Ingen dragkrok på Tesla Model 3… eller?

 

yeshitch

När Elon Musk för ett och ett halvt år sedan, den 3 April 2016 twittrade om att Tesla Model 3 skulle få dragkrok var det många som blev glada över nyheten. Speciellt i Europa.

I USA har man en annan syn på frakt av tunga och skrymmande laster. Vill man göra det tar man sin pickup, eller hyr en. Dragkrok för släp återfinns bara på gigantiska SUV-ar med kraftfulla och törstiga motorer. För en amerikan är det naturligt att Tesla Model S inte har dragkrok medan SUV-en Model X har det.

Vi i Sverige och Europa har dock en annan kultur. När vi ska frakta något tungt, smutsigt eller skrymmande hakar vi på ett släpvagn på våra bilar. Även ganska små och motorsvaga bilar kan fås med dragkrok och bilar som inte kan fås med det känns ganska begränsade. Därför var glädjen stor över Elon Musks tweet på den här kontinenten – medans amerikaner bara skakade på huvudet och undrade varför?

Månaderna gick och vi hörde inte mer om Model 3 dragkrok. Så visades slutliga versionen upp – utan dragkrok. Sedan levererades de första färdiga bilarna – utan dragkrok.

Folk började undra. Har Elon ändrat sig? Kommer Model 3 inte få nån dragkrok? Många skickade tweets med frågor till honom i hopp om svar.

Så kom den till slut:

nohitch

Kallduschen var total. Där står det svart på vitt, två bokstäver N, O. Besvikna europeiska kunder -bland andra flera av våra medlemmar- avbokade bittert sina Model 3 beställningar.

Andra började försöka läsa mellan raderna. Frågan han svarade på kunde ju uppfattas som om Model 3 skulle ha dragkrok nu, och som standard? Att han svarar nej på en sådan fråga är ju förståeligt. Eller menar han verkligen nej, aldrig? Några svar på följdfrågorna kom dock aldrig.

Det som håller hoppet uppe är luftfjädringen. Samma dag Elon twittrade om dragkrok i April i fjol sa han även att Model 3 skulle få luftfjädring. Men när den slutliga designen visades upp, och på bilarna som levererats fanns det ingen luftfjädring. Tesla sa även officiellt att Model 3 skulle ha konventionell fjädring.

Fast efter ett tag framkom det att de första bilarna, de som byggs nu, har konventionell fjädring – men framtida Model 3 kommer att kunna fås med luftfjädring som tillval.

Optimisterna hoppas dragkroken kommer få samma öde. Saknas från de första bilarna som ska till amerikanska kunder som ändå inte vill ha den, för att hålla ner komplexiteten. Men kommer läggas till längre fram, precis som fyrhjulsdrift, prestandamodell och luftfjädring.

Pessimisterna pekar förutom Elons senaste tweet även på Tesla Model S. Den kan man inte få med dragkrok trots att Model X som bygger på samma bottenplatta kan. Det är inte för att Tesla inte kan montera en dragkrok på Model S som de inte gör det – utan för att de inte vill. Vill du ha en dragkrok på din Tesla ska du betala ordentligt för den och köpa toppmodellen. En taktik som verkar ha fungerat. Om Model S inte får dragkrok, varför skulle den mycket billigare Model 3 få det?

Frågan om Model 3 i framtiden kommer få dragkrok eller inte hänger alltså fortfarande i luften. Trots Elons tweet.

Men det är viktigt att komma ihåg att frågan inte är om Model 3 kan ha dragkrok? Alla bilar kan ha det. Bensin-, diesel eller el. Det finns dragkrokar att köpa till både Nissan Leaf, Tesla Roadster och Tesla Model S. Visst, inte godkända av biltillverkaren. Men kan, det kan de. Frågan är inte teknisk – den är politisk.

 


TCS ett år sedan: Hur långt kommer man på en hamburgare?

För ett år sedan räknade vi ut hur långt en elbil kan åka på energiinnehållet i en hamburgare. Kan du gissa svaret?

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 15 Responses to Ingen dragkrok på Tesla Model 3… eller?

    1. Fredrik says:

      Om de är som som Tibor skriver att Tesla tycker man ska köpa en dyrare bil för att få krok så tror jag Tesla har fel, för jag tror de som verkligen vill ha krok de kommer istället köpa ett annat märke då en modell X för de flesta är för dyr bil.

      Där finns vissa konstiga saker med Tesla, krok är en sak och adaptiv farthållare/autopiloten en annan. På flera märken är idag adaptiv farthållare standard, dvs den ingår medans Tesla envisas med att sätta (i mina ögon) ett väldigt högt pris på denna. Jo jag vet att de har mer funktioner kanske men varför inte låta alla få åtminstone adaptiv farthållare som standard precis som på t.ex VW och Volvo?

      • zyax says:

        Elon har inte något som helst intresse av att göra något val för Europa, då hade nästa bil varit en kombi med dragkrok istället för ännu en amerikansk biltyp (Pickup) och högre standard på vissa detaljer, precis som du nämner. Man kan ju hoppas att han ändrar sig med både dragkrok och presenterar en kombi (ingen SUV tack) samt snäppar upp detaljerna.

        • Björn Forslund says:

          Min förhoppning är att det här med att de ska återvinna så mycket som möjligt av Model 3 till Model Y betyder att Y blir något mer i stil med Volvo V60 cross-country, dvs, upphoppad kombi, snarare än en mer renodlad SUV. I-Pace är ett annat exempel på lågbyggd crossover, som Jaguar trots det kallar SUV.

          • zyax says:

            Det låter bra om det stämmer. SUV-ar är mest penisförlängare, det praktiska i dessa består att de mosar de andra bilarna vid en krock.

            • taliz says:

              Nja, SUVar köps ju mest av kvinnor. Bättre sikt, känns säkrare, enklare insteg osv.
              Själv börjar jag bli gammal och tycker det börjar bli jobbigt att ta sig i och ur min V60. Sugen på en SUV av den anledningen…

            • zyax says:

              Inte för att jag ifrågasätter egentligen, för du har säkert rätt, men finns det statistik på det där med att kvinnor köper SUV? Att de vill ha något säkert förstår jag, men att man ska sitta och glo ner på pöbeln känns mer som Trump än en svensk kvinna…

        • Fredrik says:

          De är ju förhållandevis liten investering att designa in en krok för Europa marknaden i förhållande till möjlig utdelning.
          Att däremot skapa en kombi för några enstaka marknader är ju en helt annan investering så jag förstår att de inte kommer hända på många åt åtminstone.

          • zyax says:

            Det har du givetvis rätt i, men min poäng är kanske att visa att Tesla inte alls har ett europeiskt sätt att se på bilen vilket är förståeligt, men då får de också förvänta sig att tappa kunder som mig när konkurrenterna kommer med något mer praktiskt.

            • Fredrik says:

              Japp, där håller jag med dig helt… De är väldigt amerikanska bilar som anpassas så lite de går för att sälja dem i Europa… Så är de idag och så tror jag de kommer vara åtminstone ett antal år till beroende på hur snabbt de växer och klara av att växa…

          • Björn Forslund says:

            Det är skillnad på kombi och kombi. SUV’arna i kompaktsegmentet blir allt lägre, Jaguar i-Pace (SUV enligt Jaguar) är ex ungefär lika hög som V60 cross-country. Jag ser alltså inget problem med en Tesla kombi även för den amerikanska marknaden, men det lär bli i crossover utförande.

    2. Snåla Grisen says:

      Varför kan man inte eftermontera en dragkrok på Model 3, S? Hästkrafterna och vikten finns ju där redan? Är det så att en släpkärra påverkar autopiloten på något sätt som biltillverkaren måste kompensera för? Saknas fästen, är chassit för svagt för att kunna montera dragkrok? I mina ögon ser en Tesla ut som vilken bil som helst, fyra hjul, ratt, motor etc…

      Att Tesla säger att det inte går, vad betyder det i praktiken?

    3. Björn Forslund says:

      Enligt ett inlägg på model3ownersclub forumet så kommer drag att komma så småningom:

      I can double confirm the tow hitch. I spoke with Javier VP of Product Design and he acknowledged the presence of the hitch but did not give any further details or specs.

      Tar inte direkt det för givet men jag ser det fortfarande som sannolikt, åtminstone till lanseringen i Europa.

    4. Claes says:

      Vi i Sverige har alltid haft betydligt högre bränslekostnader än USA. Hade vi haft som dom hade vi också åkt runt i pickuper så det handlar mer om politik än kultur tycker jag.

    Lämna ett svar