Anders Helgesson och Carl Hjelm från Motormännens tidning Motor har den 5:e December satt nytt elbilsrekord på sträckan Ystad-Haparanda. De 164 milen mellan städerna är en riktig svensk klassiker.
Motormännen avverkade sträckan på 23 timmar och 5 minuter. De körde en Tesla Model S och laddade den enbart på Supercharger laddstationer som nu finns längs hela sträckan. Själva resan verkar ha avlöpt utan större problem, bilen kördes mest av autopiloten. Utförlig reportage kommer nog komma i tidningen Motor – tills dess kan man beskåda några bilder från resan på Instagram och Facebook.
Till Anders och Carl: STORT GRATTIS!
De var dock långt ifrån först att åka Ystad-Haparanda med elbil. Gröna Bilister åkte sträckan redan 2011, och sedan igen år 2013. Det tog dem dock 20 dagar (ja, dagar 😯 ) att komma fram.
Att Motormännen kunde putsa Gröna Bilisters gamla rekord med hela 19 dagar beror faktiskt inte enbart på elbilen de körde. Gröna Bilister tog det ganska så lugnt på sin åktur, de åkte bara lite varje dag, och träffade representanter från varje kommun längs vägen. Fast de var ju tvungna att göra det – för 2013 fanns det knappt några snabbladdare i Sverige!
Idag kan man susa fram längs E4 med sin elbil och snabbladda den, det finns ett pärlband av snabbladdare i stort sett hela vägen upp. Att man kan åka från Ystad till Haparanda på 23 timmar med en Tesla Model S är ju bra – men visste du att nuförtiden kan man åka sträckan på dryga 28 timmar även med en Nissan Leaf? Enligt ruttplaneraren eGOtrip.se skulle det ta 28 timmar 21 minuter att åka från Ystad till Haparanda med en 30 kWh Nissan Leaf.
Att en långresa med elbil inte längre är ett äventyr utan börjar bli rutin beror mycket på den snabba utvecklingen av laddinfrastrukturen. Även en kortare resa mellan Stockholm och Göteborg tog dagar för några år sedan – nu timmar. Gemene man har dock inte hängt med i utbyggnaden av laddinfrastrukturen, man hör fortfarande fördomar om veckor att åka någonstans med elbil (om folk över huvud taget ens kan tänka sig konceptet längre resor med elbilar). För att sprida budskapet behövs det både rekord som detta – och även berättelser från vanliga människor som åker på utlandssemester med sina elbilar!
Frågan är dock hur länge Motormännen får behålla sitt rekord? På vårt forum har folk redan börjat diskutera lämpliga rutter, räkna och planera! 🙂
Teslapodden, som görs av våra medlemmar Anders (HerrX på forumet) och Fabian (djFabbe), har blivit nominerad till Årets podcast. Hjälp dem vinna det ansedda priset genom att rösta på dem en gång per dag fram till den 11 December! Klicka på bilden ovan och rösta nu! (och i morgon, och övermorgon…)
TCS ett år sedan: Tar Tesla till COP21
För ett år sedan berättade vi om en annan långresa med Tesla: Centerpartiets miljöpolitiska talesperson Kristina Yngwe åkte med en Tesla Model S till historiska klimattoppmötet i Paris. Miljöpartiets Åsa Romson tog tåget (dit i alla fall, tillbaka flög hon, då tittade ju ingen på längre). Vi räknade lite på energieffektivaste sättet att förflytta politiker.
enligt Google maps tar det 17 tim och 57 min att köra denna sträcka just nu (09:41) med start i Ystad. Jag misstänker att Google maps inte räknar med tankning, kisspaus och matstopp så om man lägger till ett absolut minimum av tre stopp på 30 min var så hamnar man på 19 tim 30 min. I verkligheten tar man nog gärna lite längre pauser vilket visar att det i praktiken inte skiljer nämnvärt i tid att färdas med en Tesla jämfört en gammal fossilstånkare. Imponerande!
Det går att putsa en hel del på Motormännens tid. Enligt abetterrouteplanner.com skulle man kunna åka sträckan på 19h09m med en Tesla P100D:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=6762#p131535
En gång i veckan åker jag sträckan Göteborg-Helsingborg (runt 20 mil) med min 85D. Det är förvånansvärt många som undrar ifall jag måste stanna till på vägen för att ladda för att ta mig fram hela vägen…