Elbilsexporten i siffror

NorskaElbilar

För tre veckor sedan avslöjade vi att en stor del av elbilarna i Sverige exporteras till Norge. “Norges elbilsrevolution finansieras av svenska skattepengar” var (något provokativa) titeln på artikeln där vi belyste att 20% av alla elbilar som registreras i Norge är inte nya bilar utan begagnade, importerade. Svenska leasingbolag har satt i system att leasa ut elbilar i Sverige, ofta med så korta leasingperioder som bara ett år, inkassera svensk elbilsstöd – och sedan exportera bilarna till Norge. Elbilar i Sverige fick 40,000 kronor i Supermiljöbilspremie fram till 1 juli 2018, därefter höjdes beloppet till 60,000 kronor i elbilsbonus. Elbilar som fått svenska bidrag försvinner efter leasingperioden till Norge. Svenska begagnatmarknaden åderlåts på så sätt på elbilar, det är svårt att hitta begagnade elbilar i landet. Istället försvinner bilar som fått svensk skattebidrag utomlands och hjälper norrmännen skaffa billiga begagnade elbilar.

Artikeln rönte stor uppmärksamhet – även om vissa var skeptiska, “så illa kan det väl inte vara” och menade att påståendet att elbilar exporteras till Norge byggde på hörsägen och enskilda händelser. Det efterfrågades hårda fakta och siffror som skulle stödja påståendet.

Sajten car.info listar Sveriges alla bilar. Alla. Man kan titta på bilder, se vilka bilmodeller som finns var i landet och även ta upp utförlig information om enskilda bilar. Visste du till exempel att det finns runt 200 Trabant i Sverige? De hämtar sin data direkt från bilregistret.

Vi kontaktade car.info och bad dem kolla upp hur många elbilar som exporterats till Norge de senaste åren? Är situationen verkligen så illa som vi utmålade i vår artikel? De siffror vi fick tillbaka visar att det nästan är ännu värre.

ElbilExportTotal

Ovan graf visar totala antalet nyregistrerade elbilar i Sverige månad för månad sedan januari 2017 och totala antalet elbilar exporterade till Norge under samma tidsperiod. Vi kan glädjas åt blåa linjen som visar att det köps fler och fler elbilar i Sverige, kurvan har en starkt uppåtgående trend. Peaken i mars 2018 beror på Nissan som började volymleveranserna av sin nya Leaf den månaden samtidigt som Tesla hade bråttom att leverera sina bilar innan kvartalets slut. Med alla nya elbilsmodeller på marknaden har vi snart lika stor försäljning av elbilar varje månad som den rekordmånaden.

Men röda linjen berättar samtidigt att en hel del av de bilar som köps försvinner efter ett tag ut ur landet. I Sverige har vi ett kultur att nya bilar köps framför allt av företag eller leasingbolag. Det är först efter tre år som bilarna kommer ut på begagnatmarknaden och privatpersoner köper dem. Den röda linjen visar att en stor andel av de leasade bilarna inte kommer ut på svenska begagnatmarknaden utan försvinner till Norge. Ögat jämför reflexmässigt staplarnas höjd vertikalt men tänk på att till exempel de 102 bilar som exporterades i juli 2018 till Norge inte ska jämföras mot de 529 elbilar som nyregistrerades samma månad – utan mot hur situationen var i början-mitten av 2017 då de först registrerades i Sverige! På den tiden såldes det mellan 2-300 elbilar i månaden. För att se hur stor andel av elbilarna exporteras utomlands ska man jämföra exportkurvan mot hur nyregistreringskurvan var drygt ett år innan.

Det senaste året, oktober 2017 tom september 2018 har det sammanlagt exporterats 898 elbilar från Sverige till Norge. Det är 898 elbilar som var och en har fått 40,000 kronor i Supermiljöbilspremie när de först registrerades i Sverige. Sammanlagt har de 898 elbilarna fått 36 miljoner kronor i bidrag från svenska staten.

För att sätta talet 898 exporterade elbilar i perspektiv: år 2016 nyregistrerades det 2767 elbilar under året och vid slutet av det året fanns det sammanlagt 7532 elbilar i Sverige. 898 bilar är 32 respektive 12 procent av de talen.

Exporten visar samma växande trend som nyregistreringarna. Sedan sommaren har antalet exporterade bilar stadigt legat över 100 bilar per månad. Gör vi inget åt det kommer exportkurvan få samma branta ökning som nyregistreringskurvan haft senaste året. Det registreras ungefär dubbelt så många elbilar nu som det gjorde första halvan 2017. De elbilar som registreras och leasas nu kommer att exporteras i framtiden.

Alla elbilsmärken exporteras dock inte i samma utsträckning. Tittar vi på de senaste 12 månaderna, oktober 2017 tom september 2018 har det knappt exporterats några Renault Zoe alls – 8 stycken sammanlagt under hela tidsperioden. Tesla Model S och X har det sammanlagt exporterats 36 stycken av. Medan vissa andra elbilar hade mycket mer export: de senaste 12 månaderna har det exporterats 71 stycken BMW i3 BEV, 92 stycken Hyundai Ioniq EV, 102 stycken Volkswagen e-Up och e-Golf – och hela 535 stycken Nissan Leaf!

