BMW har härom veckan presenterat sin i3 modell, och kommer nästa vecka att presentera i8 på motormässan i Frankfurt.
BMW i3
BMW i3 är en femdörrars småbil med fyra sittplatser. Den har 22 kWh batteri och räckvidd upp till 160 km. Som tillval kan man köpa till en bensindriven generator, “range extender”, som kan ladda batterierna och förlänga körsträckan.
Ingenjörerna i Bayern verkar dock ha hamnat i “speciell bil = speciellt utseende”-fällan. Inte ens efter en blöt Oktoberfest kan man kalla bilen för vacker.
Fälla nummer två bilen hamnade i är räckvidden. 160 km är helt enkelt för litet. Den bensindrivna generatorn man kan köpa till hjälper inte heller särskilt mycket: räckvidden ökas enbart till 300 km. Intressant att notera här är den pyttelilla bensintanken på endast 9 liter. Detta pga politik – inte teknik. Bilar i USA som har längre elektrisk räckvidd än bensin-räckvidd räknas som elbilar och får därmed högre bidrag. Därför ströp BMW bensintanken så att den inte ska förlänga bilens räckvidd alldeles för mycket. Tyvärr dödade de därmed hela konceptet. Dessutom blir bilens prestanda begränsad när den körs på bensindrift, för att bensinmotorn de har valt har för liten effekt.
BMW i3 är en mycket mindre bil än Tesla Model S, det är helt enkelt en liten stadsbil. Dess främsta konkurrent blir snarare Nissan Leaf. Men medan i3 kostar €35 000 (€ 39 710 för modellen med bensin-generatorn) kan Nissan Leaf köpas för €24 000, med upp till 200 km elektrisk räckvidd. Nissan Leaf har dessutom 5 sittplatser, och 4 riktiga dörrar – för att kunna öppna BMW i3-s bakdörrar måste först framdörrarna öppnas!
BMW i3 verkar ha tagits fram för att bli en “Nissan Leaf-dödare”, men manglats i lite för många kommittéer innan dess slutliga lansering.
BMW i8
Medan BMW i3 är en liten stads-elbil, lanseras BMW i8 som en sportbil. BMW i3 försöker ta fighten med Nissan Leaf – försöker BMW i8 locka till sig Tesla-kunderna?
BMW i8 är inte en elbil – det är en plug-in hybrid. Det betyder att dess primära motor är en bensinmotor, som hjälps av två stycken elmotorer och en batteri på 7.2 kWh som ger en eldriven räckvidd på endast 35 km. Bilen kan drivas på laddad el, men det är inte dess primära drivsätt.
Med hjälp av bensinmotorn och de två elmotorerna accelererar bilen 0-100 km/h på imponerande 4.8s. Fulladdad och fulltankad blir kombinerade el+bensin räckvidden på 500 km. (600 km i en särskild eco-pro mode.)
Bilen är överkomplicerad tekniskt avancerad, med två elmotorer, sexväxlad växellåda till bensinmotorn och tvåväxlad växellåda (!) till elmotorn.
BMW i8 är en väldigt vacker bil att titta på, men har sittplats för endast 2+2 personer (baksäte av sportbilstyp). Dörrarna öppnas framåt-uppåt, som en stukad måsvinge.
BMW i8 kommer att kosta från ca €100 000 och uppåt.
Tesla Model S är därmed billigare, har fler sittplatser, mer bagageutrymme, men ändå liknande acceleration och räckvidd. Den saknar dessutom bensinmotor, växxellådor, kopplingar, avgassystem mm som kan gå sönder.
BMW i8 kan ta nån enstaka Tesla Model S kund – men mer pga emblemet på nosen än det som finns bakom den.