Med de senaste månadernas starka försäljningssiffror har Tesla Model S gått om Nissan Leaf som Sveriges vanligaste elbil. I slutet av September fanns det 2685 Tesla Model S i Sverige – jämfört med 2638 Nissan Leaf, enligt Power Circles sajt elbilsstatistik.se som hämtar sina siffror direkt från Transportstyrelsens bilregister.
Tittar vi på marknadsandelar ser vi att drygt en fjärdedel av alla elbilar i Sverige är en Tesla Model S och andra dryga fjärdedelen Nissan Leaf. Tillsammans står de för över hälften av Sveriges alla elbilar. Övriga märken får dela upp resten av kakan emellan dem, med Renault Zoe som en snabbt växande kakbit.
Nissan har en chans att återfå ledningen nästa år, när nya Leaf börjar levereras. Andra tillverkare måste sälja flera tusen elbilar för att komma ikapp.
Även svenska branschorganisationen BIL Swedens sajt bjuder på mycket statistik om elbilar. Förutom rapporter varje månad kan man även kolla nyregistreringar, fordonsbestånd etc. Vår egen sammanställning byggde på dessa siffror. Vi hade en egen informationssida med leveranssiffror som vi började föra statistik i innan ovan nämnda sajter kom igång med sin rapportering om Tesla. Nu när de för pålitlig statistik hämtad direkt från Transportstyrelsens register finns det längre ingen anledning för oss att föra en egen, mindre pålitlig statistik. Vi kommer därför ej längre underhålla vår egen statistiksida.
Orkar du med ett diagram till ska du titta på följande:
Alla nya produkter brukar anammas olika snabbt av olika människor. Det finns de som är tidigt ute och skaffar senaste mobilen, datorn, bilen, etc, sedan kommer majoriteten, sist “eftersläntarna” och allra allra sist de inbitna fanatikerna som än idag använder skivspelare, hemtelefon med nummerskiva och kamera med riktig film i.
Sajten dentresearch.com placerade in hur långt de olika länderna har hunnit på laddbilarnas acceptanskurva. De räknade både elbilar och laddhybrider. Som synes har till och med Norge som brukar räknas som landet som har kommit längst med elbilar bara kommit till acceptansnivån tidig majoritet. Vi i Sverige befinner oss fortfarande där enbart “tongivarna” (eller ska vi översätta engelskans “influentials” som “trendkänsliga”?) har hoppat på laddhybrid- och elbilstrenden än. Först när försäljningssiffrorna har fördubblats kan vi börja prata om att folk på allvar har börjat köpa laddbara bilar. Med dagens utvecklingstakt är vi där mot slutet av 2018.
TCS ett år sedan: 32,000 mil med Tesla
För ett år sedan rapporterade vi om limousinservicebolaget Tesloops Tesla som har körts 32,000 mil. Ganska så händelselösa mil, bilen har bara rullat på. Ett antal däck har de förbrukat, och främre motorn och 12V batteriet fick bytas, men bilen har tex fortfarande original bromsbelägg. Efter 32,000 mil störtdök dock bilens räckvidd plötsligt – av en oväntad anledning.
Nästan så man blir sugen på att flytta till Norge 😀
Verkar som om tillväxttakten av Teslor i Sverige sedan april 2017 har avtagit, drygt 200 Model S och knappt 200 Model X på 5 månader. Känns som det planar ut…
Jag skulle gissa att det beror på 2 saker. Ena är att priserna gått upp ganska mycket. Det andra är att vi närmar oss M3 och folk lägger hellre 400k än 1M.
Precis vad jag också tänkt…men den globala försäljningen av dessa modeller stiger, så Sverige är annorlunda. Frågan jag ställer mig, om nyförsäljningen av S/X minskar för mycket och det dröjer över 1 år innan 3:an kommer hit, vad händer då med dotterföretaget Tesla Sverige? Är reservationen för Model 3 säkrad på något sätt eller finns det någon risk här?
Ser ingen risk i detta så länge Tesla expanderar i världen. Det både säljs och finns fler Teslor här än i många nya marknader som Tesla etablerar sig i. Avstånd till Service Center kan vara en sak som gör att många drar sig för att köpa en Tesla. Sverige är inget litet land när man ser till avstånd. Till årsskiftet öppnar SC i Malmö och jag hoppas och tror att det öppnas ytterligare några till i Sverige under 2018.