De flesta leasade Nissan Leaf i Sverige leasas ut av norskägda Santander Consumer Bank. Tittar vi på nedan graf över registrerade och exporterade Nissan Leaf per månad ser man det häpnadsväckande faktumet att vissa månader har det exporterats fler begagnade Leaf till Norge än vad det har nyregistrerats!

ElbilExportNissan

Det syns tydligt hur exportkurvan är förskjuten några månader efter nyregistreringarna. Stickprov på enskilda bilar tyder på att bilarna registreras i Norge redan efter 6 månader – medan bilen fortfarande befinner sig i Sverige! Med sådan extrem exportvolym är det svårt att hitta billiga begagnade elbilar i Sverige. Och utan billiga begagnade elbilar som folk kan köpa kan inte elbilsrevolutionen komma i gång på allvar.

Vissa hävdar att i och med att leasingbilarna stannat ett år eller mer i Sverige kommer de svenska bidragen svenska konsumenter till godo. Hen som leasar elbilen får ju lägre leasingkostnad. Det är sant för bilens första brukare, ja – men bidraget var tänkt att stimulera hela bilmarknaden, inte enbart första ägaren. Istället för en norrman som nu får en billig begagnad elbil kunde det varit en svensk som köpte den. Mindre utbud begagnade elbilar på svenska marknaden driver dessutom upp alla begagnatpriser.

Regeringen skulle enkelt kunna stoppa utvecklingen genom att kräva tillbaka utbetalda bidrag på bilar som exporteras. Svenska skattemedel ska komma svenska konsumenter till godo. Om exportören måste betala tillbaka 40,000 kronor i Supermiljöbilspremie -eller 60,000 kronor i elbilsbonus sedan 1 juli i år- skulle bilarna bli mindre eftertraktade i vårt grannland och stanna istället kvar i Sverige. Folk som känner att de inte har råd att köpa en dyr fabriksny elbil kunde då kunna köpa en billigare begagnad en istället.

Elbilsrevolutionen skulle på allvar komma igång även i vårt land om våra elbilar kunde stanna innanför gränserna.

Läs även vår första artikel i ämnet Norges elbilsrevolution finansieras av svenska skattepengar och avslutande artikeln Så lönar det sig att exportera elbil till Norge

 

(I siffrorna vi fått såg vi att förutom 898 rena elbilar har det även exporterats 2152 laddhybrider till Norge de senaste tolv månaderna – fast det överlåter vi till någon laddhybridsajt att kolla närmare på.)

Tagged , , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 18 Responses to Elbilsexporten i siffror

    1. Mazdak Haghanipour says:

      Tack för ännu en intressant artikel Tibor.
      En liten rättelse bara. Ingen av dessa bilar har fått 60 000 kronor i bonus.
      Den som köpte en bil 1 juli 2018, kan ansöka om bonus tidigast 6 månader efter köpet. Vilket innebär 1 januari 2019. Därefter tar det ytterligare några månader innan man får bonusen utbetalt. Om man vill ha bonus får man inte sälja vidare bilen förrän pengarna är insatt på kontot, vilket kan ta 9-12 månader från inköpsdatumet. Så för att se hur exporten har påverkats av införandet av Bonus-Malussystemet, måste vi gissningsvis vänta till mars/april då de första bonusarna betalas ut…

      • Ja egentligen är de “berättigade till” men det skulle krånglat till texten. De har inte riktigt fått pengarna i handen än men kommer ju göra det. I och med att bilarna leasas ut ett år i Sverige kommer inte Bonus-malus påverka dem, om inte byråkratins kvarnar börjar mala så långsamt att processen blir längre än ett år.

    2. Stefan Larsson says:

      En synnerligen välskriven och genomarbetad artikel. Känns som något som även borde kunna intressera traditionella media – slöseri med skattemedel brukar ju ofta slå an en ton.

    3. Mocke says:

      kan man säga att 40-50% exporteras? (beror på hur man räknar)
      Håller med om att premien borde betalas tillbaka (via ex exportavgift) men tror fortfarande att norrmännen tycker svaga svenska ekonomin är billigare, så det gör eg bara bilarna 40-60 k dyrare för dem. Så det är bara för att rätt skall vara rätt även om det inte hindrar bilar från att försvinna.

    4. Sven Svederberg says:

      I analogi med elbilsstödet hade biogasen i Danmark ett produktionsstöd och i Sverige ett försäljningsstöd vilket gjorde att dansk importerad biogas konkurrerade ut svensk biogas. (Tror att detta är ändrat nu).
      Krånglet beror på att i Norge han man momsavdrag på elbilar medan vi i Sverige har ett bidrag. Norrmännen får därför del av två elbilslättnader. Hade det inte varit enklare om man i Sverige inför ett momsavdrag (med ett tak). Följden hade blivit att norrmännen inte kunnat lyfta momsen en gång till och i andra länder måst betala in moms på en omomsad bil. Eller har jag gjort ett tankefel??

