Enligt IEA finns det endast fyra länder i världen där andelen sålda elbilar överträffar 1%: Norge, Nederländerna, USA – och Sverige!
I senaste rapporten från International Energy Agency IEA kan man även läsa att antalet laddstationer i världen har tjugofaldigats på två år (från 46,000 år 2012 till 940,000 år 2014), och antalet snabbladdare har ökat från 1,900 till 15,000.
Den explosiva utvecklingen medför att det inte går att använda äldre data och utredningar om elbilar – om de så är bara nåt år gamla! Tittar man på grafen ovan så inser man att tom 2014 års siffror är helt föråldrade. Utvecklingen sker med en sådan explosiv fart att hittar du någon undersökning från säg 2013 behöver du inte ens läsa den – jämför 2013 med 2015 i grafen ovan…
Antalet elbilar i världen ökar exponentiellt från i stort sett 0 år 2009 till över 700,000 idag. Men förutom elbilar finns det även många andra eldrivna fordon som inte är medräknade. Kina dominerar tex med över 230 miljoner elektriska tvåhjulingar i landet – mot endast 5 miljoner i hela resten av världen! Samma sak med elektriska bussar där det finns 36,500 i Kina – mot endast 9,500 i resten av världen. Rena elbilar har de ca 80,000 av i landet.
I Sverige har vi för närvarande över 4,100 elbilar enligt elbilsstatistik.se. Och som vi har kunnat rapportera är numera 1% av alla nyregistrerade bilar i Sverige batteridrivna elbilar. Plus 1% till laddhybrider.
Hur det kommer sig att Sverige befinner sig i toppligan över andelen sålda elbilar kan vi bara spekulera om. Eller knappt ens det – undertecknad kan ärligt nog säga “ingen aning” och överlåta spekuleringen till andra. Men en sak är säker: inte &#%* är det pga regeringens elbilspolitik!
Politiker kommer säkerligen slå sig för bröstet när de får nys om Sveriges placering, men sorgligt faktum är att Sveriges elbilsutveckling har hittills skett snarare trots dem, inte tack vare dem. Supermiljöbilspremiepottar som tar slut varje år, osäkra skatteförmånsvärden i framtiden, alldeles för få snabbladdare i ett avlångt land, alla dessa faktorer verkar hämmande på utvecklingen. Och nu ska bonus/malus-systemet utredas ännu en gång 🙄
Men som Teslaägaren Christian von Koenigsegg brukar säga: “Att elbilar ska slå igenom är oundvikligt, övertagandet kommer att ske oberoende av om politiska viljan finns eller inte.” Men visst skulle det vara trevligare om den politiska viljan fanns. Då skulle Sverige lätt kunna hamna på åtminstone andraplats i elbilsligan – för Norge har vi väl fortfarande ingen chans mot…
TCS ett år sedan: 100 Tesla Model S i Sverige
För ett år sedan rapporterade vi om att den hundrade Tesla Model S har levererats i Sverige. Under året som har gått har den siffran femfaldigats, och vår interna vadslagning om slutsumman för 2015 på forumet skruvas upp för varje månad som går. Men redan för ett år sedan lyckades en utav våra medlemmar passera en historisk milstolpe som indikerar när tillräckligt många bilar av ett märke har sålts.
Undrar vad man på Toyota tänker om det hela. Eftersom de inte satsar på elbilar. Utan kör sitt eget race med bränsleceller.
Samma sak med “lilla” Volvo som är stolta över sina ca 450.000 bilar sålda per år. Inom fem år tillverkar Tesla Motors fler elfordon än dem… 🙂
Visst är det bra, men man skall ju vara väldigt klar över att det är mycket små volymer sätt till traditionell ICE tillverkning. Det behövs betydligt mer än en giga fabrik för att komma upp i de volymer som behövs för att göra substantiell skillnad. Men förhoppningsvis så…
En knapp miljon elbilar av en miljard bilar i världen är en promille, ja.
Men det där det som är det trixiga med exponentiell tillväxt: antal elbilar i världen fördubblas varje år, så 700,000 i år blir 1.4 miljoner nästa år, sen 2.8, sen 5.6, osv… År 2026 passerar trendkurvan en miljard!
Nu vet jag att trender inte fortsätter i oändlighet, men kan multinationella aktiebolag låtsas om det i sina prognoser kan jag också kosta på mig det 😉