Tesla Motors har lanserat en ny instegsmodell av sin Model X: Tesla Model X 60D.
Precis som Tesla Model S 60 har även X 60D egentligen 75 kWh batterier som via mjukvara har begränsats till 60 kWh. Bilen är alltså identisk med Model X 75D, förutom att batteriet aldrig kan laddas mer än till 80%.
Detta ger bilen samma fördelar som Model S 60 har:
- Ägarna kommer aldrig märka av någon batteridegradering, då kapacitetsminskningen tas från de översta outnyttjade 15 kWh.
- Batterierna kan alltid laddas till 100%, även vardagar, för laddar man batterierna “fulla” är 75 kWh batteriet fortfarande egentligen bara 80% laddad.
- Bilen kan snabbladdas lika snabbt som 75D modellen. Det är de där sista 20 procenten som är spärrade som annars tar längst tid att ladda.
- Räckvidden är faktiskt bättre än vid första anblicken.
Sista punkten ovan kan behöva lite extra förklaring. Enligt Tesla Motors designstudio har Model X 60D 355 km räckvidd, medan Model X 75D har hela 62 km längre på 417 km. Men till vardags rekommenderar ju Tesla inte att ladda Model X 75D batterier över 90% – medan 60D batterier gladeligen kan laddas till 100%. Så vid vardagskörning kommer Model X 75D endast 2 mil längre än Model X 60D.
Långresor är lite värre. Tesla Model X 60D klarar standardavstånden mellan Superchargrarna, men så har vi tex surdegen Göteborg till Ödeshög på 21 mil. Eller Gävle-Sundsvall på lika många. På sommaren klarar även Model X 60D galant till och med de sträckorna, men är det vargavinter kan just de där extra milen 75D kan erbjuda bli skillnaden mellan att komma fram eller behöva stanna till vid en CHAdeMO laddare längs vägen.
Känner du dig lockad av instegsmodellens pris på 844,300 kronor ska du komma ihåg en sak: vill du ha dragkrok på bilen eller de två extra stolarna i tredje sätesraden måste du köpa till aktiv luftfjädring! Trots lägre instegspris är det fortfarande svårt att hålla slutpriset under en miljon kronor.
Är du sugen på en Tesla Model X fast vill begränsa budgeten lite ska du definitivt överväga Tesla Model X 60D. Visst, 75D kan åka några mil längre, men är de milen värda 97,700 kronor?
Men det där med luftfjädring till tredje stolsraden och dragkroken gäller ju även 75D. Så ingen skillnad där.
Efter som 90D har luftfjädring som standard och du måste köpa till det till 75/60D så det även en märklig effekt på förmånsvärdet, det blir set samma på en 90D och en 75D med luftfjädring.
Nej, 60kWh X tror jag inte på. Kanske kan funka för vissa, framförallt i andra länder. Men i Sverige om man vill åka på långresor så är den lite väl klen. Framförallt när man redan köper en bil för nästan miljonen…
Jaha, vi har rest 680 mil ToR till Italien i sommar med en S 70D. Fullt batteri ger 360 km. och det är nära på samma som en X 60 (D) skulle ge. Inga problem att ladda under hela resan, furutom inom inne i Milano. Där var de antingen trasiga eller upptagna av Renault Twizy HELA natten.
SC nätverket är tillräckligt i de 7 länder vi passerat och även vi måste rasta ibland.
En model s 70D ger nog en helt annan räckvidd än en model x 60D. Björn nyland testade en s70D i 100km/h o fick en förbrukning på 170wh/km. Hans x90DL med 22tum fick runt 250wh/km vid samma test. Jag tänker mig att en x60D som har mindre bakmotor med 20tum kanske kommer ner i 210Wh/km.
Kommer du verkligen 360km? Om vi räknar med det så skulle en x60D komma = 360×60/70×170/210 = 250km.
Stor skillnad. Den nya bmw i3an kommer drygt 300km i nedc cykeln o x60d väntas komma 355km i samma cykel. Nu är det en glädjecykel (och en model x lär komma längre i höga hastigheter) men det visar lite på förhållandet mellan dem.
O sen är det längre mellan laddare och städer i Sverige och strängare klimat än att åka till Italien på sommaren.
Model s 60 tycker jag är precis så att det blir praktiskt. X60 tror jag “faller över” och blir opraktisk pga räckvidden.