Tesla Model S är bilen som ständigt utvecklas. Även efter att du har köpt bilen får du ständigt nya finesser nedladdade trådlöst till bilen.
Tesla Motors jobbar också med att -förutom skapa nya funktioner och finesser- konstant förbättra bilarnas pålitlighet och säkerhet.
Det verkar som om de har lagt extra mycket krut på att förbättra laddningen senaste tiden. På kort tid har i alla fall tre nyheter kring bilarnas laddsäkerhet dykt upp.
Efter ett tillbud med en kund vars elcentral i huset var trasig införde Tesla Motors en extra övervakning av laddströmmen: om strömmen fluktuerar och får små korta avbrott, som när någon sladd eller transformator i elnätet som bilen är ansluten till håller på och ger upp, minskar nu bilen sitt laddström och varnar ägaren att det är dags att kolla över sitt hus elsystem. Det är långt mer än vanliga elbilars säkringar och jordfelsbrytare – Tesla varnar innan själva felet har inträffat.
Den förbättringen har skickats ut trådlöst till bilarna utan behov för verkstadsbesök eller liknande, i version 5.8.4 av bilens programvara. Plötsligt är bilarna ännu lite bättre.
Den andra nyheten är liknande, men inuti bilen, inuti dess batteripack. Tesla Motors har lämnat in en patentansökan om att övervaka fluktuationer i strömmen ut från ett batteripack för att detektera battericeller som håller på att gå sönder. Åter igen, istället för att agera när felet väl har inträffat så är det mycket bättre att få förvaring om att något håller på att hända och kunna agera i förväg. Om bilen detekterar att en cell håller på att gå sönder så går batterikylningen igång på max, cellen töms på laddning och kopplas bort – innan den går sönder på riktigt, börjar värmerusa och i värsta fall även kanske brinna.
Tredje säkerhetsnyheten är lite mer gammaldags. Här får Tesla Motors för hand skicka ut en ny förbättrad NEMA 14-50 adapter för laddsladden till vissa kunder i USA. Allt går ju inte att ladda ner över mobilnätet.
Pingback: Aj så fel det kan bli - Tesla Club Sweden