Förra månaden passerades en viktig milstolpe: nu finns det över 10,000 elbilar i Sverige!
Utvecklingen går i raketfart. Så sent som i Januari 2016 fanns det bara hälften så många elbilar i landet. Antalet elbilar har ökat med 53% bara under det senaste året. En tredjedel av landets alla elbilar är mindre än ett år gamla.
10,000 elbilar är i och för sig fortfarande bara 0.2% av de 4,8 miljoner bilar som finns i Sverige, men antalet börjar redan bli betydande. Som jämförelse kan vi nämna de 30,000 cabriolet som finns i vårt land, eller de 90,000 bilar som har handikapptillstånd.
Just bilar med handikapptillstånd är en bra grupp att jämföra mot. De är nämligen de enda andra i Sverige som har särskilda parkeringsplatser. P-skylt med tilläggstavla handikapp-parkering har de flesta bilister lärt sig respektera. Men samma respekt för P-skylt med tilläggstavla laddplats finns inte än – trots att det är lika förbjudet för obehöriga att stå på båda och man kan bli lika bötfälld om man gör det.
Antalet laddplatser når heller inte upp till en niondel av antalet handikapp-platser än. Så gott som varenda parkering i Sverige har markerade handikapp-platser men endast en bråkdel har laddstolpar. Den dagen vi har 90,000 elbilar i Sverige: kommer vi ha en laddstolpe på varje parkering också?
Om vi räknar pessimistiskt med 50% fler elbilar varje år kommer det dröja till år 2023 tills vi har 90,000 elbilar i Sverige. Hinner vi sätta minst en laddstolpe på varje parkering tills dess? Utvecklingen kommer dessutom gå snabbare än så. Med kommande mycket billigare och mer kapabla elbilar än dagens, kombinerat med högre subventioner kommer marknaden att explodera.
Laddhybrider är nästan ännu mer beroende av publika laddstolpar än elbilar. Räknar vi även in laddhybrider i siffran finns det redan idag 40,000 laddbara bilar i Sverige. 90,000-strecket kommer passeras redan nästa år – ändå finns det fortfarande städer i Sverige helt utan laddinfrastruktur.
För att illustrera siffrorna kan vi ta en medelstor parkeringsplats på 500 platser, en vanlig storlek på köpcentras parkeringar. Av 500 parkerade bilar är rent statistiskt en elbil, 3 cabriolets, 9 har handikapptillstånd och 3 är plug-in hybrider. 4 bilar som gärna skulle vilja plugga in sig och ladda medan de handlar – ändå finns det fortfarande massor med köpcentra som helt saknar laddstolpar. Nästa år blir det 6 bilar som vill ladda, året därpå 10, sedan 16, sen 26… hur länge vågar köpcentrat vänta med att sätta upp laddstolpar? Och kommer det verkligen räcka med att sätta upp 5 stolpar?
10,000 elbilar är en milstolpe som gör elbilen på allvar till en del av bil-Sverige, från att ha varit en udda fågel till att ha tagit första steget mot framtiden.
TCS ett år sedan: Ystad – Haparanda
För ett år sedan invigdes Teslas Supercharger snabbladdarstationer i Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå, de var de sista pusselbitarna som saknades från att möjliggöra resor med elbil från sydligaste Ystad i Sverige ända upp till Haparanda. Några veckor senare slogs elbilrekord på den klassiska sträckan av några journalister, de åkte de 164 milen på 23 timmar. Talande för den snabba utvecklingen är att rekordet innan dess löd på 20… dagar. Och nuförtiden kan man åka sträckan på 27 timmar även med en Nissan Leaf.
Jag är väldigt nyfiken på antalet sålda Teslor efter april i år, kommer siffrorna under den fliken ovan att uppdateras?
Nej, den sidan håller på att avvecklas. Kolla på bilsweden.se och elbilsstatistik.se
Okey, tack! 🙂
Varför? 🙁 Jag tycker det har varit väldigt intresssant att se hur många Teslor som levereras varje månad.
Den statistiken kan man idag se på de sidorna också. Det kunde man inte i början, när vår sida startades. Det ger inte så mycket att jag varje månad klipp och klistrar siffrorna från bilsweden.se
Antal Model S på svenska vägar: 2 685
Antal Model X på svenska vägar: 667
Antal Roadster på svenska vägar: 13
Tesla Model S är nu Sveriges vanligaste elbil. Strax efter kommer Nissan med 2 638 Leafs på de svenska vägarna.
Det tar tid att byta ut en fordonsflotta, och det är helt i sin ordning. Vad som är djupt oroande är att det fortfarande nyregistreras en väldig massa fossilbilar. Enligt elbilstatistik.se nyregistrerades 1825 laddbara bilar under september, men enligt bilsweden.se nyregistrerades hela 31679 bilar i Sverige. Bara 5,7 % laddbara nyregistrerade alltså.
En bra bit över 1% av Teslas produktion har väl gått till Sverige hittills, om det fortsätter och Tesla kommer upp till sitt mål med 500 000 bilar år 2018 och 1 miljon år 2020 och någonstans där mitt emellan 2019, så ska vi i slutet av år 2020 ha sålts över 30 000 Teslor i Sverige. Kickar de igång de 3-4 gigafabrikerna Musk redan pratat om inom tillräckligt snar framtid pratar vi långt över 100 000 bara Teslor i Sverige till 2023.
2019 ska ju Volvo komma med flera elbilsmodeller. Nissan, GM och fler därtill verkar nu börja mena allvar med sina planer på att tillverka för massorna attraktiva elbilar i relevanta antal. Även om kanske försäljning i Kina har lite högre prioritet så har kapplöpningen om framtidens bilmarknad startat, och där har bränsleframdrift ingen plats.
Det märks att det blivit en markant ökning av Teslor i trafiken i Stockholm. För 2-3 år sedan såg jag kanske en model s i veckan men senaste veckorna har jag sett minst 5-10 stycken varje dag där 1 av 10 är model x övriga model s. Väldigt positivt!