Nya Nissan Leaf

IMG_20150506_182158b

10:20 UPDATE: Nu har information från Nissan Europe också dykt upp, artikeln har uppdaterats.

16:30 UPDATE: Artikeln har uppdaterats med fler detaljer för svenska lanseringen.

De första officiella detaljerna om nya Nissan Leaf har nu släppts. Årsmodell 2016 av Nissan Leaf kommer att komma med en ny 30 kWh batteripack.

Till det yttre syns inga större förändringar, 2016 års Nissan Leaf ser likadan ut som förut. 🙁

Men inuti finns flera stora förändringar.

Batteripacket kan alltså lagra 6 kWh mer än förut tack vare ny förbättrad batterikemi. Genom större energidensitet lyckades de japanska ingenjörerna med konststycket att lagra mer energi i batteripacket utan att göra dess dimensioner större. Nya 30 kWh batteripacket har exakt samma mått som gamla på 24 kWh, och väger endast 20 kg mer. Med samma antal celler internt, samma spänning och samma yttermått har redan spekulationer dykt upp på Internet om man kommer kunna uppgradera sin gamla Leafs batteri i framtiden. Nissan har dock inte kommenterat de spekulationer.

Batterigarantin utökas till hela 8 år eller 16,000 mil.

Den ökade kapaciteten på batteripacket medför också längre räckvidd. Räknat med (den ganska så rättvisande) amerikanska EPA körcykeln har Nissan Leafs räckvidd ökat från 13 mil till hela 17 mil. De extra milen kan betyda skillnaden mellan räckviddsångest och bekymmerslös motorvägskörning i vårt avlånga land med glest mellan snabbladdarna. (De europeiska NEDC räckvidden på 20 resp 25 mil kan vi strunta i – de är bara fantasisiffror som man knappast kan uppnå i verkliga livet.)

Snabbladdningen har också förbättrats. Max laddeffekt är fortfarande 50 kW men batteripacket klarar av att laddas med fulleffekt längre tid än förut. När batterierna börjar bli laddade minskas ju laddströmmen pga ökad inre motstånd i batterierna. Den förändringen blir mindre markant med nya batterierna vilket medför att laddtiderna minskar. Att snabbladda 30 kWh batteripacket kommer att ta lika lång tid som gamla 24 kWh packet. Eller som Nissan säger: nya Leaf kommer att komma 27% längre efter lika lång tid DC laddning. Tidvinsten kräver inte några nya snabbladdare med högre effekt utan fås med de befintliga CHAdeMO laddare som redan finns runt om i landet och världen.

Bilens inbyggda laddare var hittils på 3.6 kW, med en 6.6 kW laddare som tillval. Alla nya Leaf kommer att utrustas med 6.6 kW laddaren. Hittar man en tillräcklig kraftfull laddstolpe någonstans kan man alltså ladda sin nya Leaf nästan dubbelt så snabbt som förut.

Fjärrstyrningen av bilarna förbättras när Nissan överger Carwings och övergår istället till Nissan Connect EV i nya Leaf. Det nya systemet kommer i början erbjuda ungefär samma tjänster om Carwings hade, övervakning av laddning och klimatsystemet, men Nissan flaggar för att det kommer att komma nya smartphone-appar med fler funktioner i framtiden. (Kan man få hoppas på att förutom att kunna starta laddning även kunna stoppa den i framtiden? En liten detalj som saknas i dagens app. Och att bestämma max laddnivå. Och laddeffekt. Carwings hade många tillkortakommanden.)

Räckviddskalkylatorn, föraktfullt kallad Guess-o-meter av vissa Leaf-ägare, har också förbättrats. Förutom bättre algoritmer kommer en ny display på mittskärmen med förbättrad information om kvarvarande räckvidd och laddstationer. 12-stapelsdisplayen på instrumentbrädan är dock oförändrad. Laddkartan förbättras med status på laddarna – man ska kunna se vilka laddstolpar som är upptagna eller trasiga. (I alla fall de laddare som stödjer online rapportering.) Mittskärmens layout har också förbättrats och bilen har fått DAB radio.

Nissan Leaf säljs i tre utrustningsnivåer i Sverige: Visia, Acenta och Tekna. Endast Acenta och Tekna modellerna kommer dock få nya 30 kWh batteriet, instegsmodellen Visia kommer fortsätta med gamla 24 kWh batteriet. Detta kommer förstärka Acentas ställning som den mest sålda Leaf-modellen.

Enligt Nissan Sverige kommer de nya Leafen med 30 kWh batterierna kosta 19,000 kronor mer än förut, dvs 2016 års Leaf Acenta med 30 kWh batteriet kommer kosta från 359,000 kronor och Leaf Tekna från 389,000 kronor inkl moms, innan Supermiljöbilspremien. Säljstart i Sverige i Januari 2016.

Det är spännande nyheter Nissan har presenterat, Leaf blir en bättre elbil med dessa i ryggen. 2016 års Leaf kommer endast ha Kia Soul EV, Tesla Model S och Tesla Model X som konkurrenter. Alla andra biltillverkare kommer det att få svettigt med att förklara varför kunder hellre ska köpa deras elbil än Nissans. Men bilen vi mest ser fram emot är ändå helt nya elbilen Nissan har lovat presentera 2017, där det ryktas om batteripack på 80 kWh och räckvidd uppemot 50 mil! Då börjar vi snacka om riktiga elbilar, sådana som det idag finns bara en enda tillverkare av.

 


Edsbacka

I går träffades några av Tesla Club Swedens medlemmar till en TCS-lunch på Edsbacka Wärdshus. Medan bilarna glänste ikapp i solskenet utanför kunde ägarna (och några blivande ägare) fått “prata Tesla utan att trötta ut någon” som en av deltagarna uttryckte det 🙂

Redan nu pratas det om att vi borde ha flera sådana möten.

 

Tagged . Bookmark the permalink.