Nu när vi börjar få reda på mer och mer om Tesla Model 3 har det börjat dyka upp jämförelser mellan den och dess närmsta konkurrenter. De flesta sådana jämförelser listar dock USA-priserna för bilarna, och har amerikanska mått som inte säger oss européer särskilt mycket. Därför gjorde vi vår egen jämförelsetabell här ovan.
Tesla har mer eller mindre direkt angett just BMW 3-serie och Audi A4 som Model 3 ska försöka konkurrera mot. De har dock så många olika motoralternativ, det är svårt att välja. Vi tog de bilarna som kommer närmast Model 3 prestandasiffra, som är 5.6 s på 0-60 mph. Vi valde BMW 330i med steptronic automatväxel och Audi A4 2.0 TFSI quattro Sport S tronic – för en standard Audi A4 har ju 0-100 tid på ganska klena 8.9 sekunder.
Priserna är svenska från-priser direkt från BMW och Audi hemsida. Både BMW och Audi har sedan långa tillbehörslistor att öka på bilarnas pris med – vi undrar om de ens säljer några bilar för baspris? Tesla Model 3 pris på $35,000 har vi räknat om till svenska kronor efter samma mall som deras Model S och X säljs för i Sverige. Priset är en uppskattning, inklusive moms och avdragen supermiljöbilspremie. Tesla har inte släppt några svenska priser på Model 3 än.
Bränslepriset per år är baserade på fossilbilarnas NEDC förbrukningssiffror, vilket vi alla vet är tagna kraftigt i underkant. I verkliga livet kan bränslekostnaden bli betydligt högre än så om bilarna mest används i stadstrafik. Vi räknade med Statistiska Centralbyråns årsmedel på 1218 mil per år.
Räckvidderna tog vi direkt från amerikanska jämförelser dock, för deras EPA körcykel motsvarar verkligheten mycket bättre än europeiska NEDC (plus att Tesla ej har avslöjat några NEDC siffror än). Siffrorna är med bilarnas standard bränsletank – både BMW och Audi kan fås med större bränsletank som tillval.
Det är hiskeligt hur mycket så enkla saker som backkamera och navigator kostar hos konkurrenterna. Och autobroms och avåkningsvarning och fjärrstyrning… tillbehörslistan är lång både hos BMW och Audi. Tesla kommer däremot erbjuda Model 3 med det mesta som standard, och gör allt för att hålla tillbehörslistan så kort som möjligt. Vi vet redan att backkamera, navigation, 18″ fälgar och säkerhetsfinesser som autobroms och avåkningsvarning kommer vara standard i Model 3.
Vi vet också att autopilot, total självkörningsförmåga och glastak kommer vara valbara tillval till Teslan. Priserna vet vi inte än men det spelar egentligen mindre roll, i och med att konkurrenterna kan över huvud taget inte fås med dessa finesser.
Av ovan jämförelse kan vi redan ana hur pass prisvärd alternativ Tesla Model 3 kommer bli. BMW-s och Audis startpris må vara lägre (och en Audi A4 kan du egentligen få redan från 319 400 kronor om du nöjer dig med 8.9 sekunder till 100 km/h), men när du sedan måste betala tusenlapp efter tusenlapp för tillbehör efter tillbehör kommer du snabbt förbi Tesla Model 3 baspris som redan innehåller en diger lista av basutrustning.
Och med Tesla Model 3 kommer du dessutom spara tiotusentals kronor på att slippa köpa dyr bensin utan kan ladda billigt el istället.
Fler och fler köpare kommer sätta upp liknande kalkyler och bli positivt överraskade av slutsummorna. Vi lovar återkomma med mer exakta jämförelser när vi får reda på de exakta svenska priserna för Tesla Model 3.
TCS två år sedan: BMW-tjuven
För två år sedan frågade vi våra medlemmar vilken bil de skulle ha köpt om Tesla Model S inte fanns? Vilka bilmärken har Tesla stulit kunder ifrån? De stora förlorarna i undersökningen blev just BMW och Audi, och en kanske lite mer överraskande bilmärke på tredjeplatsen.
Ni har inte snott min idé va? 🙂 Som jag förstås snott från Reddit.
https://www.facebook.com/johannes.brorsson/posts/10155518093591802
Längderna på Model 3 och BMW verkar inte riktigt stämma heller… eller? Det står 4694 mm på https://www.tesla.com/sv_SE/compare?redirect=no
Skulle jag sett din bild skulle jag bara snott den rakt av och besparat mig mycket arbete 😉
Längden på Model 3 blev fel… jag ändrar. Längden på BMW tog jag från deras hemsida.
Och fordonsskatten var bra du tog med – jag borde också gjort det.
