Jaguar I-PACE provkörd

Vår medlem Jocce har provkört Jaguars nya elbil I-PACE:

Jag har idag fått möjligheten att provköra Jaguar I-Pace. (Faktiskt före den Svenska Press-provkörningen även om den Svenska pressen varit på plats på den internationella provkörningen )

Bild
Ett par av de bilarna som väntade på oss när vi kom

Klart spännande att få vara med om detta och, ja jag kommer med det redan nu, se den första riktiga utmanaren till Tesla.
Ja jag sa det. Läs det igen. Detta är faktiskt en utmanare / ett alternativ till Tesla!

Jag ska i detta inlägg inte fokusera så mycket på det tekniska / specifikationerna, utan mer gå på lite mer “känsla”

Men specar i korthet:
Grundpris – 819.000 kr
Batteri: 90 kWh Litium-jon (Vätskekylt)
Två motorer, kombinerad effekt 400 hk / 696 Nm
0-100 km/h – 4.8 sek
Toppfart 200 km/h
Räckvidd 48 mil (WLTP blandad)
Förbrukning 212 Wh / km (WLTP blandad)
Snabbladdning – CCS – Teoretiskt 100 kW

Men nu över till det andra. Känslan.

Provkörningen ägde rum på Trosta Park – En test/utbildningsanläggning norr om Stockholm.
Vi fick möjligheten att både testa en del manövrar på bana, samt känna på bilarna ute på riktigt kurviga och sköna landsvägar.

Bild
Genomgång av körställning m.m.

Innan vi började köra fick vi en påminnelse om att detta är prototyper. Dvs förseriebilar som kanske inte är helt 100% i alla detaljer, vissa buggar kan förekomma m.m.
Inget som direkt märktes, förutom någon enstaka liten sak.
T.ex. lät det ganska mycket om dörrhandtaget när det fälldes in på några av bilarna.

Bild

Känner vi igen problem med dörrhandtagen kära Teslaförare? ;)

Det första man får känslan av när man sätter sig i bilen är hur pass välbyggd den är.
Ni som kört en Jaguar de senaste åren förstår vad jag menar. Inte bara jämfört med Tesla utan de håller en generellt hög standard på inredning, detaljer, känsla osv.

I min Tesla har jag “Next Gen”-stolarna, som jag gillar mycket, men i ärlighetens namn ger de inte speciellt mycket sidostöd vid aktiv körning.
I-Pacens stolar ger dock riktigt bra sidostöd och man sitter riktigt bra i dem, både för aktiv körning och för mer avslappnad körning.

Jaguar har tänkt lite annorlunda mot många andra gällande designen av skärmar etc. Kanske inte lika innovativa som Tesla, men jag gillar upplägget med separata skärmar och snygga detaljer som temperaturdisplay i mitten av temperaturvreden.

Dock märks det att de inte lagt samma energi, tid och kärlek i menysystem osv.
Väldigt få saker är direkt intuitivt, och väldigt många saker ligger långt ner i menyer. Mycket saker är inte heller direkt logiska. De hade kanske behövt “låna” någon från Apple för att lösa detta.
Mycket av detta är troligen inga problem när man vant sig vid bilen, men när man vant sig med de flesta mobiltelefoners enkelhet, samt Teslans enkla inställningar så känns detta föråldrat.

Det känns en hel del att de försöker flirta med ICE-förare. Vissa saker av detta är bra, vissa är…ja fåniga.
Bilen är mycket dynamisk och har en betydligt bättre kör/vägkänsla än Tesla.
Man kör I-pacen medans man åker i Teslan om ni förstår hur jag menar.

Till de fåniga “flirtarna” med ICE-förarna så finns t.ex. ett fejkat Motorljud. Det verkar alltid ligga lite där, i körläget “dynamic” så ökas det markant och visste man inte bättre kunde man nästan tro att man hade en bensinmotor under huven.
MEN det går att minska motorljudet, men inte stänga av helt.
Jag ÄLSKAR ändå brummande motorer, men i en elbil vill jag kunna ha det ljudlöst.

Bild

Vi fick som jag nämnde ovan prova både konbana/slalom och undanmanöver, samt köra landsväg.
Jag passade även på att övertala dem om att få ta Teslan (Model S 85D 2016) ett par varv på banan som direkt jämförelse och Jaguaren är som sagt betydligt mer dynamisk, men betydligt bättre drag i Teslan (inte för att I-pacen är seg på något sätt).
Riktigt kul att få jämföra dem direkt efter varandra.

På landsvägen (hade tyvärr inte möjlighet till Motorväg) så upplevs Jaguaren som tyst, fin och smidig. De har maskerat tyngden (2200 kg om jag minns rätt) riktigt bra. Den är lätt att placera på vägen och känns riktigt smidig och bra. Dessutom riktigt rolig att köra.

Bild
Bild

Som jag har förstått det så finns det ingen autonom körning alls, vilket är synd. För mig är det en av de stora sakerna med Tesla, att kunna köra autonomt när det är lämpligt.

Sammanfattning
I mina ögon en värdig utmanare till Tesla. Där märket i sig genererar en hel del “arv” som jag tror många tycker är bra.
Kvaliteten är förhoppningsvis bättre, kördynamiken är GARANTERAT bättre och bilen i sig är mycket trevlig och rymlig både fram och bak.
Det hade absolut varit trevligt med 3-fas laddning, men är faktiskt sällan jag iallafall är i behov av så snabb laddning.
Jag misstänker dessutom att det kommer komma laddboxar som kan “omvandla” 3-fas till 1-fas 32A?
Lite synd att max dragvikt är 750 kg, men för villaägaren som bara vill åka till soptippen fungerar det utmärkt!

Skulle jag välja den istället för en ny Tesla om jag skulle byta idag?
Då jag inte gör jättemycket långresor och inte är i behov av Teslas Supercharger nätverk så skulle jag absolut kunna tänka mig den.
Jag skulle dock helst själv först vilja se lite bilar rulla ett antal tusen mil innan jag skulle våga hoppa på det, men tror många kommer nappa på detta och det sätter nog eld i baken på andra biltillverkare.

Bild
En I-pace bredvid min Model S

Jag avslutar med att säga det igen, detta är en utmanare till Tesla som faktiskt verkar hålla måttet. Men konstigt vore annars med en så etablerad tillverkare som Jaguar.
Framtiden får utvisa hur bra den verkligen är!

/Jocce

Tagged , , . Bookmark the permalink.