Elon Musk avslöjade några tekniska detaljer om Teslas kommande mini-SUV Model Y på gårdagens telefonkonferens efter årets första kvartalsrapport.
Tesla Model X bygger på samma bottenplatta som Model S därför har många utgått ifrån att mini-SUV-en Model Y skulle baseras på samma bottenplatta som Model 3. Men enligt Elon Musk kommer bilen baseras på en annan plattform. Ifall han verkligen menade annan mekanisk bottenplatta eller bara menar ett annat elsystem är lite svårt att tyda, ty han pratade enbart just bilens elsystem sedan.
Alla Teslor, såsom alla andra elbilar har förutom sina gigantiska högspänningsbatterier som driver elmotorn även en gammal traditionell 12-volts blybatteri som driver bilens lampor, fläkt, fönsterhissar, mm. Från blybatteriet löper sedan 3 kilometer sladdar kors och tvärs i bilarna, ut till alla knappar, lampor och komponenter runt om i bilen.
Genom åren har alla biltillverkare försökt minska mängden kablar i bilarna. CAN-bussen som infördes på 90-talet minskade kablaget betänkligt. Istället för att dra separata kablar från tex blinkersspaken till blinkerslamporna på bilens alla fyra hörn åkte kontrollsignalen i en databuss fram till kontrollenheter i närheten av lamporna som sedan styrde dem. Speciellt i bilarnas dörrar innebar CAN-bussen en revolution där tex knapparna i förardörren som styrde bilens alla fönsterhissar slapp separata kablar utan kunde dela på samma databuss.
Men införandet av databussen gav upphov till ett annat problem: strömförsörjningen. Säg att du har bytt ut de separata kablarna till varje fönsterhiss med ett enda databuss. Du kan få fram signalen när fönstrena ska höjas och sänkas med färre kablar än förut – men varifrån ska elmotorn som höjer fönstret ta energin ifrån? Biltillverkarna minskade på antalet kablar med en gemensam databuss – men drog sen även kablar för att kunna strömförsörja komponenterna som skulle styras.
Högtalarkablarna var dock kvar som separata analoga kablar som löper från stereon till alla högtalarelement runt om i bilen. Och CAN bussens låga bandbredd räckte heller inte till för att överföra till exempel backkamerans bild till skärmen utan man var tvungen att dra egna kablar för den.
Och om fler komponenter ska strömförsörjas med samma kabel måste den bli grövre för att kunna få fram tillräckligt med effekt genom kabeln. 12 volt är egentligen en ganska så låg spänning som kräver grova kablar om större effekter ska flyta genom dem – kabeln till startmotorn till exempel är väldigt grov i fossilbilar. Och moderna bilar med fler och fler elektroniska komponenter krävde större och större effekt från lilla blybatteriet. Kupéfläkt, bilstereo, sätesvärme, fönsterhissar, eljusterade backspeglar, eljusterade säten, färddator med större och större skärmar, mm, mm.
Biltillverkarna skissade redan på 90-talet att gå över till ett 36-volts system istället, där blybatteriets spänning tredubblades för att kunna minska på kabeldiametrarna och leverera större effekt till bilarnas alltmer krävande elektronik. Lösningen kom dock från ett oväntat håll – LED-lampor. När effektförbrukningen minskade kunde gamla 12-voltssystemet leva några år till trots alla dess nackdelar.
Det Tesla nu planerar med Model Y är att kasta ut allt det gamla. Bort med blybatteri, bort med CAN-buss, bort med kilometrar med sladdar och istället införa en ny databuss med mycket högre bandbredd, högre spänning, och inbyggd elförsörjning. Istället för att dra fram en databuss-kabel till bildörren, en strömförsörjningskabel och två-tre högtalarkablar kan Tesla i sin kommande Model Y dra fram en enda kabel. Som innehåller både styrsignaler till fönsterhissen och de andra motorerna i dörren, kontrollsignaler till alla knappar och även ljudet från bilstereon digitalt samplat. Och i samma sladd även leverera elförsörjningen till alla komponenterna. Tack vare högre drivspänning (Elon Musk sa ingen siffra men många gissar på 48 V iom att flera andra biltillverkare har börjat diskutera sådana system) kan kabeltjockleken hållas rimlig tjock och ändå leverera tillräckligt med effekt för att kunna driva alla delsystem.
Genom att ersätta massor med kablar med en enda hoppas Tesla kunna minska kabelmängden från Tesla Model 3 (redan korta) 1.5 km till 100 meter.
Nackdelen med att byta spänningsnivå är att inga gamla bilkomponenter kommer passa. Allt ifrån lampor, sätesvärme och fönsterhissar till bilstereo och färddator måste designas om. Tesla hoppas nog att underleverantörer som Delphi och Bosch har tagit fram lämpliga komponenter tills Model Y ska börja tillverkas.
Elon Musk sa på mötet att Tesla Model Y ska börja tillverkas år 2019-2020, och säljas i hundratusentals. Så stora serier är välkomna för att slå ut utvecklingskostnaderna av de nya komponenterna. Reducerade kabelmängderna kommer även innebära att Tesla Model Y kommer bli ännu mer lättillverkad än Model 3 vars produktion kommer komma igång i Juli i år.
Elon Musk hoppas Tesla kommer sälja en miljon bilar per år år 2020, en siffra som det behövs både Model 3 och Model Y för att kunna uppnå. Som jämförelse sålde Volvo drygt 500,000 bilar i fjol. När undertecknad stack ut hakan och sa “Tesla blir snart nya Volvo” i en intervju i Veckans Affärer för två år sedan var det många som tvivlade – nu ser det ut att ske snabbare än tom jag trodde då.
