Det har tyvärr skett ännu en olycka med Tesla Model S, tack och lov utan större personskador. Vårt medlem boreno berättar om sin olycka med egna ord och bilder på vårt forum. (All text och bilder nedan publicerade med hans tillstånd.)
“Den 29 Juni 2016 strax före klockan 12 på förmiddagen satt jag i min Model S 85D med min 8-årige son bredvid mig.” berättar han. De körde 130 km/h i mittfilen på motorväg A2 i Nederländerna när en lastbil som skulle körde om en bil missade se dem och körde rakt in i deras bil när den bytte fil inför omkörningen.
Kraschen i 130 km/h blev otroligt våldsam. Bilen kanade först på högkant på sidan innan den rollade två och ett halvt varv och till slut stannade upprätt på vad som var kvar av hjulen.
Bilens insida “hade förvandlats till en hoppborg” enligt boreno, med jättelika krockkuddar på alla upptänkliga ställen.
När bilen så stannat till slut kollade han sin son och sig själv. Det var glassplitter och glasdamm överallt. Han hade fått skärsår från glassplittret men de var annars oskadda. Boreno fick binda om sin arm som blödde, den fick sys med 5 stygn senare på sjukhuset. Hans son fick ett plåster på foten – efter att ha tappat iPaden han lekte med när krocken inträffade. “Apple måste jobba lite mer på säkerheten i sina produkter” konstaterar boreno med svart humor. Det är förresten han som skrev undertexterna till bilderna också.
Efter olyckan kunde han öppna förardörren själv och kliva ut, med sin son i sina armar. “När jag klev ut med min son i famnen,” berättat boreno “hade lastbilschaffisen sett en vuxen man med ett barn i famnen, i sidospegeln ett par hundra meter bort. Han var svårt chockad.”
Räddningstjänsten anlände snabbt till olycksplatsen, men de hade mindre att göra än vanligt. Ingenting brann. Ingen bensin eller diesel som läckt. Bilen behövdes inte sågas sönder för att få ut folk. De kunde öppna dörren och bakluckan själva. Ambulansen tog dem till sjukhuset där de undersöktes, röntgades och testades för hjärnskakning och chock.
“Jag hade 1/2dl glassplitter innanför mina jeans, ingen aning om hur det gick till. En halv sjukhusmugg. Glas i huden, håret. Min son hade knappt något glassplitter på sig alls. Det var mycket glas, men jag har haft värre olyckor i mitt eget kök. Vi fick tillbringa natten på sjukhuset för observation.” De var hemma i Sverige dagen därpå.
“Tesla har byggt en bil som klarar ofattbara påfrestningar. Studsarna på taket var våldsamma. Hela passagerarsidan av bilen är uppriven. Vindrutetorkarna måste bytas, och jag tror inte att soltaket kan repareras. Hela förarmiljön, och passagerarsidan, är intakt inuti. Jag kunde öppna backluckan med kontrollerna på touchskärmen. Den hade inte en repa. Jag såg på min mobiltelefon att jag hade ett missat samtal. Det var från Tesla. De hade ringt sekunder efter att krockkuddarna utlösts. Tesla har avskrivit bilen, den går inte att reparera. De har på eget initiativ skickat våra saker hem till oss. De har frågat hur vi mår, om de kan hjälpa till på något sätt. Flera gånger.”
Boreno betonade om och om igen när vi träffades att bilen räddade hans och hans sons liv. Mer än så: “Det är inte turen som gör att jag och min son lever” säger han. I en annan bil har du tur om du överlever en så allvarlig krasch som den här. I en Tesla måste du ha oturen framme för att bli allvarligt skadad eller dö. Bilen är otroligt välbyggd och säker.
Det påminde Elon Musk också om när han twittrade om olyckan. “Det är då fan att man måste krasha bilen för at E.M. ska reagera. 😉“ hälsar honom boreno skämtsamt. Han skämtar väldigt mycket om det inträffade, med skön humor. Hans son verkar också ha klarat sig utan trauma – han är på semester med sin mamma nu, och valde åka bil framför tåget när de frågade honom.
“Bilen var bara några månader gammal så vagnskadegarantin ska täcka en likvärdig ersättningsbil. Vad det innebär kommer visa sig framöver, jag var inte ägare till bilen utan det var leasingbolaget (Sixt), så det blir sannolikt deras avgörande till sist. Hur lång tid det kommer att ta, hur bra det kommer att bli, det får vi se.”
“Kalle är död (han hette så, eftersom registreringsnumret var 313, som Kalle Ankas bil), han gav sitt liv för oss” avslutar boreno sin berättelse. “Vi i sekten älskar våra bilar. Det tycker jag är rimligt, för den här bilen har räddat mitt och min sons liv.”
En intressant detalj som han nämner nästan i förbigående i sin berättelse är telefonsamtalet han fick från Tesla, sekunder efter olyckan. När bilarna är ständigt uppkopplade till Teslas datorer får de även reda på alla olyckor. Bilen vet sin position via GPS, den kan till och med känna av allvaret i olyckan med sina krocksensorer. Tesla Motors har då som policy att ringa ägaren (man anger ett telefonnummer man vill bli nådd på) och om denne inte svarar larma räddningstjänst. Nu skedde olyckan på en vältrafikerad motorväg. Flera andra medtrafikanter ringde 112 och larmade. Men vid en singelolycka på en enslig svensk vinterväg kan det vara skönt att ha den tryggheten. Något att tänka på för alla som oroar sig över personliga integriteten med uppkopplade bilar.
Någon som hackar lök här i taxin.. får hoppas chauffören kan köra bra ändå då vi inte åker tesla här, bara volvo..