Nya Nissan Leaf

IMG_20150506_182158b

10:20 UPDATE: Nu har information från Nissan Europe också dykt upp, artikeln har uppdaterats.

16:30 UPDATE: Artikeln har uppdaterats med fler detaljer för svenska lanseringen.

De första officiella detaljerna om nya Nissan Leaf har nu släppts. Årsmodell 2016 av Nissan Leaf kommer att komma med en ny 30 kWh batteripack.

Till det yttre syns inga större förändringar, 2016 års Nissan Leaf ser likadan ut som förut. :(

Men inuti finns flera stora förändringar.

Batteripacket kan alltså lagra 6 kWh mer än förut tack vare ny förbättrad batterikemi. Genom större energidensitet lyckades de japanska ingenjörerna med konststycket att lagra mer energi i batteripacket utan att göra dess dimensioner större. Nya 30 kWh batteripacket har exakt samma mått som gamla på 24 kWh, och väger endast 20 kg mer. Med samma antal celler internt, samma spänning och samma yttermått har redan spekulationer dykt upp på Internet om man kommer kunna uppgradera sin gamla Leafs batteri i framtiden. Nissan har dock inte kommenterat de spekulationer.

Batterigarantin utökas till hela 8 år eller 16,000 mil.

Den ökade kapaciteten på batteripacket medför också längre räckvidd. Räknat med (den ganska så rättvisande) amerikanska EPA körcykeln har Nissan Leafs räckvidd ökat från 13 mil till hela 17 mil. De extra milen kan betyda skillnaden mellan räckviddsångest och bekymmerslös motorvägskörning i vårt avlånga land med glest mellan snabbladdarna. (De europeiska NEDC räckvidden på 20 resp 25 mil kan vi strunta i – de är bara fantasisiffror som man knappast kan uppnå i verkliga livet.)

Snabbladdningen har också förbättrats. Max laddeffekt är fortfarande 50 kW men batteripacket klarar av att laddas med fulleffekt längre tid än förut. När batterierna börjar bli laddade minskas ju laddströmmen pga ökad inre motstånd i batterierna. Den förändringen blir mindre markant med nya batterierna vilket medför att laddtiderna minskar. Att snabbladda 30 kWh batteripacket kommer att ta lika lång tid som gamla 24 kWh packet. Eller som Nissan säger: nya Leaf kommer att komma 27% längre efter lika lång tid DC laddning. Tidvinsten kräver inte några nya snabbladdare med högre effekt utan fås med de befintliga CHAdeMO laddare som redan finns runt om i landet och världen.

Bilens inbyggda laddare var hittils på 3.6 kW, med en 6.6 kW laddare som tillval. Alla nya Leaf kommer att utrustas med 6.6 kW laddaren. Hittar man en tillräcklig kraftfull laddstolpe någonstans kan man alltså ladda sin nya Leaf nästan dubbelt så snabbt som förut.

Fjärrstyrningen av bilarna förbättras när Nissan överger Carwings och övergår istället till Nissan Connect EV i nya Leaf. Det nya systemet kommer i början erbjuda ungefär samma tjänster om Carwings hade, övervakning av laddning och klimatsystemet, men Nissan flaggar för att det kommer att komma nya smartphone-appar med fler funktioner i framtiden. (Kan man få hoppas på att förutom att kunna starta laddning även kunna stoppa den i framtiden? En liten detalj som saknas i dagens app. Och att bestämma max laddnivå. Och laddeffekt. Carwings hade många tillkortakommanden.)

Räckviddskalkylatorn, föraktfullt kallad Guess-o-meter av vissa Leaf-ägare, har också förbättrats. Förutom bättre algoritmer kommer en ny display på mittskärmen med förbättrad information om kvarvarande räckvidd och laddstationer. 12-stapelsdisplayen på instrumentbrädan är dock oförändrad. Laddkartan förbättras med status på laddarna – man ska kunna se vilka laddstolpar som är upptagna eller trasiga. (I alla fall de laddare som stödjer online rapportering.) Mittskärmens layout har också förbättrats och bilen har fått DAB radio.

Nissan Leaf säljs i tre utrustningsnivåer i Sverige: Visia, Acenta och Tekna. Endast Acenta och Tekna modellerna kommer dock få nya 30 kWh batteriet, instegsmodellen Visia kommer fortsätta med gamla 24 kWh batteriet. Detta kommer förstärka Acentas ställning som den mest sålda Leaf-modellen.

Enligt Nissan Sverige kommer de nya Leafen med 30 kWh batterierna kosta 19,000 kronor mer än förut, dvs 2016 års Leaf Acenta med 30 kWh batteriet kommer kosta från 359,000 kronor och Leaf Tekna från 389,000 kronor inkl moms, innan Supermiljöbilspremien. Säljstart i Sverige i Januari 2016.

