I helgen begav vi oss iväg och testade Model 3 camping mode. Tesla har lagt till en särskild läge i sina bilar kallad “camp mode” där luftkonditioneringen kan vara på i timmar i sträck medan bilen står parkerad.
Har du någonsin övernattat i en förbränningsbil tänker du på en gång “usch för att sova i bilen”. Antingen måste motorn stå på tomgång hela natten (med fara för koldioxidförgiftning om det läcker in avgaser i kupén) eller så får man småhuttra hela natten och bilen är immig och fuktig på morgonen. För att inte tala om de obekväma säten man försöker sova på.
Men elbilar är som skapta för camping.
Du kan ha luftkonditioneringen igång hela natten, ha det varmt och skönt utan imma på glasen. Bilen behöver inte ens vara ansluten till elnätet, klimaanläggningen förbrukar en knapp mils räckvidd i timmen. Räkna med 10 mils räckvidd för en natt så är du på säkra sidan. Med Tesla-appen som kunde fjärrstyra värmen behövde man inte ens någon extrafilt. Jag ställde först in 22 grader för natten men det visade sig vara lite för varmt. Fram med mobilen och minska till 21.5 grader. Perfekt.
Likaså hade vi först radion på ett tag, styrde även volymen på den från mobilen. Sedan sökte jag fram en sån där “meditation sleep” album på Spotify som vaggade oss till sömns. Andra natten kollade vi på film på Netflix, mer om det nedan.
Första natten bäddade vi i baksätet på bilen. Via ett trick, se videon ovan, kan man ta bort sittdynan i Tesla Model 3 baksäte och på så sätt skapa ett perfekt platt liggutrymme. Kör man fram framstolarna lite får sittdynan plats mellan dem och de nerfällda baksäten. På så sätt får man ett ca 120 x 200 cm stort platt yta man kan sova på. Man kan antingen köpa svindyra bäddmadrasser specialgjorda för bilen – eller ta vilket som helst 120 cm skummadrass man råkar ha. Jag hade inte ens det, bara en 110 x 170 madrass-bit jag hittade i förrådet hemma. Att det inte fanns någon madrass nere vid fötterna gjorde faktiskt inget. Den var bara 7 cm tjock men det blev ändå bekvämt. Man bäddar så att man har huvudet vid baksätet och fötterna i bagageutrymmet. På så vis får man en bekväm säng för två.
Vi hade med oss lite bagage och en stor kylväska. På kvällen fick bagaget och kylväskan flyttas till frunken och främre förar- och passagerarstolen. På dagen rullade jag ihop madrassen, den tog upp hälften av bagageutrymmet bak.
Slår man på Camp mode stänger bilen av sitt larm och låter luftkonditioneringen vara på hela natten. Efter ett tag dyker det till och med upp ett mysigt tältläger med sprakande brasa på mittskärmen. Det är små detaljer som dessa som särskiljer Teslas bilar från de andra.
Vi kunde ligga bekvämt i bäddad säng, lyssna på radio och titta på träden genom Tesla Model 3 fullständigt enorma bakruta. Några stjärnor såg vi tyvärr inte, takfönstret är lite för mörktonat för det. Trots alla dessa enorma fönster är man faktiskt skyddad mot insyn. Du måste gå ganska nära bilen för att se att det ligger några där inne. Längre än två meter bort syns du inte – så länge du inte slår på innerbelysningen. Det finns två små lampor i taket du bekvämt kan slå på och av genom att trycka på dem. Mobilerna fick laddning, kylväskan var ansluten till 12V uttaget. (Vi insåg inte hur mycket dess inbyggda fläkt lät förrän vi tillbringade några timmar tillsammans med den i en knäpptyst bil.)
Det är först på morgonen man får problem med de enorma glasytorna. Du vaknar med morgonsolens första strålar. Det finns specialgjorda mörkläggningsgardiner att köpa till Model 3, de kanske hjälper. Vi parkerade istället bilen med nosen mot öst så framstolarnas ryggstöd skuggade oss från morgonsolen, och hängde lite tyg på sidofönstren. Men den enorma bakrutan är svår att täcka inifrån och där kommer omgivningens ljus in. Kanske om man kan lägga en filt över den utifrån? Nåja, oss störde det inte särskilt mycket. Även om man vaknade tidigt kunde vi ligga kvar och lyssna på radion och mysa ända tills våra magar kurrade för mycket och det var dags att öppna kylväskan.
