Sänkt pris på CCS adaptern

rps20190406_225628

Tesla Model S och X bilarna behöver en adapter för att kunna ladda på publika snabbladdare. Bilarnas modifierade Typ2 kontakt är kompatibel med Teslas egna Superchargers och publika laddstolpar men varken med CHAdeMO eller CCS standarderna för snabbladdning.

Redan 2015 lanserade Tesla en CHAdeMO adapter. För 3950 kronor kan den ganska klumpiga adaptern anslutas mellan bilen och snabbladdarens CHAdeMO uttag och ladda med upp till 43 kW.

CCS adaptern som lanserades 2019 kan dock ge snabbare laddning, upp till 145 kW på laddare som stödjer det. Har du en Tesla Model S eller X tillverkad efter 1 maj 2019 behöver du endast köpa adaptern för 1818 kronor.

Har du en äldre Tesla behöver den dock även byggas om inuti bilen för att adaptern ska fungera. Det kostade förut 5346 kronor inklusive en adapter man fick med på köpet.

Nu har Tesla sänkt priset på ombyggnaden till 3400 kronor inklusive adapter.

Äger du en Tesla Model S eller X och vill kunna ladda den på publika snabbladdare bör du skaffa en adapter. Då standarden CHAdeMO är på väg ut skulle vi avråda ifrån att skaffa den, endast om du är tvungen, laddar tex ofta vid en snabbladdare med endast CHAdeMO kontakt.

CCS adaptern har flera fördelar: den är billigare än CHAdeMO adaptern, medger högre laddhastighet – och det finns tidiga tecken på att Tesla själva börjar luta åt att utrusta sina egna Superchargers med främst CCS laddkabel!

De nya Supercharger V3 laddarna har endast CCS kabel. Och det sägs att Tesla har byggt nya Supercharger stationer där alla stolpar inte fått dubbla kablar: de flesta fick endast CCS kabel, några få med dubbla kablar så även äldre Teslor kan ladda där. Utan adapter blir du då begränsad till endast de stolparna.

Tagged , . Bookmark the permalink.