Det är spännande nyheter Nissan har presenterat, Leaf blir en bättre elbil med dessa i ryggen. 2016 års Leaf kommer endast ha Kia Soul EV, Tesla Model S och Tesla Model X som konkurrenter. Alla andra biltillverkare kommer det att få svettigt med att förklara varför kunder hellre ska köpa deras elbil än Nissans. Men bilen vi mest ser fram emot är ändå helt nya elbilen Nissan har lovat presentera 2017, där det ryktas om batteripack på 80 kWh och räckvidd uppemot 50 mil! Då börjar vi snacka om riktiga elbilar, sådana som det idag finns bara en enda tillverkare av.

 


Edsbacka

I går träffades några av Tesla Club Swedens medlemmar till en TCS-lunch på Edsbacka Wärdshus. Medan bilarna glänste ikapp i solskenet utanför kunde ägarna (och några blivande ägare) fått “prata Tesla utan att trötta ut någon” som en av deltagarna uttryckte det :-)

Redan nu pratas det om att vi borde ha flera sådana möten.

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Elputte

    Hur blir det med eNV 200 då. Får den större kapacitet nu? Borde inte den få en rejäl uppdatering 2017 senast.

    • Mee

      Undrar samma sak. Nissan eNV-200 skulle vara intressant men den har aningen för kort räckvidd och Carwings har sina brister.

  • Filip

    Något konststycke att Nissan lyckats öka energi per volymenhet vet jag inte om det är. Man kan köpa 18650 celler själv på ebay och sätta ihop dem och få ett tätare paket :p

    13 mil är fortfarande högt räknat. 12 mil max om men ändå kör max 90, på sommaren. Om man vill ha nån mil till godo så är det 11 mil och om man sen snabbladdar så vill man inte ladda till 100 procent utan max 90 procent och då kommer man 10 mil, på sommaren. 8 mil på vintern. Så nu kan man istället för att räkna med 10 mil räkna med 13 mil på sommaren och kanske 11 mil på vintern vilket faktiskt är en klar förbättring.

    Den där appen där man inte kan stoppa laddning, ställa in laddström och hur många procent den ska ladda till, kan man göra detnär man sitter i bilen ens en gång?

    Kanske ska ta en leasing på två år på dennaom jag kan få den i slutet av året. Undrar vad det kommer gå på? Sen kan jag köpa en model 3 i november 2017, lagom som de bör ha kommit till Sverige :)

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nä, inte ens i bilen kan man ställa in laddström, laddnivå eller stoppa laddning – trots att laddhårdvaran i bilen bevisligen kan sånt. På min gamla 2012 japanleaf kan man iaf välja 80% laddnivå – fast endast om man timerladdar, inte när man kör vanlig laddning. Snurrigt… och så lätt att fixa med ny programvara! Vi får hoppas de fick till det nu.

      De svenska priserna har nu kommit, läs om artikeln. När jag frågade om leasingpriserna blev jag bara hänvisad till återförsäljarna. Men med 6% prisökning skulle iaf jag gissa på 6% ökning av leasingavgiften också?

      • Erik

        Har en euroleaf 2013. 80% läget finns kvar i timern och man kan ha 80% som default laddning utan timer. Tror bara det är i usa dom tog bort 80 laddningen pga räckvidds certifieringen.

    • Elbilisten

      Det extra milen är kanske inte så många. Men de är värdefulla på många sträckor. Exempelvis Västerås-Ludvika, Örebro-Ludvika, Karlstad-Töcksfors. Örebro-Skövde, Östersund-Stöde.

      • Lars Löwgren

        Inte bara det utan om det tidigare var på gränsen att jag kom fram och tillbaka till jobbet utan laddning så har jag nu fått 25% marginal.

      • Filip

        Absolut. Jag säger inget annat. De extra milen är än viktigare i verkligheten eftersom man inte kommer 20 mil med en gammal leaf. Om man skulle göra det i 130km/h så skulle varannan nybil som säljs vara en leaf.

      • Filip

        Jag åkte Stockholm – Västervik för norra veckor sen och laddade i sille krog och i Nyköping. Vi hade lite räckviddsångest till Norrköping och ännu mer till Västervik. I den här leafen hade laddningen gått både snabbare och med mindre ångest. Är riktigt sugen faktiskt.

  • exeem

    kul tycker man ska glädjas över alla framsteg som sker. Ingen självklarhet att nissan ska satsa krut på sista årsmodellen man hade kunnat vara slö och bara sänka priserna lite istället. så det ska dom ha en eloge för. Känns som att nissan är den enda tillverkaren idag förutom tesla såklart som faktisk satsar helhjärtat på elbilar.
    Läste nånstans att nissan har planerat att släppa en hel drös modeller dom kommande 5 åren.. det kommer nog gå bra för nissan och tesla i framtiden. Frågan är när dom andra tillverkarna ska vakna från sin koma?

  • virginiawestu

    as his name suggests, is local. The absence of foreigners made it easier for

  • virginiawestu

    the Sons of Iraq and their kin to ignore previous resentments against the group.

  • virginiawestu

    There was also another rebranding: AQI was now better known as the Islamic

  • virginiawestu

    ISIS caused by climate change.