Elbilarna tar över Super Bowl

Elbilar har varit populära i Kalifornien i USA i åratal men inte alls lika mycket i resten av landet. Medan till exempel San Francisco vimlar av elbilar kan man knappt se nån i huvudstaden Washington DC. (Kanske därför lagmakarna ligger efter verkligheten?)

Men nu börjar det ändra sig även i resten av landet. Och vägen elbilarna hittar ut till konsumenterna heter Super Bowl. Det största och viktigaste mästerskapet i amerikansk fotboll som följs av hundra miljoner amerikaner landet runt. Reklampauserna i sändningen är hett eftertraktade av annonsörerna även om en 30 sekunders spot kan kosta 5 miljoner dollar. Annonsörerna passar på att göra reklam för sina allra nyaste och häftigaste produkter.

De amerikanska biltillverkarna satsar helhjärtat på reklam för elbilar i år. Under reklampauserna kunde tittarna bekanta sig med Fords nya elbil Mustang Mach-e:

Audi lät Maisie Williams från Game of Thrones sjunga i en e-Tron:

GM tog till hjälp från Lebron James för att ge en (knapp) glimt av sin kommande eldrivna Hummer:

Häftigaste, roligaste och bästa reklamfilmen var nog ändå den för Porsche Taycan:

Tesla då? De har ju inga reklamfilmer. Tesla gör inte reklam för sina bilar. Ändå säljer de mer av dem än alla andra. Teslas främsta annonskanal är mun-till-mun, folk som pratar väl om bilarna utan att ha fått miljondollars reklamkontrakt. Spelarna i både Kansas City Chiefs och 49-ers (de två lagen som möttes i första Super Bowl matchen) är som besatta av Tesla, kör Tesla, twittrar om Tesla, snackar Tesla i TV-intervjuer, har reserverat Cybertruck och sprider elbilarnas evangelium till alla. Sån exponering kan inte köpas för några TV reklamspot-pengar.

Tänk på det nästa gång du ser en reklamfilm i svensk TV för Polestars elbil, eller Volvos, eller för Nissan Leaf eller Renault Zoe: Tesla behöver inte göra reklam för sina bilar – de är så överlägsna att de säljer sig själva.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 2 Responses to Elbilarna tar över Super Bowl

    1. Kenneth says:

      “…besatta av Tesla, ”
      Känns som att många här är det med 🙂
      Jag skulle vilja veta vad frågan var och varför Tesla diskuterades så.

      • Just det inslaget jag länkade till var TV-bolaget CNBC som lagt märke till att spelarna snackade bara om ett enda bilmärke under och mellan intervjuerna. Här var det väldigt hopklippt. Men faktum är att spelarna själva diskuterade Tesla, en bil som de köpt för egna pengar (inte sponsrade bilar som brukar vara vanligt i sportvärlden) både på TV och i deras egna sociala mediakonton.

    Lämna ett svar