Ja servicecenter är hönan och ägget, utan ett rimligt avstånd till servicecenter är det inte att rekommendera tesla som bil. Annars är det svårt att slå en tesla S100D som vinterbil i norrland/glesbygd. Genom att sätta upp servicecenter i exempelvis antingen sundsvall/umeå/örnsköldsvik/östersund så blir nog mera sugen på att köpa sig en S/X
Själv bor jag ca 40 mil från närmaste SC nu och det har inte varit några problem. Dock så har jag vägarna förbi Göteborg ibland och kan då passa på att lämna in bilen om det skulle behövas. För många kommer det dock ta emot att ha så långt till ett serviceställe. Ett SC i norra delen av Sverige vore nog mycket bra, inte bara för alla som bor där utan som en trygghet för alla som kör där inklusive de från Norge.
Försäljningen av bilar går väl ner under sommaren rent generellt? I September såldes 75 model S, och det är över snittet per månad för 2017, vilket är ~65. I stort ökar försäljningen fortfarande jämfört med föregående år ganska bra.
Det är så vitt det verkar många fler M3 beställda än vad Tesla producerat bilar hittills sammanlagt, så räkna med att leveranser börjar rassla på rejält när de får fason på den produktionen, och betat av köerna i prioriterade marknader. Om målet 500 000 bilar under 2018 uppnås är det betydligt fler bilar än vad Tesla producerat sammanlagt hittills, bara under 2018.
Då produktionsmålet 500 000 bilar 2018 är totala antalet bilar, inklusive S/X så lär man även om de uppnår det få, om man beställer en M3 i Sverige idag antagligen få vänta en bra bit in i 2019 på leverans, även om de inte högprioriterar andra marknader, så som exempelvis Kina för att sälja krediter och etablera sig ordentligt på världens största bilmarknad.
Saldot är vad jag ser 60 Tesla-bilar mindre jämfört med maj – september förra året, men å andra sidan 217 Tesla-bilar fler om man jämför januari – september istället. MS är modellen som minskar i försäljning, vilket kanske kan bero på att MS60 försvann i april?
Jag är medveten om produktionsvolymerna som kommunicerats från bolaget men funderar lite allmänt på vad som händer med svenska Tesla om deras bilförsäljning sjunker på den svenska marknaden och det eventuella vakuum som blir innan M3 kommer hit… De kanske räknar och tar höjd för detta?
Att MS60 försvann tror jag inte har så stor påverkan då valutajusteringar har gjort att du kunde köpa MOdel S 75 billigare än vad MS 60 kostade innan den togs bort.
Jag ser inget tecken på något större kommande vacuum, jag ser fluktuationer i en generellt ökande trend även om vissa specifika utvalda jämförelser visar negativ utveckling. Det sagt kan jag inte bestämma att min analys skulle vara bättre än din.
Leveranserna av model X till Sverige började med sitt första exemplar inregistrerat i juli 2016, och kom igång under hösten, så, det var en temporär uppgång du jämför med, på grund av backloggen på model X som de under september kom igång och betade av. September 2016 registrerades 138 MX, och september 2017 38 st, det är alltså en skillnad på 91 st som kan härledas till försening i leverans av MX, vilket blir >50% mer än skillnaden från 2016 maj – sep till 2017 maj – sep.
Så, så vitt jag kan bedöma, när man kompenserar för att _registreringarna_ av X i Sverige var omfattande under en kort tid av bilar som sålts/beställts under väldigt mycket längre tid så har försäljningen av S och X en tydligt stadigt ökande generell trend.
Jag förstår inte heller riktigt vad du oroar dig för, när de väl fått fason på produktionen av M3 är det väl inte långt kvar till att de börjar levereras hit? Om S/X ibland säljer lite mer och ibland lite mindre än vad de någonsin gjort i några månader till i Sverige är det knappast så att de gör några radikala bantningar eller lägger ner verksamheten här för det, om något i sådana här situationer är Tesla/Musk kända för att agera utifrån förståelse om att det kan vara motigt ett tag, för att sedan bli väldigt bra.