      • Isak Swahn says:

        En dyr elbil fungerar oftare som ägarens enda bil, medan en billigare elbil oftare fungerar som en stadsbil/andrabil. En dyr elbil ersätter då både fler kilometrar och produktionen av en extra ny bil.

        Därför är det kanske mer aktuellt att införa ett *golv* snarare än ett tak på momsfriheten på elbilar. Eller bara helt enkelt låta alla elbilar få momsfriheten, det norska systemet är ett väl fungerande koncept. 🙂

    5. Torbjörn Jonsson says:

      En liten detalj i denna statistik är också huruvida bilarna verkligen blir avförda ur det Svenska bilregistret som exporterade… I våras när jag kollade BCA:s Leaf-innehav så visade det sig att de stod som registrerade för långt över 200 bilar som inte längre fanns i Sverige.

    6. No way says:

      Största problemet är ju den enorma skillnaden mellan utbud och efterfrågan. Detta är ju ett fenomen som kommer att minska allteftersom utbudet blir bättre i Norge.

      Men självklart vore det bra att införa att bonus ska återbetalas av den som exporterar bilen (med undantag för ägare som flyttar utomlands och tar med sig bilen).

    7. Eddie C says:

      Ta bort tullavgifter för begagnade elbilar importerade från Norge: problem solved

    8. Kenneth says:

      Man har ju gjort det lite besvärligare eftersom man får tillbaka “bonusen” senare men det lär troligtvis inte hindra särskilt mycket. Håller med om att en del av pengarna skall betalas tillbaka vid export. Dra av 6000:- per år så om bilen är tio år eller äldre behövs inget betalas tillbaka. Troligtvis skulle man hitta sätt att gå förbi det genom att låta bilen fortfarande vara registrerad i Sverige via något bulvanföretag. Ogillar skarpt när sådant här missbrukas.

    9. Per Eklund says:

      Man skall väl inte heller glömma att de bilar som leasas som tjänstebilar dessutom har sponsrats med nedsatt förmånsvärde som också i princip bidrar till att plocka ur pengar ur en bil som sedan inte kommer ut på andrahandsmarknaden. Det borde också gå att räkna fram ett värde på det. Även om det är krångligt.

      • Oj, kanske något för Danni på teslakalkylen.com att räkna på? 535 Nissan Leaf, hur mycket förmånsvärde rabatt har de bjudits på?

      • Danni Efraim says:

        Hej @per_eklund:disqus och @disqus_vXNqsliGEs:disqus! Jag kan göra ett snabbt överslag. Jag räknar på nedsättningen som man får i år för en “LEAF 40 kWh 2.Zero”. Ska man räkna exakt får man såklart räkna för varje individuell modell som sålts och även summera från år till år eftersom det kan ha skiljt, men vi kommer nära nog rätt svar med den här metoden.

        Förmånsvärdet på den bilen är nedsatt från 52 500 kr/år till 23 400 kr/år. Det innebär att företaget sparar ca 9100 kr per år i sociala avgifter. Om vi räknar med att den anställde har en marginalskatt på 50% så sparar den anställde ca 14500 kr per år i inkomstskatt.

        Så 535 leasade Nissan Leaf i ett års tid subventioneras alltså med ca 4 700 000 kr till företagen och ca 7 800 000 kr till de anställda.

        Sen kan man såklart inte anta att det här är pengar som staten hade fått in om subventionen inte funnits, för troligen hade de flesta av de här istället köpt en billigare bil istället och ändå betalat ungefär samma mängd skatt…

    10. Top 12 says:

      Sverige drar oftast det kortare strået mot Norrmän och Danskar när det gäller ekonomi och skidåkning ( skidåkning gäller inte Danmark ;-)) Men vi vinner oftast i fotboll mot båda.

    11. Per Bengtson says:

      Men vad spelar det egentligen för roll? Bonusen på 60 000 kr betalas ut i första hand för att minska koldioxidutsläppen. Strävar vi efter detta för att kunna känna oss duktiga för att Sverige är blande de bästa i klassen, eller gör vi det för att vi vill reducera den pågående globala uppvärmningen? Om det sistnämnda så spelar det aboslut noll roll om elbilen exporteras efter ett år eller inte.

      • Grimlos says:

        Det kan man tycka men ett problem är ju att ett lägre utbud i Sverige medför att färre kan köpa begagnat. Då syns det färre elbilar på gator och vägar och färre får möjlighet att se, prova och bli intresserade. Och därigenom minskad efterfrågan.

      • Jukka Heikkinen says:

        Det spelar absolut ingen roll om man har möjlighet att skaffa ny elbil (förstås jag anser också att varje gång bilen som har fått bonus exporteras har staten slarvat 60000,-). Begagnad elbil är för mig enda alternativ, pga ekonomiska skäl – och det har har stor påverkan för utbudet.

    Lämna ett svar