Det man mest saknar i bilen är toa. Eller, “saknar” är väl fel ord för det skulle inte varit kul med någon toa där. Därför gäller det att välja sin campingplats väl, med toalett i närheten. (Eller om man är lagd åt det hållet, mitt ute i skogen där man kan baja i fred.) Mina stalltips är gästhamnar, nattöppna hamburgerhak och camping.
Som elbilist blir man nästan tårögd när man kommer till en camping. Långa rader efter rader med laddstolpar! Det räcker att hyra en tältplats med el så kan bilen få laddning över natten medan ni sover i den.
Vi testade inte camping men andra natten tillbringade vi utanför en känd hamburgerkedjas nattöppna restaurang. Bilen fick laddning från deras laddstolpe medan vi testade övernattningsalternativ två: framstolarna. De går att luta tillbaka överraskande mycket, det blir nästan platt. Inte lika bekvämt som att bädda där bak men väl i klass med det vissa flygbolag säljer som “sleeping class”. Ta dock med en skön kudde för nackstöden hamnar i konstig vinkel med fälld ryggstöd. Efter en festmåltid på nämnd restaurang la vi oss i bilen och körde igång kvällsfilmen från Netflix på Tesla Model 3 mittskärm. Frugan slocknade som vanligt halvvägs in i filmen. Vi sov gott även denna natt, och vaknade med morgonsolen även nästa morgon.
Sammanfattningsvis kan man säga att elbilar i allmänhet och Teslas elbilar i synnerhet är mycket väl lämpade för övernattning. Kan man bädda i baksätet får man en skön och bekväm säng att sova i. Annars duger faktiskt även framstolarna för en natt då och då. Hittar man laddning är det bra men bilen har mer än tillräckligt med batterier även för övernattning i det vilda. Räkna med att tappa tio mils räckvidd per natt.
Man ska ha husvagn elbil!
TCS två år sedan: Elektrisk campervan
Vill du ha lite mer bekvämt kan du göra som Thomas Björn från Orsa som byggde om sin elbil till en elektrisk campervan. Eller ta en titt på de elektriska husbilar som börjat dyka upp. Än så länge är de tyvärr mest koncept. Men nu när det kommer fler och fler eldrivna skåpbilar är det bara en tidsfråga innan husbilsbranschen får upp ögonen för eldriftens fördelar. Om några år tror vi de flesta husbilar kommer bli eldrivna.
detta förutsätter dock att man reser i stort sett utan bagage eller bara det man klarar att stuva undan i framsätet/frunken/under bagaget. Är man bara ute för att just testa camp mode, så går det bra, men om man tänkt sova över en natt i bilen på långresan, pga att man inte hittar hotell tex, så blir det nog lite svårare då man ofta har hela bagaget fullt med packning.
En natt kan man med fördel sova i framsätena. Då slipper man stuva undan bagage.
Ska man bädda och sova har madrassen redan stulit halva bagageutrymmet, så man kan inte packa för mycket.
Mina barn har sovit i bilen vid flera tillfällen men min fru är orolig att ventilationen ska stängas av och barnen inte får tillräckligt med syre…
Har förklarat att vanliga bilar har samma problematik men jag vet inte hur Tesla resonerat kring detta. Vet du det Tibor?
Jag antar att spjällen till ventilationen öppnas om t.ex. batteriet skulle ta slut?
Teslas Camp mode går just ut på att den ska hålla ventilationen igång kontinuerligt. Den stängs inte av förrän det är mindre än 20% batterikapacitet kvar. (Och piper och larmar innan den stänger av både på mittskärmen och i mobilen.)
Har du mer än 40% batterikapacitet kvar eller har bilen inkopplad på laddning kan du utan rädsla övernatta i den.
Pingback: Coolt tillbehör till din Tesla – Tesla Club Sweden