Det kommer fler och fler ledtrådar om nya förbättrade Nissan Leaf som sägs komma nästa år. Rykten i åratal har gjort gällande att Nissan jobbar på en helt ny Leaf med större, vätskekylda batterier. Leaf 2 som släpptes i år blev något av en besvikelse för många då den visserligen hade ny utseende men endast lite större batterier, 40 kWh isf gamla 30.
Första ledtråden kom i början av juli då snabbladdartillverkaren EVTEC twittrade ut några bilder på när deras nya CHAdeMO snabbladdare provladdade en Nissan Leaf. Enligt texten på den snabbt raderade tweeten prövade de laddning på “nästa generations Leaf med 60 kWh batterier”. Nissan var nog mindre roade av läckan och tvingade EVTEC ta bort tweeten.
En annan intressant tweet finns dock kvar, där de antyder att deras nya laddare är kompatibel med nya CHAdeMO 2.0 standarden som medger upp till 400 kW laddeffekt. Enligt bilderna från testet med nya Leaf kommer den klara minst 102 kW laddeffekt, kanske ännu mer med mindre fulla batterier (bilden visar 102 kW effekt vid 32% batteriladdning).
Nästa ledtråd kom när Nissans säljchef Brian Maragno berättade om nya kommande e-Plus modellen av Nissan Leaf, som kommer ha 200 hästkrafter istället för dagens 147. Han menade att kommande modellens större batteri kommer medge förutom längre räckvidd även högre motoreffekt och en sportigare bilupplevelse. Det sambandet känner alla Tesla-intresserade till, där modellerna med största batterier har häftigaste prestanda.
Sammanställer man alla olika läckor och ledtrådar tyder allt på att Nissan för årsmodell 2019 kommer släppa en e-Plus modell av Leaf, med 64 kWh batterier och 200 hästkrafter. Batterierna sägs bli tillverkade av LG, samma vätskekylda variant som sitter i tex Hyundai Kona. Det stora batteripacket kommer medge förutom lång räckvidd på över 30 motorvägsmil även snabb acceleration på 6-7 sekunder 0-100 km/h och snabbladdning på drygt 100 kW. Bilen kommer fortfarande ha CHAdeMO laddport men kommer även utrustas med ett Typ2 uttag kapabel till 11 kW trefasladdning. Kanske rent av även 22 kW som tillval. e-Plus modellen sägs komma kosta runt €5,000 mer än dagens modell, vilket skulle betyda runt 450,000 kronor för Tekna-modellen (som e-Plus modellen förväntas bli baserad på). Efter elbilsbonus hamnar priset på 390,000 kronor – vilket skulle göra den till en direkt konkurrent till Tesla Model 3.
För det priset och den specen kommer det bli en högintressant elbil! Vi ser med spänning(!) fram emot mer information om den. Nissan Leaf har genom åren visat sig vara en mycket robust och pålitlig elbil som lämpar sig mycket väl till vardagskörning. Klagomålen på bilen gällde framför allt batteristorleken, okylda batterier och (därav) långsam laddning. e-Plus modellen verkar åtgärda alla dessa begränsningar. Det återstår bara att se om bilen kan få dragkrok – och ett Europatäckande snabbladdarnät.
Nissan förväntas visa upp nya Leaf i höst med säljstart runt årsskiftet.
Nu börjar det liknan något. Den första riktiga elbilen från dem!
Kia kommer med en med troligen samma batteri på 64kWh med leverans i december som troligen får möjlighet till dragkrok, Jag ser fler med troligen samma batteri och motor på ca 200 hk lär hamna på dryga 300.000;- här i Norge där inte ens moms belastar elbilar. https://bilkjop.kia.no/niro-electric-reservasjon/?_ga=2.214779351.1788543287.1538758887-427424750.1536167057&_gac=1.91832808.1538823724.CjwKCAjw_b3cBRByEiwAdG8Wqr3Ol5VShHcAMewJyJX1D8tTWmy_SuGewODBj-UsMHWwxH2wjEpyzBoCzMcQAvD_BwE Ett och ett halvt år senare kommer ännu en från Sydkorea med tydligen samma batteri och motor.
https://www.hyundai.no/modeller/kona-electric/
Jaguar med möjlighet till dragkrok, men dubbelt så dyr och 90kWh batteri är en till intressant. Men jag undrar vad slokörade VW ska lansera för att ta igen efter skandalen med sina gamla dieselbilar, de kan kanske komma med något som slår ut Model 3 ? Därefter dröjer det få år tills alla köper billigare bilar som har batteri för kanske 10 mil så en räckviddsförlängare som har minst 60% verkningsgrad och släpper ut renare avgaser än luften den drar in, kostar under 20 000:- för 35kW under ett liv då den inte kräver service typ den tyska versionen av frikolvsenergiomvandlare. Allt ändras med massproduktion av billiga katalysatorer som förenar koldioxid och väte till syntetiska drivmedel, dessa har funnits i några år men först i år förbereds för massproduktion. Så på Hornsgatan lär elbilar bli förbjudna för luftkvalitetens skull och luftrenande förbränningsmotorer subventioneras av den tidens rödgröna röra som ju kännetecknas av låg teknisk förståelse och obegränsat maktbehov.