Kinesiska BYD -Build Your Dream- som har tillverkat över 10,000 eldrivna bussar i sina kinesiska fabriker ska bygga en bussfabrik även i Ungern för leveranser inom EU.
De initiala planerna är ytterst blygsamma, det pratas om 300 anställda som ska bygga 200 bussar per år. Vilket kan bero på att under etableringens planeringsfas drog sig Budapests kollektivtrafikbolag BKV ur en upphandling av elbussar trots att BYD vann den. BYD hoppas nu på samma explosiva utveckling i Europa som i Kina, där det såldes 12,000 eldrivna bussar 2014 – och 94,000 2015! Allt som allt såldes det 25,000 bussar i Europa 2015 – bussar öht, inklusive alla sorter, med diesel som dominerande energikälla. Med tanke på att flera europeiska storstäder ska förbjuda dieselfordon i sina stadskärnor kan eldrivna bussar bli en strategisk satsning i EU nu. Vi utgår ifrån att BYD har hemliga planer på kraftig expansion de närmsta åren framöver.
Att BYD valde just Ungern som bas för sin europeiska busstillverkning är föga förvånande. Faktum är att BYD kommer få inhemsk konkurrens i det landet. Få kommer ihåg det nuförtiden men på 1980-talet var ungerska IKARUS bussar välkända runt om i världen. I Ungern producerades det 260,000 bussar som spreds överallt över hela jordklotet. Busstillverkningen kollapsade med kommunistregimens fall på 1990-talet, men från resterna har bland annat busstillverkaren MABI-BUS bildats som för några månader sedan var med i elbilstävlingen 80edays där de tävlande åkte jorden runt. Deras MODULO elbuss är därmed den första elektriska buss som har åkt jorden runt. Medan bussen BYD K9 endast har 250 km räckvidd kan MABI MODULO åka hela 350 km på en laddning av sina LiFePO batterier på 141 kWh.
Teslapodden, som görs av våra medlemmar Anders (HerrX på forumet) och Fabian (djFabbe), har blivit nominerad till Årets podcast. Hjälp dem vinna det ansedda priset genom att rösta på dem en gång per dag fram till den 11 December! Klicka på bilden ovan och rösta nu! (och i morgon, och övermorgon…)
Jag har idag skickat mail enligt medan till Volvo Buss. Ser fram mot deras svar.
Hej,
Jag läste idag att kinesiska BYD skall bygga en fabrik i Ungern.
Varför är det inte ni som bygger denna fabrik?
Hur kan ni släppa in en ny aktör på er marknad så som ni faktiskt gör? För om ni hade haft en elektrisk buss att sälja så hade incitamentet för BYD att bygga bussar i Europa varit betydligt mindre.
Det här är en mycket farlig utveckling där en viktig industri sitter fast i gammal teknik, vilket ger nya aktörer fritt tillträde till deras marknad.
Om dessa nya aktörer är inhemska så är allt frid, till exempel vad beträffar Tesla som köpt upp en konkad Toyotafabrik, men här handlar det om kinesiska företag som i princip flyttar såväl pengar som arbeten till Kina.
Vad blir kvar här? Några tunna skivor knäckebröd att knapra på och en massa dårar som skjuter på varandra.
Argumentet att vi lever i en global tid håller inte, särskilt inte för er som betalar genom att konka.
Som tillverkade småföretagare i Göteborgsregionen är jag beroende av att Volvo fungerar. Dels pga den industristruktur som omger ett sådant företag, men även därför att många av mina kunder köper saker av mig för pengar som de tjänat genom att jobba på Volvo.
I detta är jag långt ifrån ensam. Era bedömningar och beslut angår hela Sverige.
Nu är BYD här. En tung faktor bakom är att ni, tillsammans med övrig bussindustri i europa, har agerat på fel sätt. Hur tänker ni agera i framtiden?
Jag ser gärna att någon högt upp i organisationen svarar på detta mail. Ett svar från VD vore uppskattat eftersom frågan är så viktig.
Med Vänliga Hälsningar
Volvo bygger faktiskt elbussar, eller mest hybrider, men de har tre elbussar i trafik redan
http://www.nyteknik.se/fordon/volvos-forsta-elbuss-rullar-i-trafiken-6393682
http://www.goteborgelectricity.se/node/19499/om-elbussen
TYvärr bygger de inte riktigs elbussar. de satsar hårt på en död häst, nämligen kortdistansbussar. Antar att det har med dera dieselmotortillverkning att göra.
Ok då är jag med, de sitter fortfarande på fel häst 🙂
Volvos elbussar har 76 kWh batterikapacitet, vilket enligt Volvo själva kan ta bussen 95 kilometer, om man nyttjar 100% av kapaciteten, alltså i teorin, eller under “ideala förhållanden”, huruvida ideala förhållanden inkluderar medvind och nedförslut framgår inte. De hävdar 1,2 kWh per kilometer (~ 63km/100% batterikapacitet) under “full belastning”, och vad som menas med “full belastning” har jag inte heller klurat ut.
För att nå dessa låga förbrukningsvärden i teorin har man gjort en del uppoffringar, bland annat har man tagit till en så klen motor, 100 hp, för att det drar en aningen lite mindre än en kraftigare motor, men man behöver då växlar, i stadstrafik! Inte unikt för volvos elbussar, men ändå dumsnålt.
Volvo har varit inne på 7 års garanti på dessa batterier, men under förutsättningen då en begränsad körsträcka per år, som är lägre än snittkörsträckan för stadsbussar!
Full laddning menar de tar 6 minuter, det är ju imponerande, Det kräver nästan 1 MW till laddstationen, och det behövs rätt många laddstationer.
Snittar man ungefär 20 km i timmen som de busslinjer jag räknat på, och använder volvos uppgift om “full belastning” går det motsvarande en full laddcykel var tredje timme, det är 5 fulla laddcykler på ett 15-timmars arbetspass, varav 80% av laddningen sker med 10C, plus nästan konstant acceleration eller regenerativ inbromsning.
Klart som korvspad att de inte kan lämna garanti för normalt bruk då, en ny buss med väldig låg driftkostnad vill man ju ska gå hela tiden, redan 5 laddcykler per dygn blir 1825 cykler per år, med som sagt 80% 10C laddning, plus ideligen upprepad acceleration och regenerativ inbromsning.
Jag ser det inget annat än en motsvarighet till Toyotas bränslecellssatsning, ett försök att förhala utvecklingen mot riktiga alternativ och samtidigt låtsas satsa på utveckling.
Jag föreställer mig att det är bra mycket bekvämare att åka med en eldriven buss med fast utväxling än med en buss med växellåda.