Ingen dragkrok på Tesla Model 3… eller?

 

yeshitch

När Elon Musk för ett och ett halvt år sedan, den 3 April 2016 twittrade om att Tesla Model 3 skulle få dragkrok var det många som blev glada över nyheten. Speciellt i Europa.

I USA har man en annan syn på frakt av tunga och skrymmande laster. Vill man göra det tar man sin pickup, eller hyr en. Dragkrok för släp återfinns bara på gigantiska SUV-ar med kraftfulla och törstiga motorer. För en amerikan är det naturligt att Tesla Model S inte har dragkrok medan SUV-en Model X har det.

Vi i Sverige och Europa har dock en annan kultur. När vi ska frakta något tungt, smutsigt eller skrymmande hakar vi på ett släpvagn på våra bilar. Även ganska små och motorsvaga bilar kan fås med dragkrok och bilar som inte kan fås med det känns ganska begränsade. Därför var glädjen stor över Elon Musks tweet på den här kontinenten – medans amerikaner bara skakade på huvudet och undrade varför?

Månaderna gick och vi hörde inte mer om Model 3 dragkrok. Så visades slutliga versionen upp – utan dragkrok. Sedan levererades de första färdiga bilarna – utan dragkrok.

Folk började undra. Har Elon ändrat sig? Kommer Model 3 inte få nån dragkrok? Många skickade tweets med frågor till honom i hopp om svar.

Så kom den till slut:

nohitch

Kallduschen var total. Där står det svart på vitt, två bokstäver N, O. Besvikna europeiska kunder -bland andra flera av våra medlemmar- avbokade bittert sina Model 3 beställningar.

Andra började försöka läsa mellan raderna. Frågan han svarade på kunde ju uppfattas som om Model 3 skulle ha dragkrok nu, och som standard? Att han svarar nej på en sådan fråga är ju förståeligt. Eller menar han verkligen nej, aldrig? Några svar på följdfrågorna kom dock aldrig.

Det som håller hoppet uppe är luftfjädringen. Samma dag Elon twittrade om dragkrok i April i fjol sa han även att Model 3 skulle få luftfjädring. Men när den slutliga designen visades upp, och på bilarna som levererats fanns det ingen luftfjädring. Tesla sa även officiellt att Model 3 skulle ha konventionell fjädring.

Fast efter ett tag framkom det att de första bilarna, de som byggs nu, har konventionell fjädring – men framtida Model 3 kommer att kunna fås med luftfjädring som tillval.

Optimisterna hoppas dragkroken kommer få samma öde. Saknas från de första bilarna som ska till amerikanska kunder som ändå inte vill ha den, för att hålla ner komplexiteten. Men kommer läggas till längre fram, precis som fyrhjulsdrift, prestandamodell och luftfjädring.

Pessimisterna pekar förutom Elons senaste tweet även på Tesla Model S. Den kan man inte få med dragkrok trots att Model X som bygger på samma bottenplatta kan. Det är inte för att Tesla inte kan montera en dragkrok på Model S som de inte gör det – utan för att de inte vill. Vill du ha en dragkrok på din Tesla ska du betala ordentligt för den och köpa toppmodellen. En taktik som verkar ha fungerat. Om Model S inte får dragkrok, varför skulle den mycket billigare Model 3 få det?

Frågan om Model 3 i framtiden kommer få dragkrok eller inte hänger alltså fortfarande i luften. Trots Elons tweet.

Men det är viktigt att komma ihåg att frågan inte är om Model 3 kan ha dragkrok? Alla bilar kan ha det. Bensin-, diesel eller el. Det finns dragkrokar att köpa till både Nissan Leaf, Tesla Roadster och Tesla Model S. Visst, inte godkända av biltillverkaren. Men kan, det kan de. Frågan är inte teknisk – den är politisk.

 


TCS ett år sedan: Hur långt kommer man på en hamburgare?

För ett år sedan räknade vi ut hur långt en elbil kan åka på energiinnehållet i en hamburgare. Kan du gissa svaret?

Bookmark the permalink.