Tesla Club Swedens årsmöte
På lördag 20 Maj är det åter igen dags för vårt vårmöte. Vi träffas kl 11 vid Teslas Service center i Infra city. Efter lite mingel åker vi karavan in till Stockholm där vi åker runt och visar upp våra bilar. Slutligen äter vi härlig lunchbuffé på Haga Forum.
Tidigare år hade vi så här kul:
2015: https://teslaclubsweden.se/tcs-traffen-1 … maj-del-1/
2016: https://teslaclubsweden.se/medlemsmotet- … maj-del-1/
TCS ett år sedan: Fler Model 3 snabbare
För ett år sedan chockade Elon Musk alla genom att tillkännage att på grund av stora efterfrågan tänkte Tesla snabba på produktionsstarten av Model 3. Redan i slutet av 2017 skulle de börja leverera Model 3! Folk som tyckte att redan de gamla planerna om volymproduktion runt 2020 var forcerade tyckte nya beskedet var på gränsen till utopisk. Men allt verkar tyda på att Tesla Model 3 produktion kommer på allvar igång i Juli i år – vilket faktiskt tom är tidigare än vad eviga tidsoptimisten Elon Musk trodde i fjol.
Klart spännande! Tycker det är jäkligt intressant med “uppstickare” som vågar kliva utanför de klassiska ramarna. Men gissar också att det är lättare för Tesla (och Elon) då de inte har samma push uppifrån av aktieägare osv på att tjäna pengar på traditionellt sätt.
Innovationer ger oftast mer avkastning i Silicon Valley, Tesla är ju ett typiskt “IT-bolag”, bara att de råkar göra bilar istället för telefoner eller datorer 🙂
Nä, de e klart Elon inte behöver tänka på aktieägarna. Det är ju han skälv som är den utan jämförelse största aktieägaren i Tesla! 🙂
Det är snarare ett krav från de övriga ägarna att Tesla levererar nytänk. Jag kan inte komma på någon bilkoncern med den här värderingen där CEO har en lika starkt ägande eller varit med sedan koncernen bestod av 5 personer! Man får kika på Microsoft och andra IT-jättar för att hitta något liknande.
Tack för en mycket pedagogisk förklaring kring 12 V-systemet.
o. m. g. nästan så man börjar sukta efter y istf 3.
tur man inte reserverat. än.
undrar hur mycket billigare det kan göra bilen, eller kanske blir tvärt om. Y känns som mer avancerad är övriga, även om den är enklare.
Ska bli intressant o se vad de hittar på, men o köra ljud i bussar kräver rätt bra elektronik per högtalare för o få bra ljud, hoppas de inte snålar för mycket så man har en kass USB DAC vid varje högtalare. Sen måste ljudet spelas exakt vid rätt tidpunkt för att ljudet inte skall bli fel, även detta blir en utmaning när de måste ske i realtid. Det är inte okey att en högtalare missade o spela för att nån startade backkameran så bandbredden tog slut 🙂
Men de finns teknik för allt detta så de ska de nog fixa men helt nya bekymmer mot tidigare.
Löptiden för ljudet i luft är så oandligt mycket långsammare än i alla former av digitala nät att den är det större problemet i sammanhanget. Tvärtom så får man med “billiga DAC” i respektive högtalare en möjlighet att kompensera för fördröjningen i luft och kan på så vis faskompensera ljudbilden i bilen.
Sedan hjälper det ändå inte upp det faktum att en bil faktiskt inte är ett optimalt HiFi rum. Man slipper dessutom att ljudet ska behöva passera en sladd som biltillverkare har mage att kalla högtalarkabel! 🙂
Men slutresultatet blir ändå summan av vilka komponenter de lägger in i ekvationen och vad de får kosta.
En DAC per högtalare har väl i princip alla system idag fast de sitter i radion/försteget eller vad man nu använder så det är ju ingen nyhet att man kan kompensera för placeringen av högtalare. Sen lär bussen ha nån slags klocka så de lär lösa problemet med att rätt ljud ska spelas vid rätt tillfälle och förhoppningsvis lär aldrig bussen bli så överbelastad att den helt enkelt inte får fram signalen i tid.
Däremot så kanske det blir lurigt att leverera tillräckligt med ström genom kablarna för att driva ett bra slutsteg i exempelvis dörren. Men som du säger det sitter inte direkt 4 kvadrats kablar ut till högtalarna i dagens bilar heller så de lär nog fixa sig 🙂
Varför säger man högspänning om elbilars drivlina? Ska man inte upp över 1500 V för att det ska vara högspänning?
Eller över 1000V AC.
Notera att lågspänningsområdet (0-1500 V DC, 0-1000 V AC) inkluderar klenspännings området.
Så en anläggning med klenspänning är även en lågspänningsanläggning per definition.
Så för att skilja drivlinans spänning från 12Vs systemet (eller vad det nu blir i framtiden) är det säkrast att kalla den för något annat o då ligger högspänning nära till hand att ta till (även om det är tekniskt fel).
För att bibehålla försprånget när “alla” säger sig börja leverera “Tesla dödare” 2020 eller senare så måste Tesla kunna leverera något ännu bättre. Elon uttrycker det så här:
Model 3 production lines will be comparable to the best lines in the industry while the Model Y line will be “something else”. https://electrek.co/2017/05/03/tesla-model-y-elon-musk-electric-crossover-2019-2020/