Henry Fords elbil

Ford_EV

ElectrantKring förra sekelskiftet, år 1900 var 38% av bilarna sålda i USA elbilar (och 90% av alla taxibilarna i New York.) Jämfört med dåtidens primitiva bensinbilar var elbilar rena drömmen att köra. Inget startvev (som kunde krossa din hand om du gjorde fel), och inget sot och oljekladd. Tro inte förresten att resten var bensinbilar: majoriteten, 40% av bilarna var ångdrivna! Det fanns inga bensinmackar – General Electric satte däremot upp massor av sina Electrant laddstolpar runt om i New York.

När Henry Ford hade utvecklat sin Ford Model T fick han ett nedslående bakslag hemmavid: hans fru Clara Ford vägrade köra den, utan fortsatte köra sin älskade Detroit Electric elbil. Hon tyckte “det sker hundratals explosioner varje minut i den där bensinmotorn, tänk om nån utav dem går fel?”

Henry Fords granne och  nära vän var ingen mindre än Thomas Edison. Ford var anställd hos Edison när han började experimentera med bilar. Edison hade själv experimenterat med både elbilar och batterier.

Så sporrad av Edison (och troligtvis även sin egen fru) tillkännagav Henry Ford i Januari 1914 att “Within a year, I hope, we shall begin the manufacture of an electric automobile. Mr. Edison and I have been working for some years on an electric automobile which would be cheap and practicable.”

Det är prototypen till deras gemensamma elektriska bil som du ser på bilden högst uppe. Karossen är en Ford Model T kaross, motorn och bensintanken har ersatts av batterier från Edison Storage Battery Company. Thomas Edison hade spenderat 3.5 miljoner dollar på att utveckla sitt nickel-järn batteri.

Bensindrivna Ford Model T kunde åka ca 20 mil innan tanken var tom – och på den tiden fanns det knappt några bensinmackar än! Eldrivna Ford Model T skulle få en räckvidd på 16 mil, och kosta ungefär $700 (mot bensindrivna modellens $500).

Vad som hände sedan finns det två olika versioner av:

Vissa menar att konkurrenterna var så rädda för den kraftfulla duon Ford-Edison att deras arbete konstant saboterades, och till slut kulminerade det hela i att laboratoriet där bilen utvecklades brändes ner.

Andra menar dock att bilens utveckling lades ner av mer simpla orsaker. Edisons batteri kunde visserligen lagra mer energi än blybatterier men kunde inte leverera lika höga strömstyrkor. Batteridrivna Model T kunde inte komma upp i mer än dryga 30 km/h – medan den bensindrivna hade en toppfart på det dubbla.

Hur som helst kom första världskriget emellan och satte stopp för utvecklingen. Alexander Churchward som var huvudingenjören för bilens elektriska system hoppade av projektet och blev vicepresident till nystartade ABC Starter Company som tillverkade nymodigheten startmotor. Efter första världskrigets slut hade de flesta bensinbilar fått startmotorer så man slapp veva igång dem. Bensinstationer började också sprida sig över kontinenterna. Elbilens glansperiod var för tillfället över…

…ända tills utvecklingen av laddbara batterier kom igång på 1990-talet.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 4 Responses to Henry Fords elbil

    1. Johan Gustavsson says:

      Ångdriven bil va dä ja 🙂 Lite häftigt 🙂

      https://www.youtube.com/watch?v=5Me8b0ed59s

      • JH says:

        Glöm inte doble med sin flash panna som fick upp ångtrycket på 30 sekunder. Och, inte att förglömma;

        “Saab steam car and Ranotor[edit]

        As a result of the 1973 oil crisis, SAAB started a project in 1974 [1] codenamed ULF[32] headed by Dr. Ove Platell[33] which made a prototype steam-powered car.[citation needed] The engine used an electronically controlled 28-pound multi-parallel-circuit steam generator with 1-millimetre-bore tubing and 16 gallons per hour firing rate which was intended to produce 160 hp (119 kW) continuous power,[34] and was about the same size as a standard car battery. Lengthy start-up times were avoided by using air compressed and stored when the car was running to power the car upon starting until adequate steam pressure was built up. The engine used a conical rotary valve made from pure boron nitride. To conserve water, a hermetically sealed water system was used.

        The project was cancelled and the project engineer, Ove Platell, started a company Ranotor with his son Peter Platell to continue its development. Ranotor is developing a steam hybrid that uses the exhaust heat from an ordinary petrol engine to power a small steam engine, with the aim of reducing fuel consumption by 20%.[33] In 2008 truck manufacturers Scania and Volvo were said to be interested in the project.[35]” Från wikipedia.

    2. G F says:

      +1 Tibor tack för att du tog med storyn, du skulle även kunna hänvisa till storyn om batteriet, och Svensken som uppfann det. https://teslaclubsweden.se/hundraarsmyten/

    3. Pingback: Sveriges första elbil – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar