BMW i3 kommer få större batteri nästa år – och levereras endast som elbil i Europa.
Ända sedan introduktionen 2014 har BMW i3 kunnat köpas i två utföranden: som ren elbil, eller med en räckviddsförlängare – en bensinmotor som gjorde bilen strikt definitionsmässigt till en laddhybrid med ovanligt lång räckvidd på el.
BMW i3 hade från början 22 kWh batterier, som var lite för små för att kunna erbjuda ordentlig räckvidd. Till de bilarna var det många som beställde räckviddsförlängaren. Som förresten har ett lustigt historia: När BMW designade i3 fanns det ett lagförslag i Kalifornien att elbilar med räckviddsförlängare som adderade färre km körsträcka än batterierna räckte skulle fortfarande räknas som elbilar och få samma förmåner som de. Det är därför bilen utrustades med en pytteliten bränsletank på 9 liter, för att få ner bilens räckvidd på bensin. När lagen väl klubbades igenom hade dock den särbehandlingen försvunnit, alla bilar med räckviddsförlängare räknas som laddhybrider i lagens ögon oberoende körsträckor. Men bilens design var redan spikad då, så BMW i3 lanserades med pytteliten bensintank.
2017 ökade BMW bilens batterikapacitet till 33 kWh vilket gjorde att (EPA) räckvidden på el ökade från 13 till 18 mil. (Och samtidigt passade BMW även på att öka bensintankens volym också.) Det de märkte dock var att ökade räckvidden på el gjorde att fler och fler kunder började beställa den rena eldrivna varianten av bilen – utan räckviddsförlängande bensinmotor.
Därför vågade BMW ta beslutat att från och med nästa år slopa räckviddsförlängaren*. 2019 års modell av BMW i3 kommer ha 42 kWh batterier vilket kommer öka dess räckvidd till 31 mil enligt nya WLTP körcykeln. Med en så rejäl räckvidd anser BMW att anledningen till att bilen ska behöva släpa runt på en bensinmotor bara för att komma några mil till försvinner.
Observera dock den lilla stjärnan på slutet av första meningen i stycket ovan:
*: BMW kommer sluta sälja i3 med räckviddsförlängare – i Europa. BMW i3 eREX som modellen med räckviddsförlängaren heter (som förresten är en bensinmotor som vanligtvis sitter i BMW motorcyklar) kommer fortsätta säljas i USA. BMW motiverar sitt beslut med de längre avstånden i stora landet i väst. En annan bidragande orsak till beslutet, som BMW inte nämner, kan också ha varit sämre laddinfrastrukturen i USA. BMW hoppas att Ionity laddnätverket bolaget är med att finansiera kommer eliminera behovet av räckviddsförlängare. Varför tanka dyr bensin i bilen när man bekvämt kan snabbladda den överallt i Europa?
Förutom större batterier kommer nästa års BMW i3 även få LED strålkastare, WiFi accesspunkt och trådlös mobilladdare som tillval, och infotainmentsystemet iDrive 6.0 som standard. Och man ska kunna få den i beige.
TCS ett år sedan: Tiotusen elbilar i Sverige
För ett år sedan fanns det tiotusen rena elbilar i Sverige. Plus runt 30,000 laddhybrider. Sedan dess har antalet ökat till runt 16,000 elbilar plus 44,000 laddhybrider. Fortsätter ökningen i samma takt passeras 20,000 elbilar runt årsskiftet. Och någon gång nästa år kommer det finnas sammanlagt 90,000 laddbara bilar i Sverige – lika många som bilar med handikapptillstånd. Vi undrar när laddstolpar på parkeringar också blir lika utbredda som handikapp-platser?
Tibor du har skrivit kW istället för kWh på ett par ställen 🙁
Det är så illa så jag vill inte ens kännas vid 😉
Tack, fixat!
Det verkar som att den kommer kunna laddas med max 50kW.
The standard charging cable is designed to be plugged into a conventional household socket. Here the battery can be charged to up to 80 per cent of its full power in approximately 15 hours with a charging capacity of 2.4 kW. Connection to the BMW i Wallbox enables rapid three-phase charging with a capacity of 11 kW. Here the time required to achieve an 80 per cent charge of the large-capacity high-voltage battery is 3.2 hours. The power electronics and high-voltage battery in the BMW i3 and BMW i3s can also be used in conjunction with quick-charging stations that run on DC power. Here the charging capacity is 50 kW and the high-voltage battery reaches 80 per cent of its total power in just 42 minutes.
Man kan debattera om Rex är nödvändigt eller inte hur länge som helst, men oavsett så är det tråkigt när valmöjligheter tas bort från kunden, speciellt när Rex stått för 60 procent av försäljningen.
“bekvämt kan snabbladda” kan man ju diskutera. Har själv blivit stående över natten pga laddare som varit söners.
31 mil wltp är ju trevligt men det är ingen ovanlighet att i3an drar upp emot 2,4 kWh/mil om man ska följa traffikrytmen på motorvägen vid halvogynnsamma förhållanden. Då kommer 42kwh modellen 17,5 mil om man kan nyttja alla 42 kwh vilket man inte brukar kunna.