Vilka miljoner?

Medvedev

Fyra nyheter från den gångna veckan. Gissa vilka länder de kommer ifrån:

  • Ny lag tvingar landets alla bensinstationer skaffa laddstationer för elbilar.
  • Första landet i världen vars bilar släpper ut mindre än 100 g CO2 per kilometer.
  • Mest Googlade bilmärket är Tesla.
  • Subventioner för elbilar minskas.

Det är nyheter från fyra olika länder, har du kunnat gissa vilka? Här kommer facit:

Rysslands premiärminister Dmitry Medvedev har den 27:e Augusti undertecknat dekret No 890 som föreskriver att Rysslands alla (a-l-l-a) bensinstationer ska utrustas med laddmöjlighet för elbilar senast November 2016. Regeringen vill enligt citat från dekretet “skapa ett incitament för utveckling av miljövänliga transporter i Ryssland”. Innan slutet av nästa år kan elbilister alltså stanna vid vilken som helst bensinstation i Ryssland och vara säkra på att de kan ladda sin elbil där. När kan vi hoppas på något liknande i Sverige?! Dekretet föreskriver visserligen inte vilket slags laddare som ska tillhandahållas – men till och med ett vanligt trefas- eller vägguttag kan vara räddaren i nöden, en räddare som man inte kan räkna med hitta på svenska bensinmackar.

Första landet i världen vars bilar i genomsnitt släpper ut mindre än 100 g CO2 per kilometer är Norge. Inte undra på det då Norge är det landet i världen som mest har satsat på elbilar. Mer än en femtedel av alla nya bilar som säljs i Norge är en elbil. Med medelvärdet 96 g/km är Norge alltså endast ett enda gram ifrån att redan i år uppfylla det av bilbranschen hårt kritiserade EU-målet på 95 g/km för år 2021.

Bilmärket som miljarder kineser mest suktar efter är Tesla, enligt topspeed.com som har undersökt vilka bilmärken som Googlas mest i olika länder. Det mest Googlade bilmärket i Sverige var Volvo, i övriga europeiska länder lite olika men mest BMW, i USA Ford eller Toyota beroende på delstat – men köpare i världens största bilmarknad (japp, det är Kina sedan 2009) vill alltså allra helst köra en riktig elbil! Man börjar förstå varför Elon Musk satsar så pass mycket på kinesiska marknaden. Kina håller för övrigt på att införa starka subventioner och styrmedel för att förmå så många som möjligt att gå över till elbilar. Men det är ju redan förra veckas nyheter.

Och så slutligen landet som är tvärt emot utvecklingen i övriga världen, landet vars regering har beslutat att minska på subventionerna till elbilar. Ja, du har gissat rätt, vi pratar om Sverige.

Men vänta nu, regeringen har ju precis meddelat att de kommer att miljonsatsa på elbilar?

Problemet är att det är bara politiker och spinndoktorer som kan kalla minskade subventioner för “miljonsatsningar”. Att regeringen tvingas skjuta till fler miljoner till Supermiljöbilspremie-potten beror ju enbart på att fler och fler väljer att skaffa elbilar. De ökar inte Supermiljöbilspremien, de bara behåller den på samma nivå som förut. Eller, snarare, de behåller inte ens samma nivå – Supermiljöbilspremien behålls för elbilar men halveras för laddhybrider. Och dråpslaget är att rabatten på förmånsvärdet för elbilar slaktas från dagens 16,000 till endast 10,000 kronor. “Branschen har länge efterlyst långsiktiga spelregler och nu får de det” säger miljöminister Åsa Romson. Jo tack, nu vet vi att Sveriges regering har inga som helst planer på att försöka förbättra miljön.

Att sedan en symbolisk summa (som räcker till ungefär 14 bussar) satsas på elbussar kommer eventuellt förbättra miljön på Östermalm, men knappast i resten av Sverige där passagerarunderlaget för busstrafik saknas. Skulle däremot 10% av bilarna på landsbygden ersättas med elbilar skulle det få samma effekt som om alla Sveriges städer skulle få tunnelbana! För Norge tog det några få år att komma dit – Sverige har inte ens påbörjat den resan.

 

Bookmark the permalink.