När BMW designade i3 utrustades den med en undermålig räckviddsförlängare för att få bilen att passa en särskild paragraf i Kaliforniens bilregler och få samma förmån som elbilar, sk “white sticker” – trots att i3 modellen med räckviddsförlängare egentligen är en laddhybrid.
För att skilja bilen från “riktiga” laddhybrider var BMW tvungna att montera en extremt liten bränsletank så att bilens räckvidd med bensin blev mindre än elräckvidden. Bensinmotorn degraderades till en halta-hem-nödlösning. BMW i3 är varken en fullödig elbil med rejäl räckvidd eller en fullödig laddhybrid. Dess kombinerade el+bensin-räckvidd är bra mycket kortare än Teslas räckvidd på enbart el. Men ingenjörerna i Bajern gjorde det med flit – för att få bilen ändå attraktiv på ett utav dess viktigaste marknader.
Jublet uteblir nog nu, när Kalifornien -precis lagom till bilens lansering- beslutat att inte ge BMW i3 någon “white sticker” trots allt. Orsaken till kovändningen är än så länge oklart, men det kommer att bli ett rejält bakslag för försäljningen i världens viktigaste elbilsmarknad.
BMW har inte publicerat vad de tänker göra än, försöka påverka Kalifornien juridiskt eller via någon omarbetning av bilen. Det verkar dock som om de misstänkte beslutet ett tag, för flera presumtiva kunder har berättat att BMW har försökt avråda dem från att skaffa räckviddsförlängaren.
En annan möjlig resultat av beslutet kan dock bli att BMW utrustar bilarna med större bensintank, nu när de inte längre behöver strypa bensin-räckvidden till mindre än el-räckvidden. För att hoppas att de skippar bensinmotorn helt och installerar större batterier istället är väl för mycket begärt?
BMW i3 har alltså varit en kompromiss-bil. Nu är frågan vad tyskarna ska göra med den när själva anledningen till kompromissen har försvunnit?
Ja faktiskt lite rätt åt BMW.
Ryktet florerar ju att det är en tyst överenskommelse att elbilar bara ska få gå max 100 miles (16mil) för att dom bara ska bli en andra bil och inte kanibalisera på försäljningen på “första bilen” som man tjänar bra på eftermarknaden etc.
Tesla är fantastisk som bryter detta (om det nu är sant).
Man ser ju samma mönster som när apple släppte iphonen, dom stora telefontillverkarna ignorerade dom.
Det är ju tur att dom stora biltillverkarna verkar ha ignorerat tesla på samma vis, så att mönstret kommer att upprepa sig menar jag.
Tyst överenskommelse är nog lite för mycket foliehatt.
Men marknadsavdelningar som oberoende av varandra kommer fram till samma slutsats är det nog.
En viktig faktum som många glömmer är att traditionella biltillverkares kunder inte är bilägarna – utan återförsäljarna, generalagenterna. Tesla är en av en handfull få biltillverkare som säljer bilar direkt till slutkund.
Det är bilförsäljarna som vill att kunder ska köpa bilar som behöver årlig service, och bilar som byter utseende helst varje år, så gamla fullt fungerande bilar blir “omoderna” (ej moderiktiga längre).
Pingback: BMW i3 testkörd - Tesla Club Sweden