Elektrisk campervan

Nissan-camper

Vill du semestra miljömässigt ska du ta en titt på Nissans helelektriska campervan. Baserad på elbilen e-NV200 låter den dig åka på avgasfri semester. Med sovplats för två vuxna, uppfällbar tak för ståhöjd, inbyggd kyl och kök är den en klassisk campervan, fritidsbilsmodellen som var poppis på 1970 och -80-talet. Du måste dock bege dig till Spanien för Nissan har släppt fordonet på ett pressevent endast där. (Ärligt talat vet vi inte ens hur mycket “släppt” camper-versionen är ens i Spanien, den saknas tex från Nissans spanska hemsida.)

Eldrivna husbilar är dock en trend som kommer. På ens semester i naturen vill man ju undvika bullrande motorer och stinkande avgaser. Och elbilens batterier kan driva lampor, kylskåp och bilens AC även under långa övernattningar.

De spanska bilarna är dock inte första gången någon har byggt en campervan utav en Nissan e-NV200:

Camper1

Thomas Björn från Orsa byggde om sin e-NV200 redan i fjol. Genom att ta ut ena baksätet och istället installera en låda innehållande kylskåp, porta-potti och madrasser kan han ta sin elbil ut på semester och övernatta i den. Genom att boxen är fäst i samma skruvar stolen var fäst i kan han när som helst återställa bilen till originalinredning igen. Han har inte höjt taket, utan ordnade istället fiffiga bordet du kan se här ovan för frukost i det gröna. Bilens baklucka bildar en liten markis ovanför.

Problemet med Nissans e-NV200 är räckvidden. Även nya modellen med 40 kWh batterier har bara 20 mils räckvidd enligt WLTP körcykeln.

Andra har därför tagit till mer radikala åtgärder, som till exempel engelsmannen som stoppade in drivlinan från en krockad Tesla i en gammal VW Camper. 40 mils räckvidd börjar räcka för utflykter – speciellt om man kan snabbladda (Supercharger?) på vägen.

Tesla motorhome

Men alla väntar naturligtvis på när första riktiga eldrivna husbilen kommer släppas? All ära åt campervans, men de var inne på 1980-talet – sedan dess har vi vant oss med bekvämligheter som toa och dusch i våra husbilar. Och lite mer plats.

Ovan är ett designförslag spanska Madrid Motors tagit fram, baserad på Tesla Semi lastbilen. Med den lastbilens batterier och laddmöjligheter försvinner all semesterångest.

Camping_stolpar

Tycker du det kan bli problem att ladda dessa eldrivna husbilar har du aldrig varit på en camping. Som elbilist blir man nästan tårögd när man besöker en camping och ser laddstolpar i långa rader! En genomsnittlig svensk camping har ofta fler elstolpar än resten av kommunen sammanlagt. Inga problem att ladda batterierna – både på bilen och dess semestrande passagerare!

 


TCS två år sedan: Henry Fords elbil

Få vet idag att Henry Ford år 1914 var på god väg att tillsammans med Thomas Edison ta fram en eldriven version av sin ikoniska Ford Model T. Ivrigt påhejad av sin fru som själv körde en elbil och vägrade byta den. Prototypen de tog fram kunde köra nästan lika långt som den bensindrivna varianten. Vissa menar att det var sabotage som satte stopp för elbilen som skulle kunnat förändra historiens gång – fast det berodde nog snarare på uppfinningen av en annan användning för elmotorer…

Bookmark the permalink.