Ja straffskatten blir spännande. När man lägger till nya supermiljöbilspremien och nya WLTC cykeln så blir Model 3 nog mycket konkurrenskraftig i segmentet för bilar av den här storleken.
Hur fick du storleken på bagageutrymmet? När jag direktöversatte kubikfoten Tesla avslöjade hamnade jag på 396 liter…
Vad jag hört är att man har olika sätt att mäta bagageutrymme i USA och Europa.
Man mäter bagageutrymme olika i USA och Europa. BMW och Audi som har 480 liter bagageutrymme i Europa har 13 cu ft i USA. 13 cu ft är bara 368 liter. Och Model 3 ska ha 14 cu ft. Model 3 kommer alltså ha större bagageutrymme än de andra två. 480/13*14=517
Misstänkte att det var så, men visste inte att skillnaden mellan mätsätten var så stor. Det är ju briljant! Sista Volvo V70:n hade ju bara 575 liter, tex (även om det är mätt bara upp till insynsskyddet).
Från och med mitten 2018 införs bonus-malussystemet vilket innebär att skillnaden i pris kommer bli ännu större. Model 3 får 45 000 kronor i bonus medan BMW och Audi får en förhöjd fordonsskatt (över 4000 kronor per år).
Kanske borde ta med servicekostnader. BMW har tre års fri service har jag för mig, Tesla Model S har inga krav på service för att garantierna skall gälla. Audi har jag inte lyckats få fram.
Och priset på Audi och BMW är ungefär 90 procent av prislistan.
NEDC siffror går ju inte att använda. Från fuelly.com:
“Based on data from 4 vehicles, 172 fuel-ups and 75,878 km of driving, the 2016 BMW 330i gets a combined Avg L/100km of 11.05 with a 0.48 L/100km margin of error.”
10.000:- bränsle per år blev helt plötsligt det dubbla.
Jag brukar använda mig av https://www.spritmonitor.de/ när jag skall kika på real life data av bilar:
BMW 3-serien (medelvärde på 6550 st rapporter) = 9,33 L/mil
AUDI A4: (medelvärde på 2650 rapporter) = 9,41 L/mil
Bra sajt!
BMW 3-serie i medel drar 9,33 men 330i är törstigare med 1,017 L/mil enligt spritmonitor.de (man kan söka på modellbeteckning också)
Då skulle en realistisk siffra bli 1218*1,017*14:25=17 651:- för BMW 330i.
Likadant för Audi A4 2.0 TFSI quattro blir det 17 565:- i bränslekostnad per år.
Det roliga är bara att just när man tar verkliga förbrukningssiffror som man anklagas för fusk för man inte tog de officiella NEDC-siffrorna, trots att alla vet att de är fusk.
(Hur mycket kostar förresten en liter bensin nuförtiden? Enligt http://spbi.se/statistik/priser/ är det 14:25 men själv har jag ingen aning – jag har slutat kolla på bensinmackar för länge sen.)
Det är svårt att göra en bra jämförelse som är verklighetsnära som elbilsfobikerna accepterar. Även den troliga utvecklingen som ser ut att bli till elbilars fördel på så många sätt är ohyggligt svår att acceptera.
Model 3 borde väl hamna vid ca 1,5 kWh per mil EPA? Jag hamnar på 90% av de personbilar som är med och drar ner genomsnittet för årlig körsträcka blir ju överflödiga inom några få år. Kör man lite överlag, sälj/skrota fossilaren och köp resorna i stället. Är bilen “reservbil” sälj eller skrota den och köp lösa resor när den skulle behövts.
Varje Tesla som hyrs ut aktivt kan ersätta många fossilare som drar ner snittet för körsträcka per år.
Det är lätt att underskatta hur snabbt det går, om jag räknat rätt hade Tesla levererat 188 732 bilar totalt fram till och med årsskiftet. I höst (iaf i södra Sverige) kommer vi sannolikt passera punkten då hälften av alla någonsin levererade Teslor är förberedda för autonom drift. Fortsätter utvecklingen som planerat och vad det ser ut kommer Tesla tillverka ungefär lika många bilar under varje år som det fanns teslabilar totalt fram till och med att det året började.
Jag tippar på att fossilare som kostat 400 000 och ägarna som inte hängt med förväntar sig 200 000 inte kommer att kosta 100 000 SEK. Dom kan ju då välja att behålla bilen, men avgasfria zoner ligger inte många år bort, och mackarna kommer att minska i antal.
Förutom att bilarna drar mycket mer än nedc så körs nog också dessa typer av nya dyra bilar klart längre än genomsnitt tror jag. Man kan nog räkna på mellan 20 och 30k i besparing.