Amerikanska Pied Piper Management har jämfört bilsäljare i USA och kommit fram till att Tesla Motors har utan tvekan de sämsta säljarna av alla undersökta bilmärken.
Elon Musk twittrade själv stolt ut nyheten.
Pied Piper Managements VD Fran O’Hagan kliar sig förbryllad i huvudet. De skulle undersöka effektiviteten hos säljarna via anonyma besök där de låtsades vara presumptiva kunder. De kollade hur säljarna ställde ledande frågor till kunderna för att förstå deras behov, och hur de kom till avslut, att få kunden att köpa bilen.
Men de fann att Teslas säljare var inte alls bra på att sälja. Frågade kunden dem frågor svarade de gladeligen med korrekta fakta, men de försökte inte alls ro affären i hamn. “De betedde sig som museiintendenter” berättar Fran O’Hagan nästan chockad.
Att en säljare -speciellt en bilsäljare- inte försöker sälja till dig är ännu mer kontroversiellt i USA än i Sverige. Men det Fran O’Hagan inte verkar ha fattat är att Tesla Motors personal i butikerna är inga säljare. Deras jobb är inte att sälja på dig en bil du kanske inte ens behöver, utan att kunnigt svara på alla frågor folk har om elbilar. Du behöver inte ens köpa bilen där i butiken – du kan beställa en Tesla hemma vid köksbordet över Internet utan att någonsin ha pratat med en “Tesla-säljare”.
Det hela påminner väldigt mycket om Systembolagets senaste reklamkampanj:
En kulturkrock mellan sell, sell, sell… och andra värderingar.
Så du behöver inte vara rädd besöka Tesla Motors butiker. Du kommer få information om elbilar där. Du kan få testköra en Tesla där. Men du kommer inte bli pressad att köpa en (fast du kommer ändå göra det efter att ha testkört en). Och du kommer garanterat inte höra frasen “Men vad säger du, ska vi inte slå till?”
Det har vi nu bevis på, svart på vitt!