I vilket land säljs det flest elbilar i världen? Norge? Bra gissat, per capita säljs det flest elbilar i Norge av alla länder. Men i vilket land säljs det flest elbilar? USA? Bra gissat, ända till 2014 ledde de…
Landet där flest elbilar har sålts i fjol är Kina. Marknaden i landet har formligen exploderat: 2015 såldes det nära en kvarts miljon elbilar, en ökning med 450% mot året innan. Och utvecklingen fortsätter – bara under de första fem månaderna i år har det redan sålts över 220,000 elbilar i Kina.
Det är inte så mycket de bilar vi är vana i väst som säljer bäst, utan inhemska kinesiska elbilar. Biltillverkare som Changan, Chery, FAW, Hafei, Lifan med mera har vi aldrig hört talas om i väst, men de tillverkar elbilar vi skulle sukta efter om vi bara visste de fanns. Det finns för närvarande 42 olika elbilsmodeller från 24 olika biltillverkare – och det lanseras ungefär två nya modeller varje månad.
De kinesiska elbilarna -speciellt de som lanserats senaste året- har ofta större batteristorlekar än vi i väst är vana vid. 40 kWh batterier återfinns i många modeller. Förutom litiumjonbatterier är det även väldigt många bilar som har LiFePO batterier.
Elbilen BYD EV 300 är ett exempel på vad Kina kan erbjuda. Den har 48 kWh batterier som ger en räckvidd på 25 mil, och bilen kostar från $23,000 i Kina efter landets generösa subventioner. Förutom att elbilar kan få uppemot $13,000 dollar i subventioner har man även större chanser att lyckas få en registreringsskylt. Köper du en bil i Kina måste du nämligen delta i ett lotteri för att få registreringsskylt till den – men elbilar har särskilda gröna registreringsskyltar som är mycket lättare att få. Fossilbilar får heller inte framföras varje dag i städerna – speciellt när det är smoglarm. Elbilar får du åka med alla dagar. Inte undra på att de är så populära!
Förutom “riktiga” elbilar har även minibilar en enorm marknad i Kina. Billiga, enkla fordon med blybatterier och räckvidd på några mil. Vissa av dem påminner om bilarna norska Think och Buddy tillverkade för några år sedan, vissa liknar fyrhjulingen Renault Twizy – fast min personliga favorit är ändå den här: (jo, det är en elbil 🙂 )
När det gäller elmopeder och elmotorcyklar är Kinas ledning ännu mer överväldigande: i Kina finns det över 230 miljoner elektriska tvåhjulingar – mot ca 5 miljoner i resten av världen!
En av våra medlemmar berättade för mig samtalet han hade med guvernören av en av Kinas provinser. De planerar bygga 15,000 snabbladdare närmsta åren. Inte femton – femton tusen.
Hur kommer det sig att Kina av alla länder på kort tid har stigit fram som den största elbilsmarknaden? Dels är ju Kina över huvud taget världens största bilmarknad, de körde om USA redan år 2009. Dels har de ett utav världens mest generösa subventioner av elbilar. Dessutom slipper elbilar i landet de restriktioner fossilbilar beläggs med.
Men en viktig faktor kan även vara avsaknaden av traditioner. Miljoner människor får äntligen bättre levnadsvillkor och råd att köpa en egen bil. De har inte vuxit upp i baksätet av en fossilbil -deras föräldrar hade inga bilar öht- de kan jämföra fossil- och elbilar med mycket mer öppna ögon. Ungefär som många före detta östländer som hoppade över gammaldags telefoner och gick direkt till mobiltelefoni. Under kommunismen var det svårt att få skaffa egen telefon och efter systemskiftet var det enklare skaffa en mobil än dra in telefonledningar till husen.
Det mest googlade bilmärket i Kina är faktiskt Tesla visar en undersökning topspeed.com har gjort. Bilen miljarder kineser mest suktar efter har inte Volvo skrivet på bakluckan, eller Volkswagen eller ens BMW eller Mercedes – utan namnet på en serbisk uppfinnare.
BYD EV 300 är ju typ den snyggaste elbilen jag har sett förutom Teslas modeller… Synd att de inte finns i Europa.
Hur kommer det sig att NEVS har kunnat få avtal att leverera hundra tusentals elbilar till Kina innan de ens hade utvecklat klart den första modellen, när det redan finns så många färdiga modeller i Kina?
http://gearheads.org/wp-content/uploads/2014/07/china-vs-germany.jpg
(Ja, jag vet, bilden är fake och överdriven. Men viss mått av sanning ligger i att kinesiska bilar har än så länge sämre egenskaper är västerländska. Inte många år till dock, de utvecklas snabbt.)
Haha, ja något ligger det väl i det. Men med tanke på att BYD säljer bussar till USA och säkert till Europa också så kan man ju tycka att de skulle kunna sälja personbilar också. Men de kanske inte når upp till standarden här…
Vet att de säljer bilar och har personal i England iaf.