Mjukvara version 9 har börjat skickas ut till Teslas bilar i USA. Teslas pressrelease nämner inte när mjukvaran kommer börja levereras till europeiska bilar och inga av våra medlemmar har fått den än. Vanligtvis brukar Europa få mjukvaror några veckor efter USA (tack för att de testar den åt oss).
Som vanligt skickar Tesla ut nya mjukvaror även till gamla bilar. Även kunder som köpt bilen för flera år sedan får del av nyheterna (förutom de funktioner som kräver nyare komponenter).
Tesla börjar sitt pressrelease med att tipsa om att ansluta bilen till WiFi för att snabbare få nya mjukvaran. Sedan går de igenom punkt för punkt alla nyheterna:
Mobilappen har förbättrats (glöm inte uppdatera din mobilapp ifall din telefon inte gör den åt dig automatiskt): Man kan nu skicka en resmål från mobilens navigation till bilens. Hitta i mobilen vart du vill åka och överför positionen till bilens navigation genom att klicka på “dela” i mobilens kart-app. Det går nu även att fjärrstyra bilens ljudanläggning från mobilen (så tex passagerare kan styra musiken). Och nästa gång du får en uppgradering (alltså efter version 9) kan du starta den direkt från mobilen, utan att behöva gå ut till bilen.
Bilkamera: Bilar med autopilot hårdvara 2.5 (som introducerades i produktionen i augusti 2017) behöver inte längre montera någon “dash cam” bilkamera för att spela in trafiken. Genom att stoppa in en minnessticka med minst 1.8GB ledigt i bilens USB uttag kan bilens egen framåtriktade kamera användas istället. Kameran är aktiv så länge bilen körs och spelar kontinuerligt in senaste timmens händelser. Med ett tryck på mittskärmen kan man spara senaste 10 minuternas inspelning i en särskild fil som inte skrivs över. Väldigt bra om någon olycka inträffar. Inspelningen har väldigt bra kvalitet, med 1280 x 960 pixlar och 36 bilder i sekunden. 1 minuts inspelning i .mp4 format tar ca 30 MB utrymme i anspråk. Tesla sägs jobba på att i framtida versioner även tillåta inspelning när bilen står still, och använda även kamerorna som tittar åt sidan eller bakåt.
Användargränssnittet har förbättrats: istället för raden med ikoner på toppen har mittskärmen fått en appmeny knapp i botten som kan starta olika appar. Grundläget för skärmen är nu att visa navigation, andra appar kan tillfälligt öppnas på en del av skärmen men den återgår alltid till navigationsskärmen igen. Navigationen har också förbättrats med bättre info om svängar och trafikproblem. Tesla Model 3 fick även webbläsare med version 9, en funktion den hittills saknat.
Kontrollerna för klimatanläggningen har också förbättrats, alla inställningar för sätes-, ratt- och vindrutavärme är nu flyttade till en och samma meny. Man kan nu också enklare slå av och på klimatanläggningen utan att öppna menyer, genom att trycka länge på fläkt-ikonen. (Ett litet tips: tycker du att “vart tog separata klimatkontrollerna för förare och passagerare vägen?” ska du trycka på temperaturreglaget och bocka bort “sync” så får du två separata reglage igen.)
Mediaspelaren är också helt ny, bilarna får samma spelare som finns i Tesla Model 3. Den kan öppnas i tre steg, som tar mer och mer plats från kartvisningen. Minispelaren är endast en liten remsa med de vanligaste kontrollerna. Vill man byta spår öppnar man Recent & Favorites och ska man leta efter något nytt öppnar man Browse som ockuperar det mesta av skärmen.
Döda vinkel detekteringen har förbättrats avsevärt. Förutom ultraljudssensorerna så används nu alla åtta kameror runt om på bilen för att detektera fordon runt dig. På instrumentpanelen visas nu inte enbart bilarna framför dig utan även de vid sidan om och bakom. Systemet känner nu igen och visar förutom bilar även lastbilar, motorcyklar och gångtrafikanter. Det visas nu flera filer, inte bara de precis bredvid den du färdas i. Och slår du på blinkersen när ett annat fordon befinner sig i din döda vinkel byter filmarkeringen på instrumentpanelen färg till rött för att varna (förutom de andra sedvanliga ljud och ljussignalerna som ska uppmärksamma dig).
Märker bilen att det finns hinder framför eller bakom dig (när du tex ska parkera) begränsas dess acceleration för att undvika olyckor som berott på att folk gasat för mycket av misstag (eller trampat på gasen isf bromsen).
Påskägg: sitter du kvar i bilen medan den tex laddar kan du nu spela flera välkända klassiska Atari-spel på mittskärmen, som Missile Command, Lunar Lander och Centipede. Fler sägs vara dolda, redo att upptäckas. Man styr spelen med touch-skärmen eller med knapparna på ratten. Vissa spel, som Pole Position ska man till och med kunna styra med bilens ratt!
Största nyheten som skulle ha kommit skulle dock varit Navigate on Autopilot. Den var med i de mjukvaror som först skickades ut till beta-testarna – men visade sig behöva finslipas framför allt i Europa. Därför har Tesla valt att ha med koden i mjukvaran men inte aktivera den än. Navigate on Autopilot körs nu passivt i bakgrunden och lär sig mer innan Tesla inom nära framtid (“coming soon”) låser upp den.
Med Navigate on Autopilot kommer bilen under förarens övervakning kunna köra bilen från påfart till avfart på motorvägar. Välja rätt fil när motorvägar delar på sig, välja rätt avfart att lämna motorvägen på. Efter att du matat in destinationen du vill åka till i navigatorn visas det en blå linje i displayen för autopiloten vilken väg den tänker ta. Bilen byter automatiskt fil när det så behövs, när vägen tex delar på sig. Hamnar du bakom någon långsam långtradare byter bilen också helt automatiskt fil för att köra om – efter att ha försäkrat sig om att det är säkert, att det kommer inte någon i filen bredvid dig.
Den finessen kom alltså inte riktigt med i version 9 nu, utan kommer aktiveras “snart” i USA – och Tesla flaggar redan nu för att det kan dröja längre än så i andra marknader “efter myndighetsgodkännande”. (Eller kanske för att det behövs filas mer på i Europa?)
TCS två år sedan: Nvidias självkörande bil
Tycker du att nya mer finessrika autopiloten låter “läskigt”, kan det verkligen komma fungera, kan vi berätta att prototypen för den var färdig redan för två år sedan. Då visade chipmakaren Nvidia upp sin självkörande bil – samma chipmakare som sedan levererade chipparna för Teslas autopilot 2. Redan då klarade prototypbilen av galant att följa den av navigatorn föreslagna vägen.
https://youtu.be/0m549vt5-88
Denna var riktigt bra, Teslas inbyggda kameror ger i vissa väderförhållanden bättre kvalité än vad eftermarknadskameror gör.
Bra! Teslorna förväntas ju köra själv med hjälp av de bilderna om några år, då är det viktigt att bilarna ser ordentligt. Man skulle inte kunnat köra (trafiksäkert) med bildkvaliteten BlackVue kameran ger.
Ja plus att registreringsskyltarna går att läsa av vid en olycka.
Jag kan inte hålla med om att det är bättre att alltid ha igång kartan. Jag gissar att de flesta av oss oftast kör i områden som vi hittar i utan karta, och det är mer intressant att ha två av de andra apparna igång. Jag har oftast radio och förbrukningsdiagram uppe. Kartan åker fram när jag reser till okända platser.