Elbilarna tar över Super Bowl

Elbilar har varit populära i Kalifornien i USA i åratal men inte alls lika mycket i resten av landet. Medan till exempel San Francisco vimlar av elbilar kan man knappt se nån i huvudstaden Washington DC. (Kanske därför lagmakarna ligger efter verkligheten?)

Men nu börjar det ändra sig även i resten av landet. Och vägen elbilarna hittar ut till konsumenterna heter Super Bowl. Det största och viktigaste mästerskapet i amerikansk fotboll som följs av hundra miljoner amerikaner landet runt. Reklampauserna i sändningen är hett eftertraktade av annonsörerna även om en 30 sekunders spot kan kosta 5 miljoner dollar. Annonsörerna passar på att göra reklam för sina allra nyaste och häftigaste produkter.

De amerikanska biltillverkarna satsar helhjärtat på reklam för elbilar i år. Under reklampauserna kunde tittarna bekanta sig med Fords nya elbil Mustang Mach-e:

Audi lät Maisie Williams från Game of Thrones sjunga i en e-Tron:

GM tog till hjälp från Lebron James för att ge en (knapp) glimt av sin kommande eldrivna Hummer:

Häftigaste, roligaste och bästa reklamfilmen var nog ändå den för Porsche Taycan:

Tesla då? De har ju inga reklamfilmer. Tesla gör inte reklam för sina bilar. Ändå säljer de mer av dem än alla andra. Teslas främsta annonskanal är mun-till-mun, folk som pratar väl om bilarna utan att ha fått miljondollars reklamkontrakt. Spelarna i både Kansas City Chiefs och 49-ers (de två lagen som möttes i första Super Bowl matchen) är som besatta av Tesla, kör Tesla, twittrar om Tesla, snackar Tesla i TV-intervjuer, har reserverat Cybertruck och sprider elbilarnas evangelium till alla. Sån exponering kan inte köpas för några TV reklamspot-pengar.

Tänk på det nästa gång du ser en reklamfilm i svensk TV för Polestars elbil, eller Volvos, eller för Nissan Leaf eller Renault Zoe: Tesla behöver inte göra reklam för sina bilar – de är så överlägsna att de säljer sig själva.

Bookmark the permalink.