Enligt senaste statistik från bilsweden.se var 1.17% av alla nyregistrerade bilar i Maj i Sverige en elbil. Tillsammans med Mars och April är det alltså tredje månaden i rad som över 1% av alla nya bilar i Sverige är en ren elbil!
Det är även tredje månaden i rad som det säljs mer rena elbilar i Sverige än laddhybrider!
Hur är det man brukar säga? En gång ingen gång, två gång en gång-gång, tre gånger en vana?
I Maj nyregistrerades det 345 elbilar och 317 laddhybrider i Sverige, av totalt 29,458 nya bilar.
För att sätta det i perspektiv: Det levererades fler elbilar än Audi A4. (345 st mot 317 st.)
Tesla Motors levererade 77 nya Model S till lyckliga ägare. Flera av dem från nyöppnade lokalerna i Göteborg.
Nissan Leaf fortsätter sin fenomenala framgång med privatleasing, de levererade 162 bilar i Maj, dessutom 25 Nissan E-NV familjebussar. Volkswagen fortsätter rulla på med 34 e-Golf och 21 e-Up. Men Renault Zoe vill inte riktigt komma igång trots egen privatleasingkampanj, endast 15 levererade. Och BMW och Kia har nog krismöten med endast 6 st BMW i3 och en enda Kia Soul EV levererade.
Trendbrottet som började i Mars i år är alltså bekräftat och är här för att stanna. Nu kan man utan att tveka säga att 1% av alla sålda bilar i Sverige är rena elbilar, och att det säljs fler rena elbilar än laddhybrider i vårt land. Laddhybridernas korta glansperiod verkar vara över.
TCS ett år sedan: Renault Zoe provkörd
Anledningen till Renault Zoes mediokra försäljningssiffror kan vi kanske hitta i vår testkörning av den för ett år sedan. Zoe är en trevlig elbil – som dock tyvärr har två stora Akilleshälar.
Jag är ändå imponerad av zoe, speciellt med dess snabbladdare via Ac. En sån laddstation kostar en tiondel av CCS och chademo och är typ lika snabb! Fatta om Renault verkligen skulle satsa i Norge, genom att sätta ut acladdare på typ 80 strategiska platser i Norge (kostnad typ 4 miljoner, dvs inga pengar), låta de vara gratis (för det är bara zoe som kan utnyttja dem) och nu med den nya motorn som ger längre räckvidd och eventuellt lite kraftigare batteri så skulle den sälja extremt bra!
Bilden har nog inte mycket med artikeln att göra för det är en mörkröd Tesla på bilden. Det är en signature s modell vilken var de första bilarna som levererades. Om jag får gissa så är bilden från Teslaträffen i maj 😀
Japp 🙂