Inte nog med att Tesla Model 3 fått fem stjärnor från amerikanska testmyndigheten NHTSA – den är den säkraste bilen de någonsin hade testat. Tesla Model 3 fick fem stjärnor inte bara i slutbetyg utan även i varenda deltest. Baserat på olika krocktester räknar NHTSA fram sannolikheten för allvarlig kroppsskada vid en krock med bilarna. Tesla Model 3 fick den lägsta risken för kroppsskada av alla bilar myndigheten någonsin hade testat. Därmed hade Model 3 petat den förre tronhållaren till andra plats. Den förre tronhållaren var – Tesla Model S. Och på tredjeplats återfinns Tesla Model X.
De tre säkraste bilarna som amerikanska testmyndigheten NHTSA någonsin hade testat är Tesla Model 3, Tesla Model S och Tesla Model X.
Nedan sekvens kan sprida ljus över hur detta är möjligt:
Under Tesla Model 3 “motorhuv” är det mest tomt. Likadant är det under Tesla Model S och X. Motorn ligger inte där utan vid bakaxeln. Teslas ingenjörer kunde utforma en perfekt krockzon utan att behöva ta hänsyn till massa komponenter som är i vägen. Observera hur pålen i simulationen ovan träffar ingenting stort i sin väg. Annat blir det i en avgasbil:
Det syns tydligt hur orangemarkerade förbränningsmotorn i bilen till höger sitter mitt i krockzonen. Inte nog med att alla balkar måste byggas runt den så deformeras det stora gjutblocket knappt vid krocken utan åker som en murbräcka rakt mot passagerarutrymmet. Det är verkligen en ingenjörsbedrift avgasbilars konstruktörer har gjort som försöker hindra motorblocket tränga in i passagerarkupén så mycket som möjligt – men visst är det enklare när motorn helt enkelt saknas? Det är därför elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet är så säkra bilar vid krock.
Vid sidokrock hjälper enorma batteripacket i bilens botten dels att styva upp bottenplattan så den motstår krockkrafterna lättare, dels sänker tyngdpunkten som gör att bilen får mycket svårare att slå runt.
Att Tesla verkar vara en säker bil att sitta i vid en krock är ju en viss tröst. Men man vill ju helst undvika att krocka över huvud taget. Då kan det vara betryggande att veta att rent statistiskt åker Teslas bilar runt 3 miljoner kilometer innan de krockar – om man slår ut alla inträffade olyckor på alla mil Teslas bilar har åkt. Slår man på autopiloten sjunker krockfrekvensen ännu mer, till en olycka var 5 miljonte kilometer. Att jämföra med medelvärdet en krock var 800 tusente kilometer, alla bilar i USA.
Dessa siffror kommer från Teslas säkerhetsrapport de presenterade för några dagar sedan. Alla Teslas säkerhetssystem sammanlagt gör att bilen är mellan tre-sex gånger mindre olycksbenägen än genomsnittsbilen i USA. Bättre än så, siffran för genomsnittsbilen gäller krockar medan siffrorna för Tesla inkluderar både krockar och nära missar (där säkerhetssystemen fick stopp på bilen i tid).
Har man haft oturen att ha varit med om en olycka, att ha krockat med sin Tesla berättar våra medlemmar om två viktiga saker: dels att bilarnas säkerhet är inte bara siffror och slow-motionfilmer av krocktester. Flera av våra medlemmar berättar om hemska krockar de kunde promenera iväg från. Erfarna räddningspersonal de träffade på olycksplatsen som knappt trodde sina ögon att någon ens kunde överleva sådana krockar. Och dessutom att en minut efter sin krock fick de alla telefonsamtal från Tesla “vi ser på våra datorer att du har krockat. Hur gick det? Mår ni bra?”
Vågar du titta visar nedan filmklipp NHTSA-s alla krocktester med Tesla Model 3. Känsliga tittare varnas 😉
Ibland är det lite mer udda olyckor Teslaförare råkar ut för. Som den Tesla Model X som en knapp månad sedan krockade med ett flygplan. I västra Houston, Texas fick ett utav narkotikapolisen DEA-s spaningsflygplan motorstopp och fick nödlanda på en gata. Olyckligt nog var inte gatan tom utan trafikerades bland annat av en Tesla Model X som flygplanet körde rätt in i. Flygplanets pilot klarade sig utan skador, medpassageraren blev lättare skadad. Oniel Kurup som körde sin Tesla Model X klarade sig också oskadd – även om “hela livet flimrade förbi” när flygplanet plötsligt slog in i hans fordon. Han hade sedan svårt att övertyga både först sin fru och senare Teslas skadecenter att han hade krockat med ett flygplan – båda trodde först att han skämtade.
Gött jobbat! Ska bli intressant att se hur den klarar IIHS “small overlap crash”, och även hur det ser ut för en AWD-version.
Har inte Model S/3 några krockgardiner bak? Volvo kommer ju komma (om det inte radan har gjort det) med krockkuddar bak monterade i framstolarna. Det vore ju också en aspekt att testa men det ingår kanske inte i de officiella testerna.