Medan vi i Sverige mest rycker på axlarna och tycker “det var väl tråkigt” om Volkswagens dieselskandal har den fått mycket allvarligare följder i USA.
Volkswagen har där tvingats köpa tillbaka 350,000 bilar från kunder vilket har kostat dem smått ofattbara 7.4 miljarder dollar. Dessa bilar förvarar de just nu på 37 olika ställen runt om i USA. Det finns enorma dieselkyrkogårdar med tusentals bilar i varje som bara står där för ingen vill ha dem.
Mest spektakulära är den i Victorville, Kalifornien. Platsen är känd för många som “flygplans-kyrkogården” med hundratals flygplan bland annat amerikanska flygvapnet har placerat där, flygplan lagda i “malpåse”. Den torra ökenluften bevarar metalldelarna utan rostangrepp.
Nu har flygplanen fått sällskap av tiotusentals Volkswagen dieselbilar.
Bilarna underhålls medan de står där, Volkswagen hoppas fortfarande kunna utföra modifikationer på dem i framtiden som gör att de får renare avgaser och kan då säljas som begagnade bilar till kunder i USA eller annanstans. Men att bygga om trehundratusen bilar bara för att sälja dem för småpengar? Det är tveksamt hur mycket en bil som har kokat ett år eller mer i ökensol är värd på begagnadmarknaden. I bästa fall kan Volkswagen exportera bilarna till Sydamerika -eller Östeuropa?- i värsta fall får de skrotas.
Vilket öde än bilarna går till mötes kommer det kosta Volkswagen ännu mer pengar innan affären med dieselskandalen är över.
TCS tre år sedan: Snabbare Model S 85D
Hur ofta vaknar du på morgonen och inser att din bil som stått i garaget hemma har blivit sporttrimmad i smyg över natten? Utan att det har kostat dig något? Det hände många Teslaägare för tre år sedan.
Och dom säger att det går åt mycket energi till att tillverka Teslor… Hur mycket energi går det åt till att tillverka dieselbilar som sedan i stort sett är skrot? Haha
De har helt och hållet sej skälv att skylla för detta!
Men det ger samtidigt en bitter försmak, på alla bilkyrkogårdar vi snart kommer att få se. Fast i mycket större skala från värdens alla hörn. När paradigmskiftet för el och skälvkörande fordon drabbar alla nu rullande dinosaurier, likt ett meteoritnedslag!
Det får ganska stora konsekvenser här i Sverige också. Inte för VW tyvärr men för alla stackare som lurats att köpa bilarna och nu sitter fast med dem när de blir förbjudna i miljözonerna. Det är såklart VW som borde få all skit för detta men istället kastas skiten på politikerna, som bara gör det som är nödvändigt efter att det visat sig att bilarna är mycket skitigare än utlovat.
Har ingen sympati med dem heller.