Tesla testar Total Självkörningsförmåga i större skala

M3AP

Elon Musk har via internt mejl sökt 100 till anställda som vill hjälpa till testa företagets självkörande bilar. Observera lilla ordet “till” efter siffran 100, vilket tyder på att det redan finns ett okänt antal testbilar ute.

De Tesla-anställda som hoppar på programmet, köper en Tesla Model 3 och rapporterar tillbaka minst 300 timmars körning kommer få premium interiörpaketet samt Autopilot och Total Självkörningsförmåga funktionerna gratis till sina bilar – en besparing på runt 13 tusen dollar.

Det kommer alltså rulla runt ett antal självkörande Tesla Model 3 i San Francisco området snart.

Är du nyfiken på vad Teslorna ser när bilen kör själv kan du titta på ovan video. Det är Tesla hackaren “verygreen” som hade köpt en begagnad Tesla autopilot dator på Ebay och upptäckt att den hade en upplåst utvecklarversion av mjukvaran installerad. Han kunde då koppla upp den och få ut information om vad autopiloten ser när bilen körs. Ovan videosekvens togs alltså när en människa körde bilen runt i Paris och datorn endast var i observations-läge – Teslas datorer är alltid på, även när det är människan som kör. Tittar och tar beslut om hur den skulle kört, sedan jämför den med hur människan agerade i samma situation och lär sig.

Mjukvaran som kördes var autopiloten, som är avsedd som en hjälpmedel till föraren, främst på motorväg. Det är därför den verkar klara sig bra i första halvan av filmen, när den kör runt på motorvägar – men inte alls lika bra i andra halvan där bilen körs runt på mindre gator i staden.

Totala självkörningsförmågan som Tesla ska börja testa nu är mycket mer kapabel; till att börja med tittar den ju runt om bilen, inte bara framåt. Den ska klara av även att framföra bilen i stadstrafik.

Men det autopiloten egentligen ser är det som syns i ovan filmsekvens. Datorn som styr bilen tittar ju inte på buskar och hus och blåa himlen, utan på resultatet på databehandlingen som identifierar körbara vägytan, filmarkeringarna på den, och bilarna som kör runt om dig. Och egentligen är det allt som behövs för det mer begränsade hjälpmedlet autopiloten är. Bilen klarar av att följa filen du färdas i, och kan anpassa sin hastighet till omgivningarna, men det är fortfarande mänskliga föraren som måste ha uppmärksamhet på trafiken.

Totala självkörningsförmågan har mycket mer avancerad bildbehandling, vilket vi såg en skymt av i en av våra tidigare artiklar.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar