Amerikanska Pied Piper Management har jämfört bilsäljare i USA och kommit fram till att Tesla Motors har utan tvekan de sämsta säljarna av alla undersökta bilmärken.
Elon Musk twittrade själv stolt ut nyheten.
Pied Piper Managements VD Fran O’Hagan kliar sig förbryllad i huvudet. De skulle undersöka effektiviteten hos säljarna via anonyma besök där de låtsades vara presumptiva kunder. De kollade hur säljarna ställde ledande frågor till kunderna för att förstå deras behov, och hur de kom till avslut, att få kunden att köpa bilen.
Men de fann att Teslas säljare var inte alls bra på att sälja. Frågade kunden dem frågor svarade de gladeligen med korrekta fakta, men de försökte inte alls ro affären i hamn. “De betedde sig som museiintendenter” berättar Fran O’Hagan nästan chockad.
Att en säljare -speciellt en bilsäljare- inte försöker sälja till dig är ännu mer kontroversiellt i USA än i Sverige. Men det Fran O’Hagan inte verkar ha fattat är att Tesla Motors personal i butikerna är inga säljare. Deras jobb är inte att sälja på dig en bil du kanske inte ens behöver, utan att kunnigt svara på alla frågor folk har om elbilar. Du behöver inte ens köpa bilen där i butiken – du kan beställa en Tesla hemma vid köksbordet över Internet utan att någonsin ha pratat med en “Tesla-säljare”.
Det hela påminner väldigt mycket om Systembolagets senaste reklamkampanj:
En kulturkrock mellan sell, sell, sell… och andra värderingar.
Så du behöver inte vara rädd besöka Tesla Motors butiker. Du kommer få information om elbilar där. Du kan få testköra en Tesla där. Men du kommer inte bli pressad att köpa en (fast du kommer ändå göra det efter att ha testkört en). Och du kommer garanterat inte höra frasen “Men vad säger du, ska vi inte slå till?”
Det har vi nu bevis på, svart på vitt!
Volvo, en hedrande nästsista plats. Nästan så man får lite mer respekt för Volvo nu.
Jag har varit i flera BMW försäljnings platser. De har inte rest sig från stolen eller hört av sig som de lovat. Trevligt bemötande hos Tesla, så jag köpt en Model S i stället även om 430 BMW stod på drömlistan.
Det var lite roligt, Några dagar efter jag hade hämtat ut min Hyundai Ioniq Electric, var jag och frun i Mall of Scandinavia på Bio, och när vi gick runt så såg jag att de hade en Tesla-butik. Det var rätt sent och många butiker hade börjat göra klart att stänga, men eftersom jag inte riktigt klämt och känt på en Model X så gick jag in. Killen som var där inne kom fram och vi pratade en stund, han frågade om jag funderade på en Tesla och sa som det var, att ja det vore trevligt, men att det var för dyrt för mig. Dessutom har jag precis köpt en Hyundai Ioniq Electric. Han sa att han hört att det var en bra elbil och huvudsaken var ju att det var en elbil, vi pratade lite fram och tillbaka om skillnader och vad som var bättre och sämre. Så även om han visste att jag hade inga tankar på att köpa en Tesla just nu så pratade vi nån halvtimme som om vi träffast någon annanstans och pratat elbilar generellt. Långt mer trevlig än de flesta säljare. Och nån gång hoppas jag väl att ha råd med en Tesla, men det blir inte en Model 3, jag gillar inte den. 😉