessee för tillverkningen av alla Leaf de säljer i USA hade tillfälligt stoppat tillverkningen runt månadsskiftet mars-april för ombyggnad av fabriken, därav de dåliga leveranssiffrorna i april. När Tesla gör ett sådant planerat stopp för ombyggnad heter det att företaget krisar – när Nissan gör samma sak går det obemärkt förbi. Knappt ens någon som vet var fabriken ligger, än mindre hur få bilar den tillverkar och när den renoveras.
Medan gemene man fortfarande tror att Tesla har inte ens kommit igång med volymproduktionen av Model 3 har företaget i själva verket dominerat elbilsmarknaden i USA ända sedan årsskiftet. De etablerade biltillverkarna har inte en chans att komma upp i tillverkningsvolymer som “krisande” Tesla nu har. Och Tesla siktar ännu högre – 6250 bilar levererade i maj motsvarar endast 1411 bilar i veckan, men Tesla siktar på att nå 5000 bilar i veckan om några månader.
De andra biltillverkarna saknar tillverkningskapacitet att nå sådana nivåer – och tillräckligt med kunder som vill köpa deras bilar. Ingen annan elbilstillverkare har över 400,000 kunder i kö som betalt handpenning och väntar på sin bil. Ingen annan biltillverkare över huvud taget.
För att till exempel Nissan ska nå ens dagens leveransnivå som Tesla Model 3 har skulle de behöva hitta fyra gånger fler kunder som vill köpa deras Leaf – och fyrdubbla även tillverkningstakten. Bara för att nå samma leveranstakt som “krisande” Tesla har.
Än mer talande blir bilden när vi jämför Teslas leveranssiffror mot de amerikanska leveranssiffrorna för etablerade bilmodeller som till exempel Audi A4 och BMW 3-serien:
“Krisande” Tesla sålde fler Model 3 i USA förra månaden än BMW sålde 3-serie och Audi sålde A4! Och inte bara lite fler – nästan dubbelt så många! 6250 Model 3 mot 3428 BMW 3-serie (alla varianter sammanlagt) och 3472 Audi A4 (inkl sportmodellen S4). Fortsätter Tesla öka produktionstakten i samma takt kommer de ha levererat fler Model 3 den här månaden än BMW och Audi sålt sina konkurrerande modeller tillsammans.
Man kan till och med skönja en vikande tendens i BMW försäljningssiffror – är det Tesla som redan plockar marknadsandelar från dem?
Frågar man amerikaner när de tror att Tesla Model 3 kommer gå om BMW 3-serie gissar de flesta “kanske om några år – om allt går bra”. Inte redan i våras.
Konstigt att minsta lilla plåtskada på en Tesla redovisas i otal tidningsartiklar runt om i världen – men faktumet att Tesla redan har levererat över 20,000 Model 3 skrivs det ingenting om, eller att de redan har kört förbi sina bensindrivna konkurrenter i leveranssiffror!
När kommer krisartiklarna istället börja handla om Chevrolet Bolt, Nissan Leaf – eller BMW 3-serie?
TCS ett år sedan: Model 3 konkurrenter
För ett år sedan jämförde vi Tesla Model 3 då preliminära specifikationer mot just BMW 3-serie och Audi A4.
Tack för en uppfriskande och spännande läsning!
Snart är väntan över verkar det som (början 2019) och det känns som det varit bra att vänta lite då en hel del barnsjukdomar redan fixats till.
Enligt olyckskorparna gör “krisande” Tesla förlust på varje bil de säljer så ju fler de tillverkar desto sämre går det för dem – helt otroligt.
Tibor, hur går det egentligen med dragkroksfrågan? Är det bara vi i norra Europa som bryr oss?
Ingen i USA iaf.
Elon och Tesla vet dock att vi i Europa vill ha dragkrok – om inget annat så via soffan har vi fått fram vårt budskap.
Bra jobbat!
Om jeg ikke tar feil er det levert et betydelig antall modell 3 til Canada i slutten av mai måned. De sifrene synes vel ikke i denne statistikken Tibor?
Tesla släppte samma nyhet på sitt aktiemöte men du hann först! Otroligt snyggt.Tibor vår öfverstepräst!