Många har undrat hur Tesla Motors nästa generations autopilot kommer se ut. Speciellt med tanke på att den inte utvecklas som dagens autopilot i samarbete med MobilEye, utan helt av Tesla Motors själva.
Nu har vissa detaljer läckt ut kring autopilot 2.0 som det kallas. Den kommer ha inte som idag en utan tre kameror uppe vid bilens backspegel. De tre kamerorna används dock inte till stereoskopisk 3D seende utan till periferiseende.
De tre kamerorna kommer ha olika bredd på synfältet, det vill säga olika zoomvinklar:
- Huvudkameran har ungefär samma 50 graders synfält som dagens kamera. Den används till att detektera skyltar och vägmarkeringar, och även snart trafikljus.
- Zoomkameran med smala 25 graders synfält används till att bättre kunna urskilja bilar och andra objekt på vägbanan. Den kameran är inzoomad till att kunna se längre bort med högre upplösning än dagens kamera.
- Vidvinkelkameran med 150 graders synfält används till “periferiseende”, att bilen ska ur ögonvrån kunna upptäcka gående, cyklister och djur bredvid vägen samt trafikljus när man står som först vid lampan.
Uppbyggnaden med en tight spot i mitten där man ser väldigt bra, och periferiseende där man ser mindre detaljerat kommer från hur mänskliga ögat fungerar. Mitt i ögat finns fovea centralis där det finns massor med tappar som kan detektera färger och se skarpt – resten av ögat har mest bara stavar som endast kan se svartvitt och med låg upplösning. Mänskliga ögats motsvarighet till zoomkameran har endast 2 graders synfält! Å andra sidan kan vi ju röra på våra ögon och huvud.
Dagens kamerasystem är som om du skulle köra bilen med skygglappar – autopiloten kan inte se särskilt mycket åt sidorna. Nästa generations autopilot kommer få samma synfält som en människa som tittar framåt och kör. Den kommer klara fler trafiksituationer iom skarpare syn i mitten som ser längre bort, och periferiseende som kommer kunna detektera saker “ur ögonvrån” och reagera för tex cyklister som korsar bilens väg.
Enligt vissa källor är Tesla Motors beredd att släppa nya hårdvaran på Tesla Model S och X bilarna väldigt snart – inom några veckor. Mjukvaran som utnyttjar dem kommer säkerligen dröja mer. Tesla vill ofta testa mjukvaran i riktiga bilar innan de släpps skarpt.
Dessa kameror är dock fortfarande inte tillräckliga för riktiga autonoma bilar. De kan fortfarande bara se framåt. Till självkörande bilar behövs även system som tittar åt sidorna. Tesla sägs vara på gång med ännu fler kameror till sitt nästa system – och även fler radar. Det pratas om att istället för en dyr laserskanner ovanpå bilen kommer Tesla ha fyra radarsensorer som tittar runt om bilen. Fördelen med radar är att den kan se genom dimma, regn och snö – nackdelen är att den klarar inte detektera mjuka föremål som människor och djur särskilt bra. Tesla sägs samarbeta med radar-leverantören Bosch för att öka radarns upplösning så den kan leverera liknande “punktmoln” som laserskanners kan.
Det spekuleras mycket i att Tesla Model 3 kommer utrustas med alla nödvändiga sensorer för full autonom körning (som extrapaket) men att mjukvaran till dem kommer dröja.