Tesla har börjat be om offert från underleverantörer till komponenter till sin kommande Model Y mini-SUV enligt Reuters. Enligt läckta uppgifter kommer tillverkningen starta i November 2019 och sedan stiga mot 500,000 tillverkade bilar om året. Två år senare ska även en mindre tillverkning, några tiotusen bilar per år, starta i Kina.
Det är vanligt att biltillverkare begär in offert från underleverantörer drygt två år innan tillverkningen startar. Tesla kör som vanligt en aggressivare tidsplan för de första leveranserna. För Model 3 hoppade de till och med över steget med de preliminära “mjuka” verktyg man först brukar tillverka bilens delar med för att kontrollera alla mått innan de slutliga “hårda” verktygen tas fram.
Elon Musk sa i februari att investeringarna inför kommande Model Y kommer börja i slutet av 2018. Stora frågan är om Model Y produktionen kommer få plats i Teslas nuvarande bilfabrik i Fremont – eller om Tesla måste bygga en ny fabrik för nya bilmodellen – och i så fall var? Gissningarna haglar och spänner allt ifrån att Tesla kommer köra produktionen av Model 3 och Y på blandad på samma tillverkningslina i Fremont, via att tillverkningen av Model Y kommer ske vid Gigafabriken i Nevada till att Tesla kommer behöva helt nya fabriker på flera platser i USA, Europa och Asien. De nu läckta uppgifterna pekar faktiskt på det senare. Elon Musk har redan förut pratat om Tesla-fabriker i Europa och Kina – i så fall skulle Fremont-fabriken endast försörja den inhemska amerikanska marknaden.
Tesla Model Y sägs bli en SUV-version av Tesla Model 3. På ovan bild har vi kopierat in Model 3 ovanpå enda teaser-bilden Tesla hittills har släppt om Model Y. Mini-SUV-en sägs komma byggas på samma bottenplatta som Model 3 och få samma drivlina, precis som Model X bygger på Model S. Taket kommer att höjas och stora frågan är om Model Y kommer få samma falkvingedörrar Model X har?
Tesla Model Y kommer enligt Elon Musk ha revolutionerande lite kablage. I Tesla Model 3 finns det 1.5 km kablar – vilket redan är ovanligt kort för en modern bil, som brukar hu dubbelt så långt. I Model Y ska kablaget minskas till endast 100 meter genom att byta ut alla separata kablar som finns i en modern bil till en enda databuss.
Kommer leveranserna av Model Y följa samma mönster som Model 3 kommer vi nog tyvärr inte se några på våra svenska vägar förrän tidigast år 2021 🙁
TCS ett år sedan: 150 kW CHAdeMO
För ett år sedan släpptes version 1.2 av CHAdeMO standarden som ökade max laddeffekt protokollet medger till 150 kW. Standarden finns alltså på plats – problemet är bara att det finns inga bilar som stödjer den än. De förhoppningar vi hade på Leaf 2 för ett år sedan grusades ju rejält.
En stor grej med Model Y som inte nämns är väl att den inte ska ha något 12 v batteri?
Eller har jag fel för mig nu…
Dom ändrade sig angående de, sist jag såg iaf. Skulle skjuta upp produktionen för långt. Kommer baseras på model 3 plattformen istället.
Varför behövs egentligen ett 12 v batteri alls? Det finns ju ett jättebatteri i hela bilen 😀
Tror det har att göra med att det behövs olika spänning för olika saker.. är dåligt insatt.
När bilen är avstängd är alla högspänningsledningar strömlösa. När man slår på tändningen dras ett relä som kopplar på strömmen. Det reläet matas av 12V batteriet.
Japp, HV-kontaktorerna stängs med 12V. Sen använder man också 12V-batteriet för att slippa ha en sjukt överdimensionerad 400V->12V DC/DC de få gånger mycket höga strömmar måste levereras i 12V-systemet, till exempel vid en snabb undanmanöver (styrservon går på 12V).
Matas resten från drift batteriet? Inbillar mig att all lågspänning matas med 12v batteriet? Och laddas via omvandlare.
Japp all lågspänning matas med 12V batteriet, som laddas via DC/DC:n.
Model 3 visades upp första gången mars 2016 och kunde beställas. Kommer i bästa fall till Sverige tre år senare. Så sent 2021 eller tidigt 2022 om samma mönster följs, med brasklappen att vi inte vet exakt när första leveransen av Model 3 kommer till Sverige eller när man börjar ta beställningar för Model Y. Sannolikt lär väl inte Model 3 i Sverige kunna dröja längre än 2019 dock och Tesla brukar vara snabba med att ta emot beställningar så det är inte alls otänkbart att den går att beställa i höst. Redan nu kan man ju beställa och betala ett antal modeller som inte är i produktion.
Man ska snarare jämföra med att Model 3 började produceras juli 2017 och sägs komma till Sverige i början av 2019, dvs 17-20 månader efter produktionsstart.
Så om Model Y produktion börjar i November 2019 och den också dröjer 17-20 månader efter det kommer den till Sverige runt mitten av 2021. Men det är bara rena spekulationer grundade på i stort sett ingenting.
Har inte Musk tagit tillbaka det där med kablaget och sagt att den istället kommer vara baserad på plattformen för model 3?
Jo jag har också för mig det… http://www.thedrive.com/sheetmetal/13185/tesla-model-y-suv-will-be-built-on-model-3-platform-musk-says
Man kan ju hoppas att nyheten att produktionsstart av Model Y är precis runt hörnet. Potentiellt kan det få en del av alla de som blev besvikna på att Model 3 blev en lsedan nu väntar med att konfigurera, och istället beställer en Model Y. Det skulle ju vara bra för de som fortfarande vill ha Model 3 och har massor av andra framför sig i kön. Men det skulle kanske framförallt vara bra för Tesla om det leder till att de slipper förklara varför det fortfarande är tveksamt om en bil som beställdes 2016 kommer kunna levereras under 2019. Jag menar, 2016 var det ju rätt många som klagade rejält på att de etablerade tillverkarna presenterade koncept som skulle börja levereras först 2019 eler 2020. Har för mig attTesla